ETSC: Så kan säkerheten på landsvägarna höjas i EU

2+1-väg.

De svenska 2+1-vägarna framhålls som ett positivt exempel i rapporten. Men de passar inte överallt. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

Höga hastigheter, ofta mycket trafik och olika typer av fordon som kör olika fort. På många sätt är landsvägarna de farligaste vägarna. Nu föreslår den europeiska organisationen ETSC en rad insatser för att förbättra trafiksäkerheten inom EU.

År 2022 avled mer än 10 000 människor i trafikolyckor på landsvägar inom EU. Av alla dödsolyckor i trafiken inträffade 52 procent på landsvägar, 39 procent i städer och nio procent på motorvägar. Trots att dödsolyckorna minskat med 25 procent den senaste tio-årsperioden är det fortfarande långt till det långsiktiga målet om en halvering av de dödliga olyckorna.
Det senaste året har utvecklingen dessutom brutits och olyckorna på landsväg ökat svagt.

– Utvecklingen går lite upp och ner och det är för tidigt att säga om det är ett verkligt trendbrott. Men det är förstås inte bra och något vi måste följa noggrant, säger Anna Vadeby, senior forskare på VTI som deltar i arbetet inom ETSC, European Transport Safety Council.

I rapporten ”Reducing road deaths on rural roads” föreslår organisationen olika åtgärder för att förbättra säkerheten och minska antalet olyckor. Standarden på infrastrukturen bör höjas (till exempel genom säkrare korsningar), kontrollen av trafikregler skärpas och hastighetsgränserna anpassas till typen av väg. Rekommendationen är 70 kilometer i timmen på landsvägar utan mitträcke och 100 kilometer i timmen på vägar med mitträcke.

De svenska 2+1-vägarna framhålls som ett positivt exempel där körbanorna separeras med fysiska hinder.

– Det är en svensk uppfinning som även används i länder som Tyskland och Norge, ibland utan räcke i mitten. För oss i Sverige är det en kostnadseffektiv lösning, men det bygger på relativt låga trafikflöden och passar inte överallt. Blir trafiken mer intensiv blir framkomligheten sämre, säger Anna Vadeby.

ETSC lyfter också fram vikten av ny teknik som e-call, en tjänst för elektroniska nödanrop vid olyckor, automatisk nödbromsning (AEB) och system för hastighetsanpassning (ISA). ETSC rekommenderar även att långsammare och tyngre fordon får egna körbanor och därmed avskiljs från övrig trafik.

– Det är ett förslag som kanske passar mindre bra i Sverige. Det kan vara mer relevant i andra länder med högre trafikintensitet och flera körfält, säger Anna Vadeby.

ETSC är en oberoende och icke-vinstdrivande organisation som arbetar för att minska antalet trafikolyckor i Europa.

Text: Mikael Sönne

Läs rapporten: Reducing road deaths on rural roads Länk till annan webbplats.

Läs mer om ETSC: European Transport Safety Council Länk till annan webbplats.

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.

Kontakt