Nina arbetar brett med många olika frågor kopplade till miljö- och hälsoeffekter från transporter. Hennes främsta fokus är luftkvalitet, men hon jobbar också med livscykelanalys och systemanalys.

Några exempel på frågeställningar i hennes forskning:

  • Vilka hälsoeffekter har emissioner från väg, sjöfart och tågtrafik?
  • Vilka mekanismer ger upphov till slitagepartiklar från väg och järnväg?
  • Hur kan luftkvaliteten i tätorter förbättras?
  • Hur kan flera olika typer av mått inkluderas i livscykelanalyser för att mer korrekt kunna beskriva miljöpåverkan?
  • Hur kan man minska biltrafik och samtidigt bibehålla bra tillgänglighet?
  • Hur ser framtidens hållbara samhälle ut?

2024–2026

A-traktorers miljöpåverkan

Eftersom det saknas lagar som reglerar utsläppen från A-traktorer finns det idag väldigt lite kunskap om hur stora utsläppen är. I ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverket kommer VTI och IVL Svenska Miljöinstitutet att öka kunskapen om detta genom avgasmätningar och kontroller vid fordonsbesiktningen.

2024–2027

Navigera i framtiden: Mot ett fossilfritt och resilient transportsystem – hamnens roll och klimatanpassning till extrema väderhändelser

En hamninfrastruktur med förmåga att stå emot och anpassa sig till större störningar är en förutsättning för framtidens fossilfria och resilienta transportsystem. I detta projekt utforskas, anpassas och vidareutvecklas ett ramverk för adaptiv och flexibel klimatanpassning av transportsystemet med särskilt fokus på hamnar.

2024–2027

Reducing CO2 emissions in island ferry traffic (REISFER) Länk till annan webbplats.

REISFER syftar till att förbättra de intermodala transportnoderna i färjetrafiken på öar genom att minska koldioxidutsläppen med 10-20 % på utvalda linjer i Estland, Finland, Åland och Sverige.

Tallinn University of Technology leder projektet och VTI är partner. Mer om projektet på REISFER:s projektsida på centralbaltic.eu

2023–2025

Resurseffektiva batterier och laddning för elbilar Länk till annan webbplats.

Efterfrågan på batterier för bilar ökar mycket snabbt på grund av den snabba elektrifieringen. Samtidigt finns en trend med allt längre räckvidd för nya modeller. Dessa trender bidrar inte till en hållbar omställning eftersom de material som krävs för batterier är begränsade resurser och batteriproduktionen är energikrävande.

RISE koordinerar projektet och VTI är partner. Läs mer om projektet "Resurseffektiva batterier och laddning för elbilar" på ri.se.

Fler projekt som Nina deltar i:

  • Klimatkänsligt beslutsstöd för godstransportplanering och beslutsfattande
  • E‐machine design and environmental impact
  • Regionalt hållbart flyg för norra Europa – Teknikval, efterfrågan, miljöpåverkan och styrmedel (RETAS)
  • 15-minutersstaden som en möjlighet i Sverige och dess påverkan på resande
  • Hemarbete och dess effekter på pendling och fritidsresor – en del av det transporteffektiva samhället?
  • Intelligent åtgärdsstyrning för förbättrad luftkvalitet

Mina närmaste medarbetare på enheten: