Transportekonomi

Foto: Annika Johansson
Transportsystemet kostar stora summor pengar vilket ställer krav på relevanta och mångsidiga beslutsunderlag. När det gäller att ta fram dessa underlag spelar vår forskning inom transportekonomi en viktig roll.
Med basen i nationalekonomisk välfärdsteori och fokus på tillämpad mikroekonomi bedriver vi en bred transportekonomisk forskning.
Vi arbetar framför allt med frågor kring prissättning och finansiering av infrastruktur, effekter av infrastrukturåtgärder för lokalisering av boende och företag, samhällsekonomiska kalkyler, miljöekonomi, trafiksäkerhetsfrågor och järnvägsekonomi.
Öppna seminarier
Inom området Transportekonomi bedriver vi en aktiv, öppen seminarieserie. Under seminarierna testar vi våra forskningsresultat i diskussion och bjuder även in externa föreläsare.
Föreläsningarna kommer behandla aktuella ämnen inom transportforskning med koppling till samhällsekonomi och samhällsnytta. Det kommer att finnas gott om tid för diskussion och frågor vid varje tillfälle. VTI:s ambition är att föra en oberoende debatt där intressenter från både akademi, politik och näringsliv är välkomna att delta.
Kontakt för seminarieserien: Ajsuna Ragipi Rushid
Aktuella seminarier läggs ut i VTI:s evenemangskalender
Vi på enheten
Jan-Erik Swärdh Forskningschef
Abderrahman Ait Ali Forskare
Ajsuna Ragipi Rushid Forskningsassistent

Carl Berry Forskare
Elisabeth Lång Senior forskare

Emanuel Broman Forskningsassistent
Emma From Utredare
Henrik Andersson Professor

Henrik Sjöstrand Senior utredare
Inge Vierth Utredningsledare
Ivan Ridderstedt Forskare

Jan-Eric Nilsson Professor
Jessica Göransson Doktorand

Joar Lind Utredare

Karin Ek Forskningsassistent

Kristofer Odolinski Senior forskare

Lina Trosvik Forskningsassistent
Lisa Svanberg Forskningsassistent

Magnus Johansson Senior utredare

Maria Börjesson Professor

Nanna Fukushima Forskare

Olga Lark Forskare
Roger Pyddoke Senior forskare

Saana Ollila Forskningsassistent
Senaste nytt från Transportekonomi
27 oktober 2025 10 september 2025 Svårt förklara varför män och kvinnor pendlar olika