Nya VTI-projekt breddar flygforskningen

Himmel med flygplan.

Foto: Ruth Enyedi/Unsplash

Flyg är mycket mer än teknik och bränslen. I tre nya projekt ska VTI bredda flygforskningen och studera förutsättningarna för hållbart flyg i norra Europa, batteriladdning på flygplatser och hur klimatförändringen påverkar gamla flygfält.

– Jätteroligt och absolut inget som vi kunde räkna med. Samtidigt visste vi att vi hade starka ansökningar och att de låg väl i linje med Trafikverkets luftfartsportfölj.

Så säger Magnus Eek, forskningschef och ansvarig för VTI:s strategiska satsning på flygforskning, om de tre nya projekt som nyligen fått grönt ljus av Trafikverket. Projekten involverar ett tio-tal forskare på VTI och en rad samarbetspartner som till exempel Linköpings Universitet, Swedavia och elflygplansutvecklaren Heart Aerospace.

Projekten startar under hösten 2023 och drivs under två eller tre år. Trafikverkets beslut innebär att samtliga tre ansökningar från VTI beviljades.

– Det händer väldigt mycket inom flygområdet, inte minst när det gäller flygteknik, framdrivning och olika typer av bränslen. Det är jätteviktigt, men det räcker inte. Det vi framför allt kan bidra med är ett systemperspektiv, där vi kopplar ihop en rad forskningsdiscipliner och tittar på hur nya tekniska lösningar inom flyget ingår i ett större transportsystem och påverkar och påverkas av klimat, ekonomi och resenärers beteende, säger Magnus Eek.

– Den forskningen är lite eftersatt idag. Jag ser stora möjligheter för VTI och våra forskningspartners att växa inom det här området i framtiden.

De tre projekten är dessa:

  • Det förändrade klimatets påverkan på flygfält
    Projektet kommer att undersöka hur flygfält byggda under 1940–70-talen klarar framtida klimatförändringar. Vindriktningar, nederbörd och temperatur kommer att studeras och förslag på åtgärder presenteras.

    – Vi har haft en del forskning om flygfält tidigare, men vill stärka oss inom det här området. Det är en bra möjlighet att utveckla forskningen kring drift och underhåll av flygfält. Det gäller inte minst behoven för framtidens elflyg, säger projektledaren Lina Nordin, forskningschef på VTI.
  • Regionalt hållbart flyg för norra Europa – teknikval, efterfrågan, miljöpåverkan och styrmedel
    I projektet studeras den potentiella samhälls- och klimatnyttan av ett hållbart regionalt flygtransportsystem i Sverige och omgivande grannländer. En modell kommer att utvecklas för att bedöma hur nya flygrutter påverkas av teknologi, antal avgångar och biljettpriser. Olika affärsmodeller och behovet av olika styrmedel kommer också att utvärderas. I projektet ingår VTI och LiU.
  • Flexibel och automatiserad laddning via energilager på flygplatser
    Projektet ska undersöka nya koncept för hur flygplatser ska utformas för laddning av batteridrivna elflygplan i framtiden. Ett särskilt intressant koncept går ut på att automatiserade fordon hämtar batterier från ett stationärt energilager och kör ut dem till flygplanen. Parter är VTI, LTU, Heart Aerospace, Einride och Swedavia.

För att bygga nätverk med relevanta aktörer och öka medvetenheten om att VTI bedriver forskning inom samtliga transportslag inklusive flyget har VTI tidigare blivit medlem i Innovair, som är Sveriges nationella strategiska innovationsprogram för flyg. VTI deltar också i EU-projektet Colossus om metodik för modellbaserad optimering av flygplansdesign, affärsmodeller och flygverksamhet.

Text: Mikael Sönne

Du vet väl att du kan prenumerera på VTI:s nyheter?

  • Nyhetsbrev: skickas ut med e-post sex gånger per år.
  • VTI aktuellt: kundtidning som ges ut fyra gånger per år. Få den kostnadsfritt hem i brevlådan eller digitalt med e-post.