Hastighet
På VTI genomförs forskning om hastighet inom områdena statistik, beteendevetenskap och samhällsplanering.
Vi arbetar med frågor som:
- Hur påverkar höjning eller sänkning av hastighetsgränsen de verkliga hastigheterna?
- Hur upplever olika trafikant- och boendegruppers förändrade hastighetsgränser gällande framkomlighet och trafiksäkerhet?
- Vilken syn, förväntningar och problembilder har beslutsfattare på ett nytt hastighetsgränssystem?
- Vilka attityder till nya hastighetsgränser finns bland bilister?
Nytt hastighetsgränssystem
Det hastighetsgränssystem som fram till nyligen har gällt i Sverige har varit oförändrat sedan 1971 på vägar utanför tättbebyggt område och sedan 1955 på vägar inom tättbebyggt område. I december 2004 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att se över hastighetsgränssystemet. Detta uppdrag redovisades 2005 och godkändes av riksdagen 2007.
I januari 2008 beslutade regeringen om vissa förordningsändringar som bland annat innebar att Vägverket gavs möjlighet att besluta om 80, 90, 100, 110 och 120 kilometer i timmen som hastighetsgräns på statliga vägar.
Pågående och avslutade projekt
Utvärderingen av nya hastighetsgränssystemet
VTI var projektledare för utvärderingen som genomfördes tillsammans med Vectura-studien.
Utvärderingsuppdraget bestod av tre delprojekt:
- Kvantitativa analyser – syftade till att utvärdera och redovisa effekten på verkliga hastigheter när hastighetsgränsen har höjts eller sänkts
- Processtudie – djupintervjuer med regionala aktörer som syftade till att få reda på deras syn på det nya systemet, problembilder, förväntningar samt hur införandeprocessen hittills har genomförts
- Fokusgrupper och trafikantintervjuer – syftade till att fånga trafikanternas syn på hastighetsgränsförändringarna.
Projektet slutredovisades 2012.