VTI firar 50 år i Linköping - flytten en framgångsfaktor

VTI:s huvudkontor som det ser ut i dag.

VTI:s huvudkontor som det ser ut i dag.

Mycket har hänt sedan VTI lämnade Stockholm 1975 för att flytta till Linköping. Ny forskning och samverkan har tillkommit och nu finns åter kontor i Stockholm och dessutom i Göteborg, Lund och sedan nyss även i Skellefteå.

– Så här i efterhand kan jag konstatera att flytten till Linköping blev lyckad. VTI fick bra och funktionella lokaler med alla unika forskningsanläggningar på en och samma plats. Närheten till Linköpings universitet har också varit väldigt positiv för VTI:s utveckling. Sammantaget vågar jag nog påstå att flytten av huvudkontoret till Linköping är en viktig faktor som har bidragit till VTI:s position som ett internationellt framstående forskningsinstitut med både bred och djup kompetens inom transportforskningen, säger VTI:s gdTomas Svensson.

Här följer en liten tillbakablick. Beslutet om Linköpingsflytten togs några år innan, 1971, samtidigt som riksdagen gav klartecken att inrätta Statens väg- och trafikinstitut som en sammanslagning av Statens väginstitut och Statens trafiksäkerhetsråd.

Därmed kom förkortningen VTI till, som då stod för Statens väg- och trafikinstitut och numera står för Statens väg- och transportforskningsinstitut. Rötterna till organisationen är betydligt äldre än så genom Kungliga Automobilklubbens väginstitut, bildat 1923.

VTI intog en helt ny byggnad på Olaus Magnus väg i Linköping som då låg mitt ute på landsbygden med bondgårdar som närmaste grannar. Vartefter fylldes omgivningen alltmer av LiU:s Campus Valla, Mjärdevi Science Park, samt industri- och olika bostadsområden.

VTI finns i dag kvar i samma byggnad och delar den nu som förr med SGI, Statens geotekniska institut. Under 1970-talet började utlokaliseringen av myndigheter från Stockholm till olika orter i hela landet.

Flytten från Stockholm skedde inte utan gnissel. Vissa specialister valde att stanna kvar i Stockholm. En del ville däremot lämna storstaden. De kunde få bättre bostadsförhållanden och tyckte att omlokaliseringsorten i sig verkade lockande. Yngre hade lättare att gå igenom flyttprocessen än äldre och den ledde inte heller till fler skilsmässor vilket en del hade befarat.

VTI i Linköping erbjöd gott om utrymme för den tekniska utrustning som redan existerade och för nya satsningar. Idén att ta fram en körsimulator fanns redan på Stockholmstiden. De nya lokalerna erbjöd plats för att börja bygga en sådan och finansiering tillkom i slutet av 1970-talet genom Styrelsen för teknisk utveckling.

VTI:s provvägsmaskin från 1943 flyttade med och är fortfarande i bruk. Stora däckprovningsmaskinen som finns ute på VTI:s gård tillkom liksom HVS, Heavy Vehicle Simulator, en annan typ av provvägsmaskin. Bara för att nämna några exempel.

Byggnaden som VTI finns i kallas för Terra och moderniserades 2001 till 2002. Sedan 2008 är den östra fasaden ommålad på ett sätt som hyresvärden Akademiska hus beskriver som ett färgsprakande konstverk. Den är skapad av konstnären Jacob Dahlgren, även känd för Trafikskyltabstraktion i Ullevirondellen i Linköping.

Tanken är att husfasadens färger på nära håll kan verka kontrastera mot varandra men på avstånd skapa ett spektrum som går från blågröna färger via rosagula tillbaka till blågröna igen. Vare sig man tilltalas av färgerna eller inte så kan de ändå symbolisera den mångfald av forskning som VTI bedriver inom alla transportområden och ett flertal akademiska discipliner.

Text: Gunilla Rech

Läs vad tre viktiga partner tycker: "Vi är glada att VTI finns i Linköping" Länk till annan webbplats.

Läs ett pressmeddelande om jubileet: Simulatorer, krockprov och massor av forskning (via.tt) Länk till annan webbplats.

Se några bilder från de 50 åren i Linköping i bildspelet nedan:

Ett av många studiebesök på VTI.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.

Kontakt