Nya riktlinjer gör mätning av bärighet ännu viktigare

Två flygplan på landningsbana på flygplats.

Ett flygplan med ett visst ACR får bara trafikera en flygplats som har ett PCR som klarar flygplanets ACR. Det är ett sätt att se till att inte för tunga flygplan trafikerar flygplatser med banor med för låg bärighet. Foto: Mikael Andersson/ Mostphotos

Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO har gjort om riktlinjerna för klassificering av flygfältsbanors bärighet. Den nya klassifikationen, Aircraft Classification Rating (ACR) – Pavement Classification Rating (PCR), består precis som förut av två delar, en för flygplanen och en för banorna. Syftet med ändringen är att få en riktigare och mer diversifierad bild av banors fysiska kapacitet.

Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI, är ofta ute på uppdrag och mäter bärigheten på flygplatser runt om i Sverige. Han förklarar att även om klassificeringen är ny är mätutrustningen och mätmetoden desamma. Provbelastningen på banan utförs som tidigare med VTI:s tunga fallviktsmätare. Fallvikten orsakar en kraft på konstruktionen på minst 100 kN (kilonewton), vilket ger upphov till en töjning som mäts. Mätningen visar konstruktionens styvhet och lagrens elasticitetsmodul i mätpunkten. De värdena ligger sedan till grund för analysen och måttet på bärighet.

– Det är i analysen som det nya kommer in. Den är mer omfattande och tar hänsyn till fler parametrar än tidigare, som olika typer av flygplan och trafikmängden på en flygplats, säger Håkan Carlsson.

Förut räknade man med standardlaster för flygplanen men nu lägger man ihop olika flygplanstyper och får en summering av olika plan som trafikerar flygplatsen. Om en flygplats börjar trafikeras av flygplan med större påverkan på banan eller om trafikmängden ökar kan en ny analys behöva göras.

De nya riktlinjerna har inneburit att Håkan Carlsson och hans kollega seniora forskaren Abubeker Ahmed verkligen har fått dyka ner i detaljerna för hur uträkningarna och analysen nu ska gå till. Abubeker Ahmed är expert på beläggningars nedbrytningsprocesser och tillsammans har de två, i kontakt med Swedavia och andra aktörer, anpassat riktlinjerna för svenska förhållanden.

– Klimat och material har betydelse för bärigheten och banornas livslängd så därför kan vi här i Sverige eller i övriga Norden inte använda ICAO:s grundläggande metod rakt av.

Även om Luftfartsverket inte inför de nya riktlinjerna officiellt i Sverige förrän senare under 2025 eller 2026, så har Håkan Carlsson märkt en ökad efterfrågan på nya mätningar och analyser. I stället för 5-10 flygplatser under ett år räknar han med att VTI kommer att ha genomfört mätningar och analyser för 15-20 flygplatser när året är slut.

Text: Hillevi Ternström

Fotnot: Artikeln har tidigare varit publicerad i VTI aktuellt 3-2025

Fakta: ACR-PCR

Den nya internationella klassificeringen för flygplatsers banor är ACR-PCR.

  • ACR Aircraft Classification Rating: mått på flygplanets påverkan på banan
  • PCR Pavement Classification Rating: mått på banans bärighet

Ett flygplan med ett visst ACR får bara trafikera en flygplats som har ett PCR som klarar flygplanets ACR.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.