Vägytemätning
Vi erbjuder vägytemätningar och områdesmätningar (mobile mapping) med hjälp av mätbilen VTI Mobile Research Platform, MRP.
VTI Mobile Research Platform är ett flexibelt och framtidssäkrat mätsystem som används för att beskriva vägytans och vägområdets tillstånd. Mätningen utförs i trafikfart och resultatet påverkas inte av mätbilens hastighet.
Vi utför också mätningar enligt Trafikverkets standard och krav. Se vad en standardmätning omfattar.
De egenskaper som kan mätas med mätbilen delas upp i vägytans tillstånd och vägområdet.
Vägytans tillstånd
Mätningen sker kontaktlöst genom så kallad oförstörande mätning med laser. En högupplöst linjelaser används för insamling av en kontinuerlig tvärprofil med sub-millimeter upplösning. Längsprofilen samlas in med punktlaser. Den beskriver vägens ojämnheter i våglängdsintervall upp till 100 meter.
Positionering av mätningen sker med GNSS-INS (Global Navigation Satellit System–Inertial Navigation System) och rullad längd, vilket innebär att data kan positioneras med centimeters noggrannhet.
Data som kan samlas in om vägytans tillstånd:
- Längsprofil: För att bedöma ojämnheter i vägens längdriktning.
- Tvärprofil: Upp till 4 meter bred med ett rutnät på 1×1 mm. Används för att bedöma slitage och deformation
- Tvärfall: För att bedöma vattenavrinning.
- Kurvatur: Beskriver väggeometri.
- Backighet: Beskriver väggeometri.
- Megatextur: Beskriver korta ojämnheter.
- Makrotextur: Beskriver ytans struktur, viktig för hållbarhet, bränsleförbrukning, säkerhet och buller.
- Sprickor och ytdefekter: För att bedöma vägens beständighet.
- Temperatur (luft och vägyta), bränsleförbrukning, buller (omgivningsvariabler).
- Forskning och utveckling: Öppna kanaler avsedda för valfria mätgivare.
Variabler som normalt används för underhållsplanering och för bedömning av tillstånd:
- spårdjup
- spårarea
- teoretiskt vattendjup
- avstånd mellan spårbottnar
- kantdjup
- fyllnadsvolymer
- ojämnheter med hjälp av en digitalt simulerad rätskena
- megatextur, RMS
- IRI, International Roughness Index
- MPD, Mean Profile Depth
- Sprickor
- Stensläpp
Vid en standardmätning (dvs. enligt Trafikverkets specifikationer) mäts och beräknas följande:
- spårdjup; max, vänster och höger (20 meter)
- IRI; vänster och höger (20 meter)
- kurvatur, backighet (20 meter)
- digitala bilder (20 meter)
- makrotextur, MPD (Mean Profile Depth) i tre spår (1 meter)
- megatextur; två spår (1meter)
- tvärfall (1 meter)
- position (Sweref99TM)
Områdesmätningen sker med den senaste tekniken där två lidarskannrar avbildar vägområdet. Detta kombineras med en 360-kamera för att skapa en digital tvilling (3D-modell) av både vägytan och vägområdet – allt knutet till ett koordinatsystem.
Den digitala tvillingen beskriver terrängen runt vägen upp till 100 meter och kan användas för att detektera och positionera objekt så som skyltar, trafikljus och vägräcken.
Områdesmätningar och digitala tvillingar kan tillämpas i många olika projekt och behöver inte nödvändigtvis vara relaterade till området runt en väg.
Möjligheterna är många och mätsystemet är flexibelt. VTI har en bred kompetens så tveka inte att kontakta oss om du har frågor eller specifika önskemål.