PANACEA - för bättre trafiksäkerhet och hälsa

Självkörande bussar.

Två av bussarna i Ride the future-projektet i Linköping. Foto: Mikael Sönne/ VTI

VTI:s del i PANACEA-projektet är avslutad. Projektet har bland annat utvecklat ett system som kan bidra till ökad trafiksäkerhet och en mer hälsosam livsstil bland yrkesförare. En del av systemet handlar om att varna och vidta åtgärder mot trötta och stressade förare, liksom att upptäcka användning av droger och alkohol.

Grundtanken har varit att skapa ett system som tar helhetsgrepp, både tekniskt och hälsomässigt. Tekniken bygger på trådlösa enheter, exempelvis aktivitetsarmband som skickar hälsodata till en molnbaserad databas där all information sparas.

– Det handlar om ett system som inte bara upptäcker trötthet eller till exempel alkohol, utan som även kan vidta åtgärder mot sådant på både lång och kort sikt, säger Anna Anund som varit projektledare för PANACEA.

Ett exempel på en kortsiktig åtgärd är att ett alkolås återkopplar till operatören direkt för byte av förare men systemet kan även göra andra insatser för att stötta föraren.

– Planen var att få fram ett värde: ”Fit to drive”, på både strategisk och operativ nivå.

Den operativa nivån handlar till exempel om varningssystem för trötta förare. På strategisk nivå ska systemet kunna användas till att identifiera och föreslå åtgärder som långsiktigt kan hjälpa mot trötthet.

– Sömnbrist är vanligt bland yrkesförare och om det går att hitta orsakerna så finns möjligheter att hjälpa. Till exempel strategier för att föraren ska kunna sova bättre, ett slags coachning.

Den teknik som systemet använder, till exempel kameror som upptäcker ögonrörelser som tyder på att föraren är på väg att somna, är beprövad. Förutom ögonrörelser kan tekniken mäta stressnivåer, men även alkohol- och drogförekomst via nya moderna sensorer. De flesta sensorerna, inklusive alkohol- och drogtest, har integrerats i en nod där föraren gör en kontroll innan avfärd. Allt som upptäcks av systemet, liksom feedback och eventuella motåtgärder till förare och operatörer, finns i en applösning.

Det nya är att VTI i PANACEA-projektet trådlöst har kopplat ihop olika sensorsystem, vilka bidrar med mycket bra underlag för både korta och mer långsiktiga åtgärdsförslag kring yrkesförares hälsa.
En av flera fördelar med det system som VTI varit med om att utveckla inom PANACEA är enligt Anna Anund de möjligheter det ger både arbetstagare och arbetsgivare. Till exempel chansen för förarna att styra sin tillvaro i mer hälsosam riktning. För arbetsgivarna kan det handla om att lägga scheman som kan bidra till att möjliggöra en sundare livsstil för de anställda.

VTI har i projektet till stor del använt sig av den rullande forskningsplattformen Ride the future som i dag har två självkörande bussar som trafikerar delar av Campus Valla och Vallastaden i Linköping. Trots att bussarna är självkörande har de förare ombord som ska kunna rycka in vid oförutsedda händelser, vilket är ett lagkrav. De totalt åtta förarna har deltagit i PANACEA.

– Inom överskådlig tid tror jag inte på förarlösa fordon i komplexa miljöer. Däremot kommer föraren ha en alltmer övervakande roll, vilket innebär monotont arbete med ökad risk för trötthet.

Samtidigt är förarna i rörelse i bussen, vilket är en utmaning, eftersom det i dag saknas utvecklad teknik för att registrera ögonrörelser hos en förare som är i rörelse.

– Vi har byggt ett system och en programvara med molnlösning som kontinuerligt samlar in data och som fungerar bra. Men tekniken har en bit kvar när det kommer till förare som rör sig.

Integritetsfrågan är en annan utmaning. PANACEA är ett EU-finansierat projekt med deltagare från åtta länder. Att övervaka förare under arbetstid och fritid har fungerat bra i ett svenskt sammanhang. Men i Grekland och Spanien, där testverksamhet med taxi-, moped- och långfärdsbussförare har skett, är det annorlunda.

– Facket säger nej och förarna vill inte använda alkolås eller bli övervakade. Om inte förarna vill ha tekniken blir det negativt för trafiksäkerheten och för hälsoarbetet med gruppen yrkesförare.
Systemets persondata är dock bara tillgänglig för enskilda förare men kan med godkännande delas med operatören. Alkohol- och drogförekomst rapporteras direkt till operatören.

Anna Anund konstaterar att det bland svenska yrkesförare verkar vara naturligt att tänka säkerhet men att utmaningar finns även här.

– En femtedel av de svenska bussförarna uppger att de kämpar för att hålla sig vakna under ett arbetspass två till tre gånger i veckan eller oftare. Så även vi har jobb att göra.

Fotnot: Artikeln har tidigare varit publicerad i VTI aktuellt 3-2024

Text: Johan Granath/Redakta

EU-flagga

Detta projekt har erhållit finansiering från Horisont 2020 – Europeiska unionens ramprogram för forskning och innovation enligt bidragsavtal nr 953426

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.

Relaterade dokument