Ny handbok: Så fungerar sopsaltning bäst

Man och kvinna vid en podium.

Göran Blomqvist, senior forskare, och Anna Niska, forskningsledare, presenterar den nya handboken. Foto: Jones Karlström

En ny handbok ska hjälpa kommuner att snabbt och enkelt komma igång med sopsaltning av cykelvägar. Och få de kommuner som redan använder metoden att göra det ännu bättre och effektivare.

Handboken för sopsaltning av cykelvägar lanserades på onsdagen och är skriven av Anna Niska och Göran Blomqvist, båda från VTI, och Tomas Stomberg från Karlstads kommun. Som begreppet avslöjar innebär sopsaltning att cykelbanor när det snöar sopas och saltas istället för det traditionella plogning och sandning.

VTI har bedrivit forskning inom området sedan slutet av 90-talet, och metoden används i dag av flera kommuner. Förutom från Karlstad var även representanter för Jönköpings kommun och Stockholms stad med vid lanseringen.

En stor fördel med sopsaltning är att problemet med grus som ligger kvar på cykelbanorna efter vintern, försvinner. En nackdel är att metoden kostar mer, även om kostnaderna kan minska i takt med att erfarenheten och kunskapen ökar. Så kan till exempel Karlstad i dag sopsalta tre distrikt till samma kostnad som två när metoden infördes.

- Vi har jobbat med handboken i ett par år och nu är vi äntligen klara. Det ska vara ett levande dokument och vi tar gärna emot synpunkter på hur vi kan utveckla och förbättra den i framtiden, sade Anna Niska, forskningsledare på VTI och föreståndare för Cykelcentrum.

Handboken går att läsa på webben och tar upp planering och förberedelser inför sopsaltning, fordon och utrustning (till exempel olika spridare), mallar för lämpliga saltmängder och sopning (”a och o i metoden”). I utbildningspaketet ingår också olika former av användarstöd som filmer, informationsmaterial, checklistor och praktiska tips och tricks för sopsaltning.

Representanterna från Karlstads och Jönköpings kommuner och Stockholms stad var samtliga mycket nöjda med samarbetet med VTI.

- Vi hade inte varit där vi är i dag utan det här samarbetet. Personligen tycker jag också att det var fantastiskt roligt och jag lärde mig väldigt mycket, inte minst om hur forskare arbetar. För dem räcker det inte med att en sak fungerar en gång, man måste också testa och kunna bevisa det, sade Tomas Stomberg.

Den nya handboken har tagits fram med stöd av Formas, Vinnova, Karlstads kommun, Trafikverket och Stockholms stad.

Handbok för sopsaltning av cykelvägar Länk till annan webbplats.

Anna och Göran berättar om bakgrunden till arbetet med handbok för sopsaltning vid lanseringsseminariet.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.