VTI:s Plustest med bakåtvänd bilbarnstol lockade besökare från flera länder i Europa

Krocktest med bakåtvänd bilbarnstol. Utbildningsdeltagare som tittar på.
Krocktest med bakåtvänd bilbarnstol. Foto: Jan Wenäll/VTI

VTI:s krocktester med bilbarnstolar är kända i Norden, men nu börjar intresset sprida sig även till andra europeiska länder. I veckan genomförde VTI:s krockbana en uppdragsutbildning med krocktest, ett så kallat Plustest, inför 58 besökare för att visa hur väl en bakåtvänd bilbarnstol skyddar barn. Samt för att berätta om fördelen med Plustest.

Sverige och VTI har utfört krocktester med bilbarnstolar sedan tidigt 1970-tal. Men det är ovanligt med besökare från så många olika länder i Europa.

Uppdragsgivare för krocktesten var den norska bilbarnstolstillverkaren HTS Besafe, som vill utbilda sina säljare och personer som på olika sätt jobbar med information om barnsäkerhet i bil i sina respektive länder. Besökare från Grekland, Nederländerna, Spanien, Polen, Rumänien, Bulgarien och Norge samlades på krockbanan för en heldagsutbildning om barnsäkerhet i bil och då främst just bakåtvända bilbarnstolar, som är bevisat det mest säkra för barn vid eventuella olyckor.

Dagen inleddes med lite information om VTI och om historiken med T-godkända bilbarnstolar som fanns i Sverige från 1975 till 2008, samt därefter utvecklingen till dagens Plustest. VTI:s Plustest är ett frivilligt extra krockprov, ett komplement till ECE enligt R.44 och R.129. Plustest görs på ett lite mer utmanande sätt, med litet högre hastighet och hårdare inbromsningar, för att på så sätt sätta extra fokus på bilbarnstolens förmåga att skydda barnets huvud, nacke och rygg som ett sammanhållet och väl skyddat paket vid en frontalkollision.

– Vi fick väldigt positiva reaktioner av deltagarna på dagens utbildning och på själva Plustestet. Många uttryckte att de lärde sig mycket och uppskattade att ha fått se en krocktest i verkligheten, för många en verklig aha-upplevelse, säger Emily Uddman, forskningsingenjör på VTI:s krockbana.

Trots lite olika nivå på förkunskaperna hos deltagarna, så var sannolikt dagen en rejäl ögonöppnare för de flesta besökare. Besökarnas många mobilkameror spred under dagen också budskapet vidare på sociala media.

Att en bakåtvänd bilbarnstol skyddar barns rygg, nacke och huvud bäst är en väl rotad kunskap som går långt tillbaka i tiden. Men det är ändå viktigt att informera och lyfta fram detta, det kommer nya föräldrar som behöver färsk information. Man får inte slå sig till ro. Numera vill vi även sprida den kunskapen till hela EU och få föräldrar att inse vikten av att barn åker bakåtvänt i en bilbarnstol i bilen så länge det är fysiskt möjligt.

VTI började att krocktesta och T-godkänna (den tidens certifiering enligt Trafiksäkerhetsverkets regelverk) bilstolar redan 1975. 1981 kom de europeiska ECE-reglementet nummer 44 som användes i 15 europeiska länder, men det svenska T-godkännandet samexisterade ända fram till 2008. Efter år 2008 var endast den gemensamma ECE-märkningen giltig. VTI utvecklade därför Plustest, för att ytterligare stärka den bakåtvända barnstolens ställning och krockskyddande förmåga.

Att prata med en lekmannagrupp gav även vissa utmaningar. Svåra sakfrågor blandades med rena språkförbistringar. Emily Uddman och Jan Wenäll, forskningsingenjörer på krockbanan, fick erfara att det som är så självklart för dem som jobbar med detta dagligen inte är lika självklart för de som kommer i kontakt med detta för första gången. Det är till exempel skillnad på fackuttrycket ”stoppsträcka” hos krockbanan och den ”stoppsträcka” som allmänheten till vardags pratar om. På krockbana innebär stoppsträcka den sträcka när bilen börjar knycklas ihop, när bälte och krockkudde (för vuxna) och bilbarnstol (för barn) fångar in människokroppen. Till skillnad mot det mera vardagliga när man trycker på bromspedalen fram till dess att bilen stannar.

– Samtidigt var det väldigt värdefullt att få ta del av besökarnas reaktioner och erfarenheter. Våra krockdockor blir inte åksjuka, somnar inte eller kan pilla upp låset på bältet. Att få höra deltagarnas synpunkter på hur lätta eller svåra stolarna är att montera eller hur de eventuellt kan skymma sikten, sådant ser vi aldrig i våra tester, så det gav oss värdefull information. Men det var nog lika viktigt för besökarna att se detta, säger Jan.

– Vi har redan nya utbildningar inbokade både i juni och augusti, men vi ser också fram emot andra uppdragsgivare som vill genomföra egna utbildningar för att sprida denna kunskap om hur vi skyddar våra barn bäst, avslutar Emily.

Text: Tiina Mauritzell

Kontakt