Körsimulatorer

VTI:s körsimulator Sim IV
Foto: Hejdlösa bilder

I VTI:s simulatormiljö används samma mjukvara i många simulatorapplikationer vilket gör det möjligt att flytta försök mellan de olika simulatorerna. VTI:s mjukvara utnyttjar flera standarder, exempelvis beskrivning av vägmiljö och dynamiska fordonsmodeller, för att på ett smidigt och öppet sätt stödja samarbetspartners. Exempel på standarder som implementeras och vidareutvecklas genom VTI:s forskning är OpenDrive, OpenScenario och Functional Mock-up Interface (FMI).

Sim III

VTI:s körsimulator Sim III
Foto: Hejdlösa bilder

Sim III har en världsledande prestanda i det linjära rörelsesystemet. Systemet medger rörelse i fyra frihetsgrader och erbjuder både linjär- och lutningsrörelse. Genom att koppla samman slädens förflyttning med fordonets sidoposition, skapar simulatorns rörelsealgoritm realistiska sidorörelser.

Utöver de yttre rörelsesystemen har Sim III även ett separat skakbord som rör kabinen relativt projektionsytan. Detta används för att generera realistiska upplevelser av vägojämnheter och karossrörelser. Sim III har en plattform som kan vridas 90 grader. Det gör att linjärrörelsen kan utnyttjas för acceleration och inbromsning istället för krafter i sidled.

Simulatorn har ett visualiseringssystem som består av sex SXRD-projektorer som ger ett synfält på 115 grader. För att simulera backspeglar används tre LCD-displayer. I simulatorn kan både personbilskabin och lastbilshytt monteras.

Simulatorn finns i Linköping.

Sim IV

VTI:s körsimulator Sim IV
Foto: Hejdlösa bilder

Sim IV har ett avancerat rörelsesystem (x-y -bord kombinerat med en hexapod) och är den enda av VTI:s simulatorer som medger stor linjärrörelse i både x- och y-led. Den är förstahandsvalet då samtidig longitudinell och lateral acceleration är viktigt eller om ett brett synfält är prioriterat.

I Sim IV går det snabbt att byta kabin. Simulatorn kan utrustas med personbilskabin, lastbilshytt eller cykel. Visualiseringssystemet består av nio projektorer och ger ett synfält på över 180 grader framåt.

Simulatorn finns i Göteborg.

Minisimulatorer

VTI:s Minisimulatorer.
Foto: Magnus Eek/VTI

VTI har även ett antal mindre simulatorapplikationer för olika ändamål. För närvarande pågår utvecklingsarbete med ny grafisk omvärld baserad på Unreal Engine 5, vilket inledningsvis testas i VTI:s Minisimulatorer.

Teknisk specifikatin av Sim III och Sim IV.

Sim III

Sim IV

Rörelsesystem



Pitch (grader)

-9 till +14

± 16,5

Roll (grader)

± 24

± 16,5

Linjärsystem



Amplitud (m)

± 3,75

± 2,5 / ± 0,31 (surge)


± 2,3 / ± 0,32 (sway)

Hastighet (m/s)

± 3,75

± 2,0 / ± 0,8 (surge)


± 3,0 / ± 0,8 (sway)

Acceleration (m/s²)

± 8,0

± 5,0 / ± 6,5

Skakbord


(ej applicerbart)

Vertikal rörelse (cm)

± 6,0

Longitudinell rörelse (cm)

± 6,0

Roll (grader)

± 6

Pitch (grader)

± 3

Visualiseringssystem



Synfält (grader)

115

> 180

Backspeglar (LCD-skärmar)

3

3

Genomsnittlig upplösning*


(bågminut/linjepar)

2,8 (horisontellt)


2,7 (vertikalt)

5,0** (horisontellt)


2,5** (vertikalt)

Kabiner

Saab 9-3

Volvo XC60, Volvo FH eller cykel

*Ett mänskligt öga har 0,59 bågminuter/linjepar.
** ± 0,5

Kontakt

Senast uppdaterad: