Transportforum slog trumslag för resiliens

Andreas Carlsson invigde Transportforum med samtal om resiliens. Foto: Fotograf Satu AB/VTI
Trumslagare visade vägen till inledningen av årets Transportforum i Linköping. Det anslaget passade väl till första konferenstemat Resiliens med tal av infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Gd Tomas Svensson hälsade välkommen till den 41:a konferensen i sitt slag, Sveriges mötesplats för transportsektorn med föredrag, diskussioner, mingel, nätverkande och utställningar. Konferensen vänder sig till offentliga och privata aktörer inom transport och infrastruktur i Sverige.
– Det är viktigt att mötas i dessa osäkra tider, sade Andreas Carlson och betonade konferensens stora betydelse för hela transportsektorn oavsett transportslag.
– Alla i det här rummet förstår vikten av att återta allt vägunderhåll och vi maxar även på järnväg. Vi ska inte ställa transportslagen mot varandra, alla är viktiga.
Om det är några som vet något om resiliens, så är det ukrainarna, menade han. Därför hade Andreas Carlson valt att via länk bjuda in en av dem som arbetar oförtröttligt med att hålla i gång järnvägen: Oleksandr Pertsovskyi, chef för Ukrainian railways.
– Det är vår verklighet. Vi lever under attacker dagligen. Vi vill gärna ha hjälp av er i Sverige för att träna upp och få mer kunskap. Det kan handla om att förbättra järnvägen, utbilda lastbilschaufförer och experter inom flygsektorn, sade han från staden Lviv.
En film gav ännu mer närvarokänsla och insikter om krigets vardag. På plats var bildjournalisten Jelle Krings som med sitt projekt Iron People vill berätta historien om järnvägsarbetarna och deras familjer.
Med kamerans hjälp skildrar han dem som stannar trots krigets fasor, alla dessa former av öden och offer som krig för med sig. Fotona ska ställas ut på tågmuséer och järnvägsstationer, en bok är också på gång.
Nästa samtal handlade om robustheten i den svenska järnvägstrafiken genom ett möte mellan Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen och ordförande i ShiftSweden, och Anders Peterson, biträdande professor i Trafiksystem vid Linköpings universitet. Samtalet började osökt med en jämförelse mellan Sverige och Ukraina.
– I Ukraina går tågen i tid, men till skillnad mot Sverige det är väldigt mycket luft i tidsplaneringen, betydligt färre tåg och väldigt mycket mer personal på plats, sade Anders Peterson.
Punktliga tåg är viktigt för att skapa förtroende och förseningar är farliga när de börjar bli ett samhällsproblem, inflikade Catharina Elmsäter-Svärd.
– Var och en måste ta sitt ansvar, en tredjedel infrastrukturen, en tredjedel fordonen en tredjedel väder och vind, oavsett vem som är skyldig är det bättre att jobba ihop.
Torsdagen började med temat Cirkularitet. För inledningen ansvarade Mattias Philipsson, ordförande för delegationen för cirkulär ekonomi och vd för Svensk plaståtervinning.
Cirkularitet handlar om att skapa ett system som bevarar materialens värden så länge som möjligt, allt enligt EU:s definition.
Företag, branscher eller länder kan inte bli cirkulära – däremot material och resursströmmar. Trots alla utmaningar var Mattias Philipsson optimistisk.
– Sverige har i grunden fantastiska förutsättningar för företagen att öka sin konkurrens genom omställning till en cirkulär ekonomi.
VTI:s forskningsledare Linea Kjellsdotter Ivert såg ändå problem.
– Avsättningen, vad ska vi göra av allt, sade hon och nämnde till exempel textilier som numera inte längre får hamna i soporna.
EU:s nya batteriförordning sätter elbilsbatterier i fokus. De är även först ut när svenska delegationen för cirkulär ekonomi ska göra en kartläggning av värdekedjor, deras hinder och möjligheter.
– Där finns redan ett befintligt system genom demonterarna, varav några är speciellt utvalda och det är öppet för fler att vara med. Många är intresserade, till exempel Volvo och Stena i Halmstad, sade Linea Kjellsdotter Ivert.
Det behövs en gemensam strategi och målbild, menade Kristina Lundberg, förändringsledare på Ecoloop, ett aktiebolag som initierar och driver utvecklingsprojekt kopplade till samhällets resursflöden.
– Det är alltid någon annans ansvar. Alla sitter på var sin pusselbit eller kanske ska det vara kugghjul. Samhället är inte organiserat för cirkularitet. Det behövs bonus och incitament. Krav räcker inte, sade hon.
Temaspåret Cirkularitet var inte uttömt därmed utan fortsatte med fler programpunkter under dagen. Bland övriga ämnesområden fanns Transportekonomi och politik, Trafikteknik, planering och styrning, Kollektivtrafik och järnväg, Samhällsplanering, governance och omställning, Trafiksäkerhet, Miljöanpassade transporter, fordon och drivmedel, Gods och logistik, Robusta och tillförlitliga vägar och järnvägar, Luftfarten och samhället, Digitalisering samt Cykling och gångtrafik.
Konferensen hölls 15 till 16 januari och nästa Transportforum går av stapeln 14 till 15 januari 2026.
Text: Gunilla Rech
Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?
- Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
- VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.