Oskyddade trafikanter

Under åren 2015–2017 drev VTI ett forskningsprogram som syftade till att höja säkerheten för hjulburna oskyddade trafikanter, framför allt cyklister, men också motorcyklister och mopedister. Satsningen finansierades av Länsförsäkringsbolagens forskningsfond.
Resultaten från det treåriga forskningsprogrammet sammanfattas i en modell för säker cykling. I modellen presenteras en rad åtgärder för att öka säkerheten för cyklister.
En modell för säker cykling (2018, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA) Länk till annan webbplats.
Här kan du också ta del av resultat från delprojekten inom forskningsprogrammet:
Syftet med detta delprojekt var att öka kunskapen om vilken betydelse sitthöjd och körställning har för skadeutfallet vid en singelolycka med cykel.
"Ny kunskap på vetenskaplig grund" – Film om krocktesterna på Vimeo Länk till annan webbplats.
Många singelolyckor på cykel kan relateras till försämrat väggrepp. Delprojektet tog fram en modell som beskriver hur ett cykeldäck uppför sig vid bromsning och styrning i olika situationer och på olika underlag.
Detta var en fortsättning på ett annat projekt:
Forskarna undersökte vilka extrauppgifter (mobiltelefon, samtal med annan cyklist, ätande med mera) som är vanligt förekommande hos cyklister, elcyklister och mopedister och vilka strategier trafikanterna använder för att utföra extrauppgifterna.
Viktiga faktorer som påverkar regelkunskap och regelefterlevnad studerades. Resultaten visade att regelkunskap var relativt god om beteendet alltid var förbjudet. Resultat från en regressionsanalys visade att teorin ’Theory of Planned behaviour’ förklarade 37 procent av variansen. Den starkaste förklarande variabeln till regelbrott var om deltagarna uppgav att de medvetet struntade i de regler som gällde för cyklister snarare än okunskap.
Detta delprojekt visar på att cykelflödet har betydelse för cyklisters olycksrisk. Högre flöden ger färre interaktioner per cyklist och lägre risk att skadas i såväl singelolyckor som kollision med motorfordon.
Detta delprojekt inkluderar dels utförlig statistik över de olyckor där cyklister varit alkoholpåverkade dels djupare kunskap om cyklisters föreställningar, emotioner och uppfattningar rörande alkohol och cykling. Utifrån resultaten rekommenderas information och/eller kampanjer för att minska förekomsten av alkoholpåverkad cykling samt mängden alkohol i samband med cykling. Däremot rekommenderas inte införandet av promillegräns och vi är tveksamma till potentialen hos förbättrad kollektivtrafik för att minska antalet alkoholpåverkade cyklister och/eller förbättra säkerheten för dem som cyklar alkoholpåverkade.
I detta delprojekt undersöktes hur höga hastigheter vi har på olika typer av infrastruktur för cyklister, hur hastighetsfördelningen ser ut, vilka typer av hjulburna trafikanter, framför allt olika sorters cyklister, som färdas på dem och vilka anspråk de har på hastighet.
Detta delprojekt undersökte dels hur utformningen av vägrenar på landsväg påverkar cyklisters säkerhet, dels hur väggreppet påverkar motorcyklisters säkerhet.