ROADVIEW - extremt väder och autonoma fordon

Kammare med konstgjord dimma.
Kammare där konstgjord dimma används för att försämra sikten. Foto: Mario Ceccarelli/accelopment Schweiz AG

Att få självkörande fordon att fungera på rätt sätt i soligt och torrt väder är svårt nog. Lägg till kraftigt regn, hård vind och tät dimma så blir uppgiften ännu mycket svårare. Projektet ROADVIEW handlar om just det – autonoma fordon i extremt väder.

EU-projektet med 15 partner i sju länder är ett av världens första som koncentreras till autonoma fordon under besvärliga väderförhållanden. Medan övrig utveckling av självstyrande fordon sker under gynnsamma yttre betingelser – typiskt sett soligt och torrt – jobbar forskarna i ROADVIEW med hur fordonen ska fungera också under helt andra förhållanden.

– Det finns många svårigheter. Ta en så enkel sak som att snö stänker upp från ett fordon som kör förbi. I dag tror de flesta självkörande fordon att snöslasket är ett objekt och bromsar ibland kraftigt för att stanna , säger Maytheewat Aramrattana som samordnar VTI:s del i projektet.

Besvärligt väder är extra utmanande just för att det berör en så central del i självkörande fordon – deras sensorer. Rent tekniskt kan vädrets påverkan också uppfattas som att sensorerna har slutat att fungera och är trasiga, vilket förstås är en helt annan sak. Forskarnas uppgift är bland annat att få fordonen att förstå vad som beror på väder och yttre omständigheter och vad som beror på att något är defekt.

Under projektets första år har ROADVIEW-forskarna träffats fysiskt vid tre tillfällen, i Finland, Frankrike och på högskolan i Halmstad som koordinerar projektet. Dessemellan möts forskarna som arbetar tillsammans digitalt ungefär varannan vecka.

– Vi är i början av ett stort arbete och det återstår mycket, men vi har fått en bra start. Om tio år, kanske, tror jag att vi har självkörande fordon som klarar också tufft väder, säger Maytheewat Aramrattana och skojar om att VTI aktuellt får återkomma för att se om han fick rätt.

Lösningarna som forskarna arbetar med handlar bland annat om fler och förbättrade sensorer (som värmekameror och radar) och bullerdämpning för att förbättra upptäckten av oskyddade trafikanter och hinder i vägbanan. Arbete pågår också för att kunna kombinera fordonets sensorer med fast apparatur på vägen och annan infrastruktur.

Maytheewat Aramrattana och hans VTI-kollegor arbetar främst med de virtuella tester som ska användas för att prova autonoma system under olika förhållanden. Vad ska ingå i testerna och hur ska de definieras? Ett spår är att utveckla så kallade digitala tvillingar där simuleringar används istället för fysiska tester.

– Simuleringar behöver vara baserade på data från den fysiska världen för att bli korrekta . Det är en annan utmaning i vårt arbete, att extremväder är svårt att både skapa och kontrollera, säger Maytheewat Aramrattana.

ROADVIEW står för Robust Automated, Driving in Extreme Weather och finansieras med 9,7 miljoner euro (cirka 114 miljoner kronor) av EU. Projektet startade 2022 och är fyraårigt.

Text: Mikael Sönne

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.