Fordonssystem och körsimulering
Forskning om elektrifiering, autonomi och fordonsdynamik, avancerad simulering med VR- och XR-teknik samt spetskompetens inom simulatorteknik och simulatorexperiment – allt det utmärker arbetet vid enheten Fordonssystem och körsimulering
Forskningen på enheten handlar om elektrifiering, autonoma fordon och områden inom fordonsdynamik som exempelvis köregenskaper och väg- och däckinteraktion. Här pågår en rad projekt om bland annat batteribytessystem för tunga fordon, smarta laddstrategier och fjärrstyrning av fordon samt forskning kring så kallade HCT-fordon (High Capacity Transport) för ökad transporteffektivitet och minskad miljöpåverkan.
Inom området modellering, simulering och visualisering utvecklas till exempel metoder för virtuell testning av säkerhet för självkörande fordon och metodik för att med hjälp av XR (Mixed Reality) förstå samspelet mellan fotgängare, cyklister och andra trafikanter.
Andra projekt rör virtuell utvärdering av lösningar för ökad säkerhet vid obevakade plankorsningar för tågtrafik samt ett nytt designramverk för system-av-system inom flygområdet.
Enheten är en av de tekniskt mest avancerade vid VTI. Stora satsningar görs för att utveckla enhetens forskningsinfrastruktur.
Forskningschef: Magnus EK
Forskningsområden och teknisk utrustning:
Senaste nytt från enheten
13 februari 2024 15 december 2023 ROADVIEW - extremt väder och autonoma fordon
5 december 2023 Inget behov ändra regler för vinterdäck på tunga fordon
24 oktober 2023 "Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck
27 september 2023 Mattias Hjort berättar om årets Däckrazzia