Studieresa: Kina ett steg före i elektrifieringen

Människor framför stor digital skärm med kinesiska tecken.

Besök på professor Ouyang Minggaos Academician Workstation i Yibin. Foto: Arne Nåbo.

Blixtsnabb teknisk utveckling, smarta lösningar för att hantera batterier och täta kopplingar mellan forskning, innovation och produktion. Det är några av de starkaste intrycken från en studieresa till Kina.

I november 2023 satte sig 17 forskare och representanter för fordonstillverkare och logistikföretag på planet till Shanghai för ett veckolångt studiebesök om elektrifiering och batteribytessystem för tunga fordon. Från VTI deltog Arne Nåbo, forskningsledare, och Philip Linné, forskare.

Med buss, flyg och snabbtåg i 350 kilometer i timmen reste gruppen runt bland fordonstillverkare, batteriföretag och utvecklingscentrum. Besöket var en del av projektet Sweden China Bridge som syftar till att öka kunskapsutbytet om transportsystemet mellan länderna.

Arne Nåbo, som nyligen avslutat ett projekt om batteribyten i Sverige, fick nya insikter inte minst om batterihanteringen i kinesiska företag. Där kan varje batteri i systemet ha sin egen identitet och vara uppkopplat mot ett virtuellt ”battery management”. Detta håller koll på allt från laddning och betalning till funktion och behov av service.

När batteriets prestanda sjunker används det inte längre till fordon utan kan användas i batterilager som utnyttjas för att stabilisera elsystemet i stort.

– Det var fascinerande att se vilken koll de hade på varje batteri. Systemet gör också att batterierna i en batteribytesstation kan användas för två affärer: dels för laddning av fordon, dels tjänster för att stödja elnätet.

Kina är världsledande både på batteribytessystem och elektrifiering av transportsystemet i stort. Nio av tio av alla världens alla ellastbilar produceras i Kina och mer än nio av tio av alla elbussar finns där, för att bara ta två exempel. Omställningen är gigantisk och sker i högt tempo – ett företag som besöktes gick från ritning till produktion på drygt två år.

Viktiga intryck under resan var också det nära sambandet mellan elektrifiering och automatisering, kopplingen mellan transportsystemet och samhällets elsystem och den snabba tekniska utvecklingen. Nästa generations batteribytesssytem kommer att gå fortare, vara mer automatiserat, billigare och erbjuda nya batterityper.

– Det var också intressant att se sambandet mellan forskning, innovation och produktion. När en innovation sattes i produktion och tillverkaren började tjäna pengar slussades en del av vinsten tillbaka till forskningen, säger Arne Nåbo.

Han menar att Sverige, och hela Västvärlden, har mycket att lära av Kina.

– Landet är en enpartistat och har ett helt annat politiskt system än vi. Men när det gäller elektrifieringen skulle vi ändå kunna göra mycket på ungefär samma sätt, säger han och tillägger att det akademiska samarbetet är viktigt att behålla.

Text: Mikael Sönne

Fotnot: Artikeln har tidigare varit publicerad i VTI aktuellt 1-2024

Läs mer om projektet: Sweden-China Bridge Länk till annan webbplats.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.