Humanekolog och historiker ser möjligheter på VTI

Man som seglar.

Jens Portinson Hylander forskar om transportplanering, gillar att undervisa och diskutera med kollegor där de tänker på nya sätt. Foto: Privat

Intresset för omställningsfrågor gjorde att han ramlade in på trafikområdet, såsom han själv uttrycker det. Jens Portinson Hylander är forskare på VTI, har läst historia på Lunds universitet varifrån han också har en master i humanekologi.

Det som väcker hans intresse är den samtidshistoriska utvecklingen i Sverige, ekologi, hållbarhet, rättvisa och maktfrågor.

– Jag hade inte trafikforskning som ingång, utan var i första hand motiverad att doktorera, säger han som sedan upptäckte vilka stora möjligheter forskarrollen på VTI ger.

Jens Portinson Hylander har en doktorsexamen i miljö och energisystem från 2022 med fokus på politiken för regional kollektivtrafik. Han är specialiserad på kvalitativ forskning där han tillämpar metoder som intervjuer, fokusgrupper samt arkiv- och dokumentstudier.

Efter disputationen har han delat sin tid som forskare mellan VTI och Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi på Lunds universitet, där han också doktorerade på avdelningen för miljö- och energisystem. Innan dess arbetade han som projektkoordinator och kommunikatör på en av universitetets innovationsenheter.

Det som ledde fram till anställningen på VTI var Forskarskolan energisystem initierad av Energimyndigheten. Där kom han i kontakt med professor Jane Summerton och universitetslektor Robert Hrelja, båda anställda på VTI vid den tidpunkten.

Jens Portinson Hylanders arbetsplats är förlagd till Lund på K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. Hans forskningsområde står på tre ben. Framför allt handlar det om styrning och planering för omställningen av transportsystem.

För det andra har han börjat utforska sambanden mellan klimatanpassning och transportsystem. Ett antal projekt är på gång som handlar om processer och verktyg inom olika policylabb tillsammans med flera kommuner.

– Ett projekt handlar om Tysklandsbiljetten och hur statligt stöd till kollektivtrafikresandet eventuellt kan få relevans för en svensk kontext. Det kan finnas andra sätt att stötta kollektivtrafik i stället, säger han.

För det tredje undervisar han på Lunds universitet om forskning kring kollektivtrafik och leder ett antal forskningsprojekt, där det förekommer olika aspekter kring styrning, planering och kollektivtrafik.

Transportpolitiken skulle kunna vara hjälpt av fördjupade studier, menar han. Inriktningen är först och främst på ökat resande, hur det går att skapa och planera för den samhällsutmaningen. Samtidigt går det att tillgodose många behov utan resor. Tillsammans med många kollegor jobbar han med frågan om att komma bort från mer infrastruktur, att i stället minska resandet på vissa sätt.

– Tysklandsbiljetten, pandemin och inflationen. Efter allt detta har det kommit nytt ljus på kollektivtrafiken, såväl på nationell som intern nivå. Det har växt fram nya frågor och lösningar.

Kollektivtrafiken står inför ett vägskäl. Antingen blir den en mer resilient del av omställningen, eller för dyr och nerskalad. Där finns lite olika vägval och möjligheter, menar han.

– Den utmaningen handlar om vad som är tekniskt eller ekonomiskt mest effektivt men också om politisk vilja och mod, att förstå politiken kring omställningen. Det är något som VTI kan ta tag i, kanske till och med genom att ta bort ordet ”väg” i namnet Statens väg- och transportforskningsinstitut för att förflytta sig bort från ett traditionellt fokus på tung infrastruktur.

De transportpolitiska målen är en utmaning. Han funderar mycket på vad de olika aspekterna innebär, detta med ett effektivt transportsystem som är tillgängligt och hållbart. Målen drar transportpolitiken åt olika håll och kräver ett aktivt förhållningssätt, menar han.

Forskarrollen på VTI är utvecklande. Han ser gärna att forskningsinstitutet uppmuntrar dem som vill undervisa. Det ger mer möjlighet till nätverksbyggande och kan öppna ögonen för transportforskning hos fler studenter. VTI erbjuder bra forskningsmiljöer och arbetsmiljö, anser han vilket även gynnar privatlivet.

– Hemma i familjen jobbar vi aktivt för jämställhet. Att arbeta på VTI med olika forskningsprojekt ger frihet att lägga upp din tid och kunna hinna med sådant som läkarbesök och aktiviteter med barnen. VTI:s organisation är tydlig, det finns en tillit att vi gör det jobb vi ska. Jobbmässigt är det fantastiskt att kunna forska, att få ha stimulerande diskussioner med kollegor där vi utmanar varandra och tänker på nya sätt.

Den goda kollegialiteten gör att han inte jobbar mycket hemma. Han vill gå till jobbet, eftersom samtalen med kollegorna viktiga. Förutom familjelivet prioriterar han tre saker på fritiden: Odling, familjen har en föreningsgemensam gårdsyta som nyligen blivit utvidgad. Fotboll, han är ett engagerat Malmö FF-fan. Och musik, han både spelar och skriver sånger på hobbynivå.

Fotnot. Detta är den första i en ny porträttserie – möt medarbetarna på VTI som forskar om och arbetar med framtidens transporter.

Vi som arbetar här - vti.se Länk till annan webbplats.

Lyssna på Jens Portinson Hylander när han blir intervjuad i Kollektivtrafikpodden Länk till annan webbplats.

Jens Portinson Hylander

Ålder: 38 år.
Yrkestitel: Forskare.
Arbetsplats: Lund.
Forskningsområde: Planering, styrning och omställning – hur påverkar det lokala, regionala och nationella beslut och planeringsprocesser transportsystemet i stort och omställningen mot minskade utsläpp? Mycket av forskningen gäller kollektivtrafik men även hur transportplanering påverkar olika grupper.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.