Karolina Isaksson är professor i Transportpolicy och transportplanering vid VTI. Hennes forskning handlar om att undersöka hur transportpolitik och transportplanering formas och förändras över tid, och bidra till fördjupad kunskap om förutsättningar att ställa om transportsektorn i hållbar riktning.
Karolina har mer än 20 års erfarenhet som forskare inom detta fält. I sitt arbete har hon ofta intresserat sig för hur frågor om miljö, klimat och social rättvisa integreras och beaktas i olika typer av planerings- och beslutssammanhang. Andra teman rör implementeringssvårigheter, maktrelationer och institutionella trögheter, värderingskonflikter och transformativ kapacitet.
Karolina har även undersökt teori och praktik för miljöbedömning, samt olika typer av styrmedel (t ex trängselskatt) och experimentella initiativ för hållbar omställning. Karolina har även forskat om så kallad ”smart” mobilitet ur ett governanceperspektiv och har nyligen börjat arbeta med frågor om resiliens och beredskap. Karolina är sedan år 2015 även adjungerad professor vid KTH Institutionen för Samhällsplanering och miljö där hon bland annat är verksam inom forskarskolan TRANSPLACE .
2023–2026
Stärkt kapacitet för mål- och omställningsinriktad planering (DEMOPLAN)
Projektet syftar till att fördjupa kunskapen om vad som krävs för att stärka den gemensamma planeringskapaciteten inom transportsektorn för att möta klimat- och hållbarhetsmål. Genom utvecklad kunskap om arbetsformer och metoder ska projektet överbrygga svårigheter i dagens planeringspraktik och främja en gemensam strategisk systemsyn. Projektet startades år 2023 och pågår fram till år 2026. Arbetet genomförs i samarbete mellan VTI, Linköpings universitet, Trivector, Göteborgsregionen och planeringsorganisationer i Göteborg och Umeå med omnejd.
2023–2027
Beredskapshänsyn i transportsystemet (BULT) (foi.se)
BULT-projektet syftar till att bygga ny kunskap om vad beredskapshänsyn i transportsystem innebär utifrån nya teknologier, förändrade varuförsörjningskedjor och framtida hotbilder, samt att undersöka hur beredskapshänsyn kan integreras i statens och näringslivets beslutsprocesser. Projektet startades år 2023 och kommer pågå fram till år 2027. Det leds av Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, och genomförs i nära samarbete med VTI, KTH och Linköpings universitet. Projektet finansieras av Trafikverket.
2024–2027
Kapacitet att ställa om: Kraften i samspelet mellan politik, förvaltning och medborgare i omställningen av lokala transportsystem
Detta forskningsprojekt syftar till accelererad omställning till hållbar och energieffektiv mobilitet i svenska kommuner, genom lärande från ledande exempel i Europa. Utgångspunkten är att samspel mellan politiker, tjänstepersoner och medborgare är av avgörande betydelse för en omställning, och att denna inte kan ske endast med tekniska och instrumentella åtgärder. Det handlar också om politiska visioner, hantering av värdekonflikter och legitimitetsskapande. I projektet studeras framgångsfaktorer från europeiska städer med fokus på potential och applicerbarhet i svenska fall. Projektet bygger kunskap om grundläggande framgångsfaktorer som överförs, testas och vidareutvecklas i samverkan mellan forskare och tjänstepersoner i tre kommuner med uttalade förändringsambitioner. Resultaten har relevans för och nyttiggörs för att kunna tillämpas i flera svenska kommuner. Projektet genomförs under år 2024-2027 av VTI och Trivector i nära samarbete med Linköpings kommun, Örebro kommun och Östersunds kommun. Finansieringen kommer från Energimyndigheten.
2017–2024
Mistra SAMS (sams.kth.se)
I forskningsprogrammet Mistra SAMS (Sustainable accessibility and mobility services) (2017-2024) undersöktes hur digitala tillgänglighets- och mobilitetstjänster, tillsammans med andra policy- och planeringsåtgärder, kan bidra till minskade utsläpp och mer hållbar mobilitet och tillgänglighet i urbana och semiurbana miljöer. Programmet leddes av KTH i nära samarbete med VTI och innehöll ett flertal olika delprojekt. Mer information om syfte, upplägg och resultat finns att ta del av via projektets hemsida: Mistra SAMS | KTH Mistra SAMS finansieras av Stiftelsen för miljöstrategisk forskning – Mistra.
2020–2022
Att realisera ny mobilitet – en analys av samverkansprocesser som formar framtidens kollektivtrafik i städer (k2centrum.se)
Projektets övergripande syfte var att fördjupa kunskapen om hur planering och beslutsfattande om framtidens mobilitet görs i nya typer av samverkansprocesser i kollektivtrafiken. Empiriskt fokus har riktats mot pilotprojektet Modern mobilitet i Barkarbystaden, där nya mobilitetskoncept (självkörande minibussar och en plattform för kombinerad mobilitet) har testats i stadsdelen Barkarby i Järfälla kommun. Forskningen finansierades av K2.
Karolinas närmaste medarbetare på enheten:
Jessica Berg Forskningschef

Amadeo Karlsson Praktikant

Annika Otto Doktorand
Bosinuola Sherifat Razaq Doktorand

Chiara Vitrano Senior forskare
Claus Hedegaard Sørensen Senior forskare

Jacob Witzell Forskare
Jean Ryan Senior forskare
Jens Alm Senior forskare
Jens Portinson Hylander Forskare

Joel Göransson Scalzotto Doktorand
Jonna Nyberg Forskare

Josefine Ivarsson Praktikant
Karin Holmstrand Doktorand

Karin Thoresson Senior forskare
Karolina Isaksson Professor

Kelsey Oldbury Utredare
Lena Levin Forskningsledare
Linnea Eriksson Senior forskare
Malin Henriksson Senior forskare

Per Henriksson Forskningsassistent

Robin Nuruzzaman Forskningsassistent
Sonja Forward Forskningsledare
Karolina har för närvarande följande externa uppdrag:
- Ledamot i Volvo Research and Educational Foundations (VREF) vetenskapliga råd. Volvo Research and Educational Foundations (vref.se)
- Ordförande för den rådgivande kommittén för Centrum för forskning om hållbar samhällsförändring (CRS) vid Karlstads universitet. Centrum för forskning om hållbar samhällsförändring (kau.se/crs)
- Ordförande i den vetenskapliga referensgruppen för INFUZE (Inspiring Futures for Zero Carbon Mobility) som koordineras av professor Greg Marsden vid Leeds universitet. INFUSE (in-fuze.org.uk)
- Medlem i den vetenskapliga referensgruppen för forskningsprojektet SUSTAIN (Sustainable and just transport policies Norwegian medium-sized cities) som leds av Anders Tønnesen vid CICERO, Oslo Universitet. SUSTAIN (cicero.oslo.no)
- Medlem i den vetenskapliga referensgruppen för Mistra InfraMaint (mistrainframaint.se)
- Medlem i Editorial board för Journal of Urban Technology.
- Karolina medverkar även i den nationella forskarskolan TRANSPLACE (2023-2027) som leds av KTH. Transplace (kth.se)
Medverkar i
Avdelning: Samhälle, miljö och transporter
Enhet: Mobilitet, aktörer och planering
Forskningsområde: Planering, styrning och omställning