Den svenska förarutbildningen: dagsläge och framtidsutsikter

Ladda ner
Susanne Gustafsson
Nils Petter Gregersen

Det övergripande syftet med den här undersökningen är att ge en djup och bred kunskapsbas rörande dagens förarutbildning. Utifrån resultaten av de fyra ingående delstudierna avser projektet i sin helhet att identifiera förändringsbehov samt bidra med förslag till förändringar och åtgärder. Flera metoder har använts för att uppnå syftet. Inledningsvis presenteras en litteraturöversikt över vilka mekanismer som ligger bakom unga körkortstagares förutsättning att bli säkra förare men också litteratur kopplat till brister och förändringsbehov i förarutbildningen. Därefter presenteras en olycksanalys av säkerhetsläget som sammanställer aktuell statistik om unga och om nyblivna förares olyckssituation och hur den har förändrats under senare år. Detta följs sedan av en sammanställning av körkorts- och provstatistik och dess utveckling över tid. I projektet ingår även en intervjustudie där elva personer intervjuades (politiker, myndighetspersoner, forskare och företrädare för trafikskolor och trafikövningsplatser). Syftet med denna delstudie var att analysera hur de ser på den nuvarande svenska förarutbildningen, samt deras egna förslag på förändringar och åtgärder. Två enkätundersökningar genomfördes. Den första riktade sig till nyblivna körkortsinnehavare i olika åldrar om deras förarutbildning medan den andra riktade sig till trafiklärare. De övergripande resultaten från denna studie visar att den allmänna diskussionen om förarutbildningen fokuserar för mycket på tid och kostnad och mindre på kvalitet, vilket inte gynnar trafiksäkerheten. Studiens rekommendationer framhäver därför att det finns behov av en mera omfattande förändring av förarutbildningen. Ett viktigt steg i detta arbete är att förbättra de pedagogiska metoderna. Dessa metoder kan sedan tillämpas inom riskutbildningarna och den mera allmänna förarutbildningen. Övriga förändringsbehov som identifierades handlar om den privata övningskörningen och en förbättrad kontakt med trafikskolan, en förbättring av kvalitén på de obligatoriska momenten, införandet av flera obligatoriska moment, kvalitetssäkring av trafikskolor och trafikövningsplatser genom ökad tillsyn och ökad samverkan mellan olika aktörer, en utveckling av förarprovet, en bättre konsensus mellan mål, innehåll/process och förarprov, en tydligare ansvarsfördelning gällande forskning och utveckling och en bättre koordinering av de olika delarna av förarutbildningen. Slutligen finns det behov av att lyfta fram förslag på ”Best practice” vilket endast kan göras om fler utvärderingar genomförs regelbundet.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio