Navigera i framtiden:

Mot ett fossilfritt och resilient transportsystem – hamnens klimatanpassning till extrema väderhändelser

Hamnområde med lyftkranar och fartyg.
Foto: Göteborgs Hamn AB

En hamninfrastruktur med förmåga att stå emot och anpassa sig till större störningar är en förutsättning för framtidens fossilfria och resilienta transportsystem.

För att säkerställa effektiva och hållbara logistikkedjor behöver hamnar anpassas till ett klimat i förändring. Hamnar utgör en central nod i transportsystemet som länkar samman länder, industrier, transportslag vilket gör dem särskilt kritiska att klimatanpassa. Runt 170 miljoner ton gods lastats och lossas över kaj varje år och över 90 procent av den totala volymer av all import och export i Sverige går via hamnarna. Den stora osäkerheten förknippad med klimatförändringens förlopp och omfattning, tillsammans med långa tidsperspektiv, skapar ett stort behov av flexibilitet, både i lösningar, policyer och beslutsprocesser. Idag saknas delvis detta perspektiv för svensk infrastruktur.

Syfte

I detta projekt utforskas, anpassas och vidareutvecklas ett ramverk för adaptiv och flexibel klimatanpassning av transportsystemet med särskilt fokus på hamnar. Ramverket kommer att ta hänsyn till osäkerheter och beslutsfattande över tid, vilket möjliggör succesiva vägval för strategier mot en gemensam målbild om klimatsäkra, resilienta och hållbara hamnar.

Genomförande

VTI leder projektet som är ett samarbete med Göteborgs Hamn AB och SMHI och som genomförs med Göteborgs Hamn AB som fallstudie.

I projektet kommer vi att utforska följande:

  • De främsta sårbarheterna för hamnar med dess transportsystem som är relaterade till klimatet, sårbarheternas potentiella konsekvenser och hur riskerna kan sprida sig utanför hamnens gränser.
  • Hamnars beredskap för hantering av extremväder och sannolikheten för samtidiga väderhändelser.
  • En långsiktig vision och målbilder för korta och långsiktiga perspektiv.
  • Klimatanpassningsvägar som kan leda mot en gemensam vision om klimatsäkra, resilienta och hållbara hamnar, samt utforskning av effektiva signaler för när nya beslut eller åtgärder behövs.
  • Metoder för värdering av klimatanpassningsvägar med beaktandet av långa tidsperspektiv och stora osäkerheter.
  • Hinder och möjligheter med adaptiv och flexibel klimatanpassning och vilka rekommendationer för implementering som kan ges.

Förväntade resultat

Projektet förväntas resultera i ett ramverk för adaptiv och flexibel klimatanpassning av hamnar till klimatförändringar och extrema väderhändelser. Detta ramverk är tänkt att ge hamnar rätt verktyg och riktlinjer för att bättre kunna hantera och anpassa sig till framtida störningar orsakade av extremväder och multipla väderhändelser.

Projektet förväntas även skapa engagemang och en gemensam målbild för klimatanpassning, samt öka kunskapen om klimatförändringarnas effekter och olika strategier för att öka resiliens och hållbarhet. Det förväntas att dessa insatser kommer att bidra till att hamnar kan stå bättre rustade inför framtida utmaningar och öka deras förmåga att hantera osäkerheter vägar för klimatanpassning, hållbarhet och resiliens, samt hur det kan värderas.

Målgrupp

Den primära målgruppen är svenska hamnar och hamnkommuner, medan den sekundära målgruppen inkluderar hamnarnas intressenter (rederier, varuägare, logistikaktörer) och transportinfrastruktur i allmänhet, samt internationella hamnar.

Kort om projektet Navigera i framtiden

Titel: Navigera i framtiden: Mot ett fossilfritt och resilient transportsystem – hamnens roll och klimatanpassning till extrema väderhändelser

Projekttid: 2024-04-01–2027-04-01

Parter: Projektet leds av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och är ett samarbete med Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) och Göteborgs Hamn AB.

Referensgrupp: Representanter från Göteborgs Stad, Sjöfartsverket, Trafikverket, MSB, Copenhagen-Malmö Port, Trelleborg Hamn, Transportstyrelsen, Länsstyrelsen i Västra Götaland
Projektansvarig: Gunnel Göransson, VTI

Finansiär: Energimyndigheten

Senast uppdaterad: