Därför går elektrifieringen av landsbygden långsamt

Flygbild på bil som kör genom stor skog.

Foto: Yalcin Sonat/ Mostphotos

34 procent av alla nyregistrerade personbilar till och med september i år är elbilar. I städerna finns de på var och varannan uppfart, i parkeringshus och på parkeringsplatser men på landsbygden lyser elbilen oftast med sin frånvaro. Varför är det så?

– Det finns flera orsaker till varför elektrifieringen av personbilsflottan går långsammare på landsbygden än i städerna, säger Lina Nordin.

Lina Nordin är forskningschef och var en av projektledarna för VTI:s regeringsuppdrag om elektrifieringen av transporter som slutredovisades förra året. Sedan dess har hon varit engagerad i flera olika projekt inom elektrifiering av transportsystemet.

– Vad vi vet säkert är att laddinfrastrukturen på landsbygden inte är tillräckligt utbyggd. Det finns både färre laddstationer och det är långt mellan dem. Samtidigt är reslängden till service och arbete längre än för dem som bor i tätort. Så även om man vill och har råd att köpa en elbil så kanske man tvekar eftersom laddmöjligheterna inte är tillräckligt bra.

I de flesta länder i Europa inklusive Sverige ser man att elektrifieringen börjar i städerna och sprider sig sedan till områden utanför. För de vardagliga resorna klarar sig många i urbana områden på att ladda hemma. För dem som bor på landsbygden kan laddning krävas under dagen för att man ska kunna ta sig hem från jobbet på eftermiddagen.

I städerna konkurrerar många företag om attraktiva och lönsamma placeringar för sina laddstationer medan intresset för att driva dem på landsbygden inte alls är lika stort.

– De som bor i städer har det dubbelt enklare. De klarar sig ofta på att ladda hemma men det finns också publika laddare på många ställen. Ett av hindren för en storskalig etablering av laddinfrastruktur på landsbygden är helt klart lönsamheten, säger Lina Nordin.

En lösning är att stat, kommuner och kommunala energibolag går in och erbjuder laddmöjlighet på andra grunder än rent marknadsmässiga. Då finns infrastrukturen på plats och möjligheten att köpa en elbil blir reell även för dem som bor i glesbygden.

Men enbart utbyggd laddinfrastruktur räcker inte till för att få fart på elektrifieringen. Studier från Norge visar att även elbilars inköpspris och kostnader för ägandet spelar stor roll. Är det billigare än för fossildrivet så går övergången snabbare.

De största utmaningarna finns i de delar av landet där glesbygden verkligen är gles och där vädret en stor del av året inte är gynnsamt för elbilar. Lägre temperaturer och snö på vägen (som ger högre rullmotstånd) påverkar batteriernas räckvidd negativt. Men tids nog kommer elbilen även dit spår Lina Nordin.

Text: Hillevi Ternström

Fotnot: Artikeln har tidigare varit publicerad i VTI aktuellt 4-2024

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.

Relaterade dokument