Kollektivtrafik
Hos oss på VTI bedrivs omfattande forskning om kollektivtrafik. Forskningen syftar ofta till att fördjupa insikterna om kollektivtrafiken som en viktig del i att skapa och bibehålla hållbar tillgänglighet i städer och på landsbygd.
I praktiken handlar det om att utveckla kunskapen om en rad olika typer av frågor, exempelvis resenärers normer, värderingar och behov och vad som styr människors val av transporter. Vi forskar även om organisatoriska och institutionella förutsättningar att utveckla kollektivtrafik i lokala, regionala och nationella planeringssammanhang. Här ingår till exempel forskning om makt och samverkan, samt frågor om hur olika intressen och perspektiv integreras i planering och beslutsfattande.
Vi forskar även om tillämpning och utveckling av planeringsverktyg och trafikstyrningsmodeller. Konkret kan detta till exempel handla om optimeringsmodeller för effektivt resursutnyttjande, dynamisk modellering/simulering av trafik för att studera framkomlighetseffekter av förändringar i vägtrafiksystemet samt modeller för beräkningar av miljöeffekter.
Ytterligare ett forskningsområde handlar om ekonomiska samband av betydelse för utvecklingen av kollektivtrafik. Det handlar till exempel om organisations- och finansieringsfrågor, upphandling, eller om effekterna av olika sorters regleringsformer (kontrakt och avtal) inom kollektivtrafiken. Forskningen rör också prissättning, subventioner och ekonomiska styrmedel. Ett kunskapsområde under utveckling handlar om kollektivtrafikens roll i ett alltmer digitaliserat transportsystem.
Exempel på pågående projekt och satsningar:
K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
K2 är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Här forskar man om hur kollektivtrafiken kan bidra till framtidens attraktiva och hållbara storstadsregioner. K2 drivs och finansieras av Lunds universitet, Malmö universitet och VTI i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne.
K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik Länk till annan webbplats.
Att återuppfinna kollektivtrafik i en framtid av Smart mobilitet: Roller, strategier och samverkan
I detta projekt riktas fokus mot regionala kollektivtrafikmyndigheter: Hur kan kollektivtrafikmyndigheterna positionera sig strategiskt i ett nytt och föränderligt landskap med nya tekniska koncept, nya tjänster och nya typer av aktörer? Vilken ansvarsfördelning och vilken samverkan krävs för att smart mobilitet ska bidra till hållbar samhällsutveckling?
Mer om projektet "Att återuppfinna kollektivtrafik" på K2:s webbplats Länk till annan webbplats.
Utveckling av metod för sociala konsekvensbedömningar för svensk transportplanering
I det här projektet arbetar forskare från VTI och Göteborgs universitet tillsammans med planerare i Västra Götalandsregionen. Målsättningen är att testa och utveckla metoder för att beskriva sociala konsekvenser i ett konkret transportinfrastrukturprojekt: Metrobuss.
Mer om Metrobuss och social konsekvensbedömning
Självkörande bussar
Under hösten 2019 ska två självkörande minibussar tas i drift på öppen gata. Bussarna är ett samarbete mellan bland annat Östgötatrafiken, VTI, Linköpings kommun och Transdev Sverige. Syftet är att studera hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och göra den mer attraktiv.
Mer om självkörande bussar på projektet Ride the futures webbplats Länk till annan webbplats.
- Samverkansmodeller för hållbara kollektivtrafiklösningar
Syftet med detta projekt var att utveckla samverkansmodeller som kan bidra till en mer effektiv implementering av kollektivtrafiklösningar för hållbar urban och regional utveckling.
Mer om projektet samverkansmodeller på K2:s webbplatsLänk till annan webbplats.
- Kollektivtrafik på landsbygd
En studie om vilka effektiva och innovativa lösningar som skulle kunna öka möjligheterna att resa kollektivt på den svenska landsbygden.
Mer om kollektivtrafik på landsbygd - Bytesmotstånd och ruttval i kollektivtrafiken: En översyn av modeller för kollektivtrafikanalyser. Rapporten handlar om hur ruttval hanteras i kollektivtrafikmodeller både för enskilda utpekade relationer och totalt för hela Stockholmsregionen.
Bytesmotstånd och ruttval i kollektivtrafiken: En översyn av modeller för kollektivtrafikanalyser (2018, Digitala Vetensakpliga Arkivet, DiVA)Länk till annan webbplats.
- Bör kollektivtrafik subventioneras?
Detta arbete analyserar motiv för subventionering av lokal och regional kollektivtrafik, baserat på ekonomisk teori och på numeriska modellberäkningar, med den huvudsakliga slutsatsen att det är samhällsekonomiskt lönsamt att subventionera kollektivtrafik och att öka turtätheten där efterfrågan är hög.
Bör kollektivtrafik subventioneras? (2018, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)Länk till annan webbplats.
- Kommunerna och kollektivtrafiken: en enkätundersökning om Sveriges kommuners arbete för att stödja kollektivtrafiken (2018, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)
Länk till annan webbplats.
- Kollektivtrafikens roll i resenärens vardagsliv: Litteraturöversikt Litteraturöversikten visar på i första hand bredden i tidigare och pågående forsknings- och utredningsarbete om resenärer i kollektivtrafiken.
Kollektivtrafikens roll i resenärens vardagsliv: Litteraturöversikt (2016, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)Länk till annan webbplats.
- Är bilberoende och tidsbrist ett hinder för ökat kollektivtrafikresande?
Syftet är att testa i vilken utsträckning olika hushåll i arbetsmarknadsregionen Göteborg idag kan utföra sina vardagliga aktiviteter genom minskat bilresande och ökad användning av alternativa transportslag såsom kollektivtrafik, cykel och gång, samt att peka på lösningar som ur ett vardagslivsperspektiv fungerar.
Är bilberoende och tidsbrist ett hinder för ökat kollektivtrafikresande?: En kvalitativ aktivitetsbaserad studie (2015, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)Länk till annan webbplats.
- Tillgänglighet och social rättvisa i kollektivtrafiken - Rätt Koll
I det här projektet undersökte vi hur personer från utsatta områden i Stockholm och Göteborg upplever kollektivtrafiken. Hur kan kollektivtrafiken bidra tilltillgänglighet och social rättvisa?: En studie av mobilitetsstrategier i socialt utsatta områdenLänk till annan webbplats.