Lyckade resultat i försök med geofencing i Enköping
Bred acceptans bland förarna, stort engagemang hos allmänheten och i stort sett fungerande teknik. Men ingen märkbar effekt på trafiken i stort. Det är några resultat av ett storskaligt försök med geofencing och hastighetssäkring i Enköpings kommun.
Under 2024 har ett hundratal fordon av olika slag – framför allt stadsbussar, tunga och lätta lastbilar – testat digital hastighetsbegränsning i centrala Enköping. Systemet innebär att den maximala hastigheten begränsas med geofencing, ett sorts virtuellt staket runt ett visst område, som låser gaspedalen vid en viss maximal hastighet (vid nödsituationer kan systemet kopplas ur).
Nu har VTI utvärderat försöket genom enkäter och intervjuer med förare, allmänhet och mätningar av de faktiska hastigheterna.
– Sedan tidigare vet vi att små förändringar i hastighet kan ge stora minskningar av antalet skadade och dödade i trafiken. Vi tror att olika hastighetsbegränsande tekniker kan ha stor potential att minska förlusterna av liv och hälsa, säger Christian Howard, trafiksäkerhetsforskare som lett projektet.
Enkäten och intervjuerna med förarna visar bred acceptans för syftet med försöket – att begränsa hastigheterna och förbättra trafiksäkerheten. Som de främsta fördelarna ses att de tekniska systemen var lätta att förstå och använda, att de kan vara ett bra stöd för att hålla hastigheten och att tekniken kan hjälpa förarna att hålla uppmärksamheten på övrig trafik.
De största hindren enligt förarna var vissa tekniska problem. Det gäller till exempel att systemen vid några tillfällen visade fel hastighetsbegränsning och att förändringen mellan olika zoner ibland kunde gå långsamt. I den enkät som skickades ut till allmänheten deltog över 1500 personer, vilket tyder på stort intresse och engagemang för projektet.
Däremot visar mätningar av de faktiska hastigheterna inga skillnader när det gäller trafiken i stort. Orsaken är sannolikt att andelen hastighetsbegränsade fordon i förhållande till den totala trafiken var så liten – cirka tre procent.
– Där vet vi fortfarande inte vilken penetrationsgrad som behövs av geofencade fordon för att det ska bli en väsentlig effekt. Tidigare studier visar att det kan krävas så mycket som 50 procent, säger Christian Howard.
Försöket visar många fördelar, men också utmaningar, med geofencing. Är du mer eller mindre positiv efter det här försöket?
– Jag är fortfarande optimist, men vi måste också vara realistiska och inse att den teknik som finns i dag har begränsningar. Det måste vi arbeta vidare med. Men att tekniska system som hjälper förare att hålla hastigheten är en del av framtiden, det tror jag definitivt.
Projektet HasT - Hastighetssäkrad trafikzon i urban miljö – har letts av CLOSER och finansierats av Trafikverkets Skyltfond. Övriga partner har varit Enköpings kommun, VTI samt företagen V-tron, Keolis, Martin & Servera, Småfrakt, Dagab, Enköpings Åkeri och Allmiljö.
Läs rapporten här:
Läs mer om HasT:
Hastighetssäkrad trafikzon i urban miljö Länk till annan webbplats.
Se webbinariet där projektet presenterades i efterhand:
Resultat från HasT Länk till annan webbplats.
Nedan några bilder som illustrerar försöket, bland annat zonerna med olika hastigheter. Foto: CLOSER
Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?
- Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
- VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.