PCR för flygfältsbanor

Start- och landningsbana på ett flygfält.
Foto: VTI

Senast i november 2024 införs PCR/ACR internationellt som metod för bestämning av bärighetsklassificering av flygfältbanor. VTI har under många år utfört bärighetsklassificeringar av flygfältsbanor enligt tidigare PCN-metoden (Pavement Classification Number). Nu har metoden uppdaterats enligt internationella riktlinjer till nya PCR-metoden (Pavement Classification Ratio).

Precis som tidigare utgår PCR-metoden från en provbelastning med tung fallviktsapparat (fallviktsmätning) där resultatet ligger till grund för en analys av bankonstruktionens strukturella tillstånd. Från det görs en analys av tillåten trafikbelastning med hänsyn till den prognosticerade flygplansflotta som kommer att trafikera banan och det resulterar i ett bärighetstal för banan utryckt enligt PCR. Flygplatsen använder sedan PCR, precis som tidigare PCN, för att administrera bärighet och tillåten trafik gentemot flygoperatörerna och dess ACR (Aircraft Classification Ratio) på flygplansflottan.

Senast uppdaterad: