Statistik över cyklisters olyckor: faktaunderlag till gemensam strategi för säker cykling

Ladda ner

Under åren 2007−2012 har 153 cyklister omkommit och fler än 44 000 skadat sig så illa i trafiken att de uppsökt akut sjukvård. Av de skadade cyklisterna har 8 400 skadats allvarligt och 1 100 mycket allvarligt. Knappt hälften av de allvarliga skadorna är på armar och axlar. Ungefär 90 % av alla olyckor där cyklister får en allvarlig skada sker i tätort. Åtta av tio har skadats i en singelolycka, lite drygt var tionde i en kollision med motorfordon. Av de dödade cyklisterna har 69 % omkommit i kollision med motorfordon, vanligtvis en personbil. Utifrån analyser av de orsaker som bedöms ligga bakom cykelolyckorna, anses en förbättrad halkbekämpning och vinterdäck till cykeln vara de åtgärder som har störst potential att minska antalet allvarligt skadade cyklister, liksom användning av cykelhjälm och skyddsjacka/-byxor. Andra viktiga åtgärder är borttagande av lösgrus, bra barmarksunderhåll och justering av kantstenar, följt av separerade cykelbanor, säkra cykelöverfarter och att ta bort fasta föremål på och i anslutning av cykelvägen. Många allvarliga skador hos cyklister kan också undvikas genom att åtgärda brister på cykeln och dess utrustning. För att minska antalet omkomna cyklister är de viktigaste insatserna en ökad hjälmanvändning och att förhindra kollisioner med motorfordon eller att minska krockvåldet vid dessa, genom separering, säkra cykelöverfarter, nödbroms och/eller utvändig krockkudde på bilarna och varningssystem i lastbilar för cyklister i ”döda vinkeln”. Analyserna som presenteras i rapporten har utförts på uppdrag av Trafikverket och ingår i det aktörsgemensamma arbetet med att ta fram en strategi för säker cykling.

TRÄFFA OSS


8-9
jan

Transportforum 2020

Transportforum hålls 8-9 januari 2020 i Linköping Konsert & Kongress.
12-13
feb

Winter Road Congress 2020

Arrangeras i Tempere, Finland. Anna Niska, senior forskare på VTI, föreläser om sopsaltning av cykelvägar.
18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.

SENASTE NYTT


2019-12-06

Nu rullar en självkörande buss i Linköping

Idag börjar en eldriven, självkörande buss att rulla på universitetsområdet i Linköping. VTI har haft en ledande roll i förverkligandet av bussarna som kommer att vara en öppen plattform för forskning.


2019-12-03

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp – men drabbar låginkomsttagare på landsbygd

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.


2019-11-27

Höga hastigheter på genomfartsgator i tätort

​Mer än var tredje bilist kör för fort i tätort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen. Sämst är det på genomfartsgator i villa- och ytterområden. Men det finns sätt att få ned hastigheten.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.


2019-12-06

Nu rullar en självkörande buss i Linköping

Idag börjar en eldriven, självkörande buss att rulla på universitetsområdet i Linköping. VTI har haft en ledande roll i förverkligandet av bussarna som kommer att vara en öppen plattform för forskning.


2019-12-03

Bränsleskatt mest verksamt för att minska koldioxidutsläpp – men drabbar låginkomsttagare på landsbygd

Bränsleskatter verkar vara det mest verksamma styrmedlet för att nå Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från inrikestransporter med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt slår höjda bränsleskatter relativt mest mot låginkomsttagare i landsbygd. Det indikerar resultaten i en ny studie från forskningsprogrammet Transportekonomi.


2019-11-27

Höga hastigheter på genomfartsgator i tätort

​Mer än var tredje bilist kör för fort i tätort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen. Sämst är det på genomfartsgator i villa- och ytterområden. Men det finns sätt att få ned hastigheten.


2019-10-30

Kilometerskatt beräknas ha största miljöeffekt

Hur kan miljöstyrande avgifter och andra åtgärder minska godstransporternas miljöpåverkan? VTI har deltagit i ett forskningsprojekt som har undersökt just detta.


2019-10-28

Mer och säkrare cykling för äldre

Att cykla är bra både för hälsa och miljö. Det kan ge frihet och möjlighet att ta sig ut, inte minst för äldre. Men med åldern kan tröskeln för att ta cykeln istället för bilen bli högre. Kanske har orken och balansen försämrats, eller så har man blivit rädd...


2019-10-24

VTI och SAFER anordnar världens största konferens om trafik- och transportpsykologi i Göteborg

I augusti 2020 arrangerar VTI tillsammans med SAFER den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi (ICTTP) i Göteborg. ICTTP arrangeras vart fjärde år och den här är den sjunde i ordningen.