Att sänka cyklisters hastighet på cykelbanor: acceptans, konsekvenser och förutsättningar

Ladda ner
Erik Stigell
Cristoffer Collander
Nilsson Annika

Syftet med projektet var att öka kunskapen om hur hastighetssänkande åtgärder på cykelvägar kan användas och vilka effekter de kan ha. Litteraturstudier och intervjuer gjordes för att samla aktuell kunskap. Fältstudier genomfördes med hastighetsmätningar för att studera den eventuella effekten av en skyltad hastighetsbegränsning till 20 km/h och vägkantsintervjuer för att undersöka cyklisters acceptans för olika typer av hastighetsbegränsningar på cykelbanor. Resultaten visade att skyltningen inte tycktes ge någon hastighetssänkning, vilket delvis kan förklaras av att de flesta cyklar saknar hastighetsmätare. Intervjuerna visade att cyklister är skeptiska till hastighetssänkande åtgärder eftersom de ofta utgör en säkerhetsrisk. I sammanhanget är det viktigt att skilja på reshastighet respektive punkthastighet. Genomsnittlig punkthastighet hos cyklister på sträcka ligger vanligtvis runt 20 km/h med få som cyklar snabbare än 30 km/h. Reshastigheten som inbegriper stopp och väntetider är oftast lägre. För att uppnå målen om god tillgänglighet och ökad cykling bör cyklister erbjudas en hög reshastighet. Situationer där det är motiverat att begränsa cyklisters punkthastighet är vid dålig sikt, i anslutning till vägarbeten, på gångytor eller cykelbanor förbi t.ex. skolor. Fasta hinder, ojämnheter, avsmalningar eller skarpa kurvor för att begränsa cyklisters hastighet bör inte användas eftersom de bidrar till högre olycks- och skaderisk. Via Trafikförordningen är cyklisters hastighet redan reglerad med regler som är generella för alla fordon och vägar. Det går inte att förbudsskylta med lägre hastighet än 30 km/h på cykelvägar, men med anvisningsskyltar kan lägre hastigheter rekommenderas. Kunskapen om trafiksäkerhetseffekter av cyklisters hastighet är begränsad. Tidigare forskning pekar i vissa fall på att ”hög fart” kan ha bidragit till cykelolyckor som inträffat, dock utan att definiera vilken hastighet som avses, medan andra studier inte kunnat visa på några samband.

TRÄFFA OSS


18-19
mar

Vintervägforum 2020

I över 50 år har Vintervägforum varit en naturlig mötesplats för alla aktörer inom vinterväghållning. Flera forskare från VTI medverkar.
12-13
maj

Electric Road Systems Conference (ERSC2020)

Välkommen till den fjärde Electric Road Systems Conference (ERSC2020). Konferensen hålls i Lund 12-13 maj 2020.
10-12
jun

Via Nordica 2020

VTI deltar med monter på Via Nordica 2020 som arrangeras i Malmö 10–12 juni av Nordiskt vägforum, NVF.

SENASTE NYTT


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.


2020-02-13

Varning för höjning av trängselskatter

Trängselskatterna i Stockholm och Göteborg har haft avsedd effekt, även på lång sikt. Men effekten av att höja avgiften har varit liten, och höjningarna ser dessutom ut att ha försvagat stödet för trängselskatten i båda städerna.


2020-02-10

Fotgängarperspektiv i nya projekt

Två projekt med fokus på säkerhet för gångtrafikanter har nyligen startat på VTI, Smarta urbana trafikzoner (SUT) samt Säkerhet för fotgängare. Det finns kopplingar till EU-projektet Virtual som forskningschef Astrid Linder är koordinator för.


2020-02-06

Belysa kastar ljus på belysning

Tillsammans med Lunds universitet ska forskare från VTI undersöka hur utomhusbelysning kan förbättra kvaliteten på gång- och cykelresor vid skymning och mörker.


2020-01-31

Antalet omkomna fotgängare och cyklister i EU-trafiken minskar långsamt

Minst 51 300 fotgängare och 19 450 cyklister dödades på vägarna inom EU mellan 2010 och 2018. Minskning av antalet omkomna cyklister var åtta gånger långsammare än minskningen av antalet omkomna som färdas med bil. Det visar en rapport från den europeiska...


2020-01-27

Studie avråder från hastighetsbegränsningar för cykel

Cyklisters hastighet bör inte begränsas genom ytterligare lagstiftning eller genom cykelbanans utformning. Däremot kan det av trafiksäkerhetsskäl vara motiverat att dämpa cyklisters hastighet på kortare sträckor, i vissa situationer.


2020-01-13

Transportforum en kraft i omställningens tidevarv

Årets Transportforum samlade många deltagare kring den forskning och utveckling som blir allt mer angelägen, inte minst ur ett hållbarhets- och klimatperspektiv. Konferensen är den största i sitt slag och arrangerades av VTI för 37:e gången.


2020-01-09

Transportforum inledde med ändrade beteenden

Beteendeförändringar är viktiga för att nå klimatmålen, vilket också var inledningstemat för Transportforum 2020. Det handlar om hur resor och transporter sker, hur många de är och hur det ska gå till att nå det transporteffektiva samhället.


2020-01-07

Transporteffektivitet och klimat inleder årets upplaga av Transportforum

8-9 januari är det dags för Transportforum 2020, Nordens största konferens för transportsektorn, med 93 sessioner och över 350 presentationer, workshops och möjlighet till nätverkande. Infrastrukturministern inledningstalar. Temat för årets inledande session är ”Ändrade beteenden - en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle”.