Ämnesområden under Transportforum

Transportforum är indelat i 11 ämnesområden och omfattar alla trafikslag. För något av följande ämnesområden kan du skicka in ditt konferensbidrag (abstracts):
Ämnesområdet Transportpolitik och ekonomi omfattar alla transportslag och fokuserar på transportpolitiskt aktuella frågor. Till detta ämnesområde välkomnas bidrag om transportinvesteringar och finansiering samt om de samhällsekonomiska kalkyler som föregår dem. Ett viktigt underlag för samhällsekonomiska kalkyler, liksom för frågor som rör prissättning i transportsystemet, är värderingar av restid, förseningar, buller, hälsa, liv med mera. Vidare rymmer ämnesområdet frågor om fördelningseffekter och jämställdhet, hållbar utveckling och effektiva klimatpolitiska styrmedel samt samspelet mellan transportsystemet och arbetsmarknad. Bidrag om avreglering och organisation samt drift och underhåll är också välkomna. Bidrag till ämnesområdet baseras oftast på kvantitativa metoder.
Ämnesområdet Trafikteknik, planering och styrning välkomnar bidrag med trafikteknisk inriktning, samt bidrag om frågor kring trafikplanering eller trafikstyrning med fokus på effekter på tillgänglighet, efterfrågan, kapacitet, trafikflöden och trängsel. Området är transport- och trafikslagsövergripande och innefattar även gång och cykel. Frågeställningar kan vara på allt ifrån lokal- till internationell nivå. Metoder och modeller är av speciellt intresse, liksom insamling och bearbetning av data för estimering, kalibrering och validering av modeller. Fokus för ämnesområdet är på kvantitativa studier. Specifika resultat som presenteras bör vara generaliserbara och bidra till utvecklingen av kunskapsläget inom ämnesområdet.
Ämnesområdet Kollektivtrafik inklusive järnväg omfattar i huvudsak buss, spårvagn, tåg och tunnelbana, men även färjor, linbanor och nya kollektivtrafiklösningar som förarlös trafik och spårtaxi. Dessutom innefattar det kollektivtrafikens koppling till andra färdmedel, där en aspekt är placering och utformning av terminaler och bytespunkter. Framkomlighetsfrågor, till exempel BRT, signalprioritering, och separata kollektivkörfält ingår.
Vidare omfattas den strategiska planeringen, till exempel efterfråge- och kapacitetsbedömningar samt upphandling och kontraktsmodeller, tidtabellskonstruktion, analyser av fordonsomlopp och planering av underhåll och bemanning. Driftsfrågor som metoder för styrning och störningshantering ingår också. Biljett- och betalningssystem, taxor och skattesubventioner, taxesystem är ytterligare teman inom ämnesområdet. Resenärsperspektivet omfattar trafikinformation; Tidtabeller, söktjänster, realtidsinformation etc. och resenärsupplevelser såsom, trygghet, säkerhet. Metoder och statistik för uppföljning, till exempel Nöjd-kundindex ingår också. Miljö- och hållbarhetsaspekter och jämställdhet är också centrala i ämnesområdet.
Fokus ämnesområdet Samhällsplanering, governance och omställning är på planering, styrning och omställning av samhället mot en mer hållbar utveckling. Ett perspektiv är en helhetsorienterad samhällsplanering, med fokus på sambandet mellan markanvändning, trafik, och människors val av transportsätt. Här ingår också balans mellan de olika trafikslagen och mellan tillgänglighet och kvaliteter som ökad folkhälsa, förbättrad luftkvalitet med mera. Ett annat perspektiv är governance, det vill säga styrning, organisering och samverkan i transportsektorn och närliggande sektorer. Detta inkluderar bland annat institutionella reformer, policy-, planerings- och implementeringsprocesser, medborgardeltagande, relationen mellan offentligt och privat samt kunskapens roll i beslutsprocesser. Ofta intresserar sig bidrag inom detta ämnesområde för omställningen till ett hållbart samhälle. Ämnesområdet är trafikslagsövergripande och bidrag kan handla om städer, regioner eller nationell nivå, såväl som relationen mellan dessa.
Ämnesområdet ersätter tidigare ämnesområdet "Attraktiva, sunda städer".
Ämnesområdet Trafiksäkerhet omfattar säkerhet inom alla transportslag och behandlar områden såsom säkra fordon, säker infrastruktur, säkerhetskultur, säkra hastigheter, utbildning och den säkra staden. Framtidens trafiksäkerhetsarbete handlar också om att integrera nollvisionsarbetet med andra hållbarhetsaspekter som kan förändra vårt transportsystem, till exempel fossilfrihet, attraktivare städer, automatisering och ökad hälsa genom aktiv mobilitet. Gränsöverskridande bidrag som belyser andra hållbarhetsaspekter med ett gränssnitt mot trafiksäkerhet välkomnas.
Till ämnesområdet Miljöanpassade transporter, fordon och drivmedel välkomnas bidrag med klimat- och miljörelevans. Ämnesområdet är trafikslagsövergripande och rymmer ett brett spektrum av frågeställningar med såväl naturvetenskapliga och tekniska som samhällsvetenskapliga perspektiv. Exempel på teman är klimat, buller, luftföroreningar, bränslen och elektrifiering.
Ämnesområdet rör transporter av gods med samtliga trafikslag; väg, järnväg, flyg och vattenburna transporter. Övergången mellan trafikslag i hamnar och på kombiterminaler och flygplatser ingår också, liksom de logistiska beslut som ligger bakom transporterna. Frågor som rör effektiviseringar både ur ett företagsperspektiv och med utgångspunkt i uppfyllandet av transportpolitiska mål är relevanta. Studier ur olika aktörers perspektiv; avsändare och mottagare, förmedlare av logistik- och transporttjänster, transportörer, terminaloperatörer, infrastrukturhållare med mera är välkomna.
Vattenburna transporter omfattar både sjöfart och transporter på inre vattenvägar. I vägtransporter ingår, utöver transporter med olika typer av bilar och lastbilar, transporter med cyklar och på elvägar. I flygtransporter ingår även transporter med drönare. Även alternativ som pipelinetransporter eller IT-lösningar som helt ersätter fysiska transporter tas upp inom ämnesområdet.
Inom ämnesområdet för Robust och säker väg och järnväg ligger fokus på de senaste forskningsresultaten och nya innovativa lösningar för att bidra till en mer hållbar, robust och resilient väg- och järnvägsinfrastruktur. Vi vill skapa en mötesplats för att diskutera resultat rörande allt från planering, utformning och dimensionering till byggande, tillgångsförvaltning och uppföljning samt drift och underhåll av gata, väg och järnväg.
Ämnesområdet handlar också om transportinfrastrukturens möjlighet att kunna hantera framtidens utmaningar både i fråga om anpassning och återhämtning från olika typer av påverkansfaktorer som exempelvis klimat och andra typer av störningar. Bidragen får även gärna inkludera digital innovation som bidrar till robust infrastruktur såsom exempelvis användning av uppkopplade fordon, automatisering och AI.
Detta ämnesområde belyser hur luftfarten kan bidra till ett hållbart och resilient transportsystem. På Transportforum samlas forskare, bransch och beslutsfattare för att diskutera flygets framtida roll, med fokus på teknik, policy och samhällsnytta. Sessionerna spänner över teman som elektrifiering, hållbara bränslen, AI, digitalisering, drönare och flyginfrastruktur – med koppling till både stad och landsbygd. Även affärsmodeller, regelverk och krisberedskap behandlas, i syfte att främja innovation, samverkan och klimatsmart mobilitet.
Ämnesområdet Digitalisering är transport- och trafikslagsövergripande och fokuserar på hur digital teknik transformerar transportsystemet. Till detta ämnesområde välkomnas bidrag som behandlar organisatoriska, affärsmässiga, beteendemässiga, säkerhetsmässiga, regulatoriska och tekniska aspekter av digitaliseringen.
Samtliga transportpolitiska mål har frågeställningar där digitalisering kan utgöra en nyckel. Området omfattar teman som intelligenta transportsystem, datainfrastruktur, uppkopplade och autonoma fordon, artificiell intelligens samt cybersäkerhet. Även datadelning mellan aktörer, digitala tvillingar, realtidsanalys och beslutsstödsystem ingår, liksom governance och ansvarsfrågor kring transportdata.
Av särskilt intresse är bidrag som belyser hur samspelet mellan digital teknik och dess omgivning – organisationer, regelverk, affärsmodeller och mänskligt beteende – främjar eller hindrar uppfyllelsen av transportpolitiska mål. Studier som kritiskt granskar digitaliseringens möjligheter och begränsningar i relation till dessa mål välkomnas.
I detta ämnesområde ingår all forskning med cyklister och gående i fokus. Det kan handla om utformning, konstruktion eller drift och underhåll av gång- och cykelinfrastruktur. Cyklisters och gåendes interaktion med varandra och med andra trafikslag hör också till detta ämnesområde liksom beteendepåverkan för ökad och säker cykling. Bidrag inriktade mot policies och planering för ökad och säker cykling välkomnas också liksom forskning kring cykelfordon och dess utrustning samt tjänster för cyklister och gående.
Har du förslag till session eller workshop?
Du kan lämna in ditt förslag via vårt abstractsystem (Invajo):
Till Invajo abstractsystem Länk till annan webbplats.
Först skapar du ett konto (Lägg till abstract) eller loggar in om du redan har ett konto. Sedan väljer du "Lägg till nytt programförslag" och lämnar ett önskemål om en hel session eller workshop.