Forskning ska förbättra underhållet av järnvägen

Järnvägsräls.

Foto: Mikael Erhardsson/Mostphotos

Järnvägen är en av grundpelarna i vårt transportsystem. Samtidigt är järnvägsunderhåll en stor utgift för Trafikverket och det är viktigt att planera det ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. För det behövs mer kunskap om vilka underhållsinsatser som är mest angelägna och hur man uppnår en ökad produktivitet.

En av forskarna på VTI som arbetar med att utveckla det här området är Kristofer Odolinski. Han har tillsammans med KTH, Trafikverket och kollegor på VTI just avslutat projektet Sameko - samhällsekonomiska prioriteringar som skapar tillförlitliga och attraktiva järnvägstransporter.

– Vi har använt oss av modeller från både ingenjörsvetenskap och nationalekonomi för att ta fram samband mellan underhållsåtgärder och samhällsekonomiska kostnader. I modellerna ingår bland annat trafikmängder, trafiklaster, banstandard och underhållsfrekvenser.

Ja, i ett projekt som Sameko behöver forskarna en mängd data om infrastrukturen och trafiken samt dokumentation om underhållet. I några delar av projektet har Kristofer Odolinski och hans kollegor använt det insamlade datamaterialet för att utvärdera olika underhållsstrategier under järnvägsanläggningens livscykel. Målet med strategierna är att minimera livscykelkostnaden och i den ingår kostnader för trafikstörningar som en viktig del. Forskarna har bland annat undersökt hur olika frekvenser av slipningsåtgärder och spårriktning påverkar livscykelkostnaden. I ett av de studerade exemplen blir den lägre om man väljer en hårdare räl och slipar den en gång om året än om man väljer en mjukare som slipas två gånger om året.

– Men, säger Kristofer Odolinski, utöver utvärderingar av underhållsstrategier behöver vi även kunskap om hur upphandling av järnvägstjänster och utformning av kontrakt påverkar kostnadseffektiviteten och möjligheter till innovationer och produktivitetsförbättringar. Vi har därför analyserat förslag på upphandlingsförfaranden som ger entreprenörer möjlighet att lämna anbud med nya lösningar vad gäller underhållstider i förhållande till trafik. Målet är en bättre balans mellan kostnader för att genomföra underhållet och de kostnader som uppstår för trafiken när banan stängs av.

I den delen av projektet som handlar om upphandling har forskarna även använt data från omkring 4 000 växlar och analyserat hur ersättningsformer i underhållskontrakt har påverkat antalet växelfel.

Resultaten i Sameko bidrar till ökade förutsättningar för att skapa ett mer tillförlitligt och kostnadseffektivt järnvägssystem men indikerar samtidigt att det finns behov av att ta fram effektsamband för många fler scenarier som infrastrukturförvaltare behöver ta ställning till vid beslut om underhållsåtgärder.

Text: Hillevi Ternström

Fotnot: Artikeln har varit publicerad i VTI aktuellt 1-2024

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.