Lena Levin har hittat dörrarna som står på glänt

Kvinna väntar på tåg

Lena Levin Foto: Privat

Lena Levin är forskningsledare på VTI och docent i teknik och samhälle vid Lunds universitet. Jobbresan har varit krokig men konsekvent – från barnskötare, journalist till forskare om vardagslivets transporter. Hon fann en värld där ständigt nya möjligheter har öppnat sig.

– När jag gick på gymnasiet var journalist möjligen något jag kunde drömma om. Att bli forskare fanns inte ens på kartan, säger Lena Levin.

Uppväxt i en lantbrukarfamilj siktade hon på ett typiskt kvinnoyrke genom att välja vårdprogrammet inriktat mot barn och ungdom. Programmet fanns i Linköping vilket krävde inackordering – ett strategiskt val eftersom hon vill komma bort från en gammaldags miljö långt ifrån större tätorter.

Efter några år inom barnomsorg och fritids för barn med funktionsnedsättning var det dags att vidga sina vyer. Under en period reste hon runt i världen, arbetade bland annat på kibbutz i Israel och liftade med beduiner i Negevöknen.

– Det var vanligt bland unga backpackers på 1970 och1980-talet. I dag hade jag inte valt att göra exakt den resan.

En distansutbildning i journalistik ledde till 15 arbetsår på Länstidningen, Norrköpings tidningar och Östgöta Correspondenten. Hon läste en fil kand i statsvetenskap, litteraturkunskap och tog en master inom Tema kommunikation på Linköpings universitet, vilket ledde till en forskarutbildning med disputation 2003. Avhandlingen handlade om kommunikationen kring omställning i arbetslivet. Det var tider då många stora företag drog ner och de lite äldre fick erbjudande om tidigare pension. Så kom hon in på forskning om äldre i arbetslivet och vidare till VTI om äldre i trafiken.

– Det har alltid varit så. Jag har hittat dörrar i arbetslivet som stått på glänt, bildligt talat, och blivit nyfiken på anledning och vad som behöver göras på just den platsen.

VTI:s dåvarande professor Jane Summerton ville se mer forskning om äldres trafiksäkerhet. Den forskning som utvecklades visade att äldre generellt inte kör dåligt. När det ändå händer olyckor handlar det om sådant som sjukdom, trötthet eller någon funktionsnedsättning vilket kan drabba även yngre trafikanter.

Frågor om jämställdhet låg nära till hands, till exempel hur även andra än medelålders vita män ska kunna komma till tals vid samråd om trafiken. För att få forskningsmedel från dåvarande Vägverket var samarbete med forskare från andra miljöer en fördel och ett omfattande nätverk började växa fram.

– VTI:s fokus på tillämpad forskning passar mig och kontakten med olika aktörer, både experter och användare av transportsystemet, inspirerar och driver idéer till nya forskningsprojekt.

Det har blivit både artiklar och böcker i form av antologier och handböcker om jämställd och jämlik transportplanering, samt en kurs i social konsekvensbedömning för yrkesverksamma inom transportplanering. Det finns en forskargrupp på VTI om jämlik och rättvis mobilitet som Lena Levin varit med och byggt upp. Forskningen knyter an till svensk transportpolicy, nationella jämställdhetsmål och diskrimineringslagen, och även internationella mål, exempelvis Agenda 2030 och dess 17 mål där social hållbarhet ingår.

Hon har deltagit i flera EU-projekt där olika grupper av forskare bidragit med sin erfarenhet om jämställdhet och jämlikhet i transportsektorn.

– Just nu forskar jag mycket om kollektivtrafik, projekt om äldre och digitalisering, tillgänglighet, mobilitet och infrastruktur på landsbygden. Det finns utmaningar när det gäller tillgängligheten för en åldrande befolkning, speciellt på landsbygden, men äldres kunskap och engagemang är även en resurs i omställningen till ett mer hållbart och resilient samhälle.

Äldre vill gärna träffas och umgås samt behålla en samlingsplats för att hämta varor och medicin vilket också ger möjlighet att träffa andra. Obemannade butiker kan bli sista lösningen men ännu hellre hybridbutiker, menar Lena Levin. Det går att ersätta en del service, men inte allt med distanslösningar som robotar och drönare.

Hon hoppas att VTI fortsätter att utveckla forskning om transporter som bygger på delaktighet och inkludering, framför allt för unga, äldre och personer med olika slags funktionsnedsättning.

– I takt med att samhället blir alltmer komplext behöver vi förstå mer om människors vardagsliv, vad som gör att de behöver kunna ta sig till och från olika aktiviteter.

Att införa barnkonventionen i transportplaneringen är angeläget. En trygg och säker skolväg är även bra för andra trafikanter, äldre och andra som går, tar cykeln eller rullatorn.

Trivsel på jobbet, det handlar om att ha bra kollegor, inte enbart på VTI. Under åren har Lena Levin byggt många nätverk på många olika platser. Nu trappar hon ner arbetslivet successivt samtidigt som hon fortsätter att utvecklas.

– Mina kollegor finns lite varstans i världen. Jobbet är inte enbart en fysisk plats utan samarbetet, att forska tillsammans under en tid, bolla idéer och testa teser, vara tillräckligt trygg för att våga säga fel, skriva och rata texter. Öppet och konstruktivt. Det kommer jag vilja vara delaktig i ännu en tid, även om jag med pensionen i sikte nu drar ner lite på takten.

På fritiden ägnar hon sig åt yoga, cykling, vandring och olika kulturaktiviteter.

Text: Gunilla Rech

Lena Levin

Ålder: 67 år.
Arbetsplats: Linköping.
Forskningsområde: Lena Levin har forskat om interaktion, delaktighet och rättvisa i transportsektorn under 20 års tid. Hon är expert inom fältet social konsekvensbedömning med fokus på mobilitet och tillgänglighet. Hon arbetar med forskningsprojekt om hållbar tillgänglighet i kollektivtrafikplaneringen, aktivt resande på landsbygd, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning och äldre. Hon arbetar också med jämställdhet och jämlikhet i internationella sammanhang, tillsammans med forskare i Norden och Europa.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.

Kontakt