VTI vidareutvecklar körsimulator för utvärdering av tunga fordons drivlinor

Sim III i labmiljö.

Foto: Hejdlösa bilder/VTI

Körsimulatorer anpassade för utvärdering av tunga fordons drivlinor är målet för PREDICT, ett nystartat forsknings- och utvecklingsprojekt som VTI deltar i. Projektet syftar till att utveckla verktyg och metoder för att kunna bedöma energiförbrukning, prestanda och körbarhet för nya drivlinekoncept.

VTI medverkar i projektet tillsammans med KTH, LiU och koordinatorn Scania CV AB. Den totala budgeten är nästan 26 miljoner kronor – varav hälften kommer från Vinnovas program Fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI. VTI:s budget är 10,45 miljoner kronor som kommer från Vinnova.

Utvecklingen av hållbara transportlösningar är ännu i ett tidigt skede. Förmågan att utforska och utvärdera en stor mängd tekniska koncept i början av utvecklingsprocessen är avgörande för den svenska fordonsindustrins konkurrenskraft. I detta fall handlar det om att tidigt kunna förutsäga prestanda, såväl som körbarhet för nya koncept för drivlinan, det system som överför kraften från motorn till hjulen.

På VTI finns Sim III, en körsimulator vars system medger rörelse i fyra frihetsgrader samt erbjuder både linjär- och lutningsrörelse. Av intresse i det här sammanhanget är simulatorns världsledande prestanda i det linjära rörelsesystemet. I detta fall kommer den att utnyttjas för rörelsereglering i longitudinell riktning, det vill säga den framåtriktade rörelsen. Målet är att få fram mer realistisk acceleration och inbromsning.

VTI:s forskningsfokus i projektet PREDICT är på utveckling och utvärdering av nya algoritmer för rörelseåterkoppling till föraren i körsimulatorn – det som på engelska kallas motion cueing.

– Det kommer inte att bli lätt eftersom rörelseutrymmet i en körsimulator självklart är mycket mer begränsat än ett fordon på vägar. Men vi hoppas kunna lyckas få fram en bättre algoritm för motion cueing. Därmed skulle vi kunna förbättra körupplevelsen i longitudinell riktning i simulatorn för att sedan kunna använda den vid utveckling av framtida drivlinor, säger Sogol Kharrazi, projektledare för VTI:s insatser.

Projektet innebär omfattande tester och experiment utförda med riktiga fordon och i VTI:s avancerade simulatorer. Kopplat till projektet sker en rad uppgraderingar av VTI:s simulator. Till att börja med ska en lastbilshytt från Scania integreras i Sim III. PREDICT ska pågå i fyra år och de utvecklade verktygen och metoderna kommer att kunna användas av tillverkare av tunga fordon, forskningsinstitut och företag som använder körsimulatorer.

Projektkoordinator är Jan Dellrud, teknisk chef på Scania. Tillsammans med LiU:s biträdande professor Jan Åslund kommer Sogol Kharrazi också att bli handledare för en VTI-doktorand som ännu håller på att rekryteras. I projektet ingår ytterligare en doktorand vid namn Lukas Öhlund som är verksam på Scania och ska doktorera på KTH.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.
Sogol Kharrazi är av typen sv:link, måste vara en sv:page
Sogol Kharrazi är av typen sv:link, måste vara en sv:page