480 dödade under år 2004 enligt definitiva statistiken – och 487 dödade de senaste tolv månaderna.
Antalet omkomna i trafiken 2004 har justerats till 480 enligt den definitiva statistiken. Den tidigare prognosen låg på 495. Skillnaden förklaras i första hand av att prognosen var mindre bra men också av att en kanske något striktare definition av trafikdödade använts. Det senare har dock sannolikt varit av mindre betydelse. Prognosmetoden för att fortlöpande under året skatta slutgiltiga månadsutfall har nu justerats.
Ca 132 personer omkom i trafiken under januari–april i år. Antalet omkomna under maj var ca 28, (mycket lågt antal). Därmed har läget månads- och årsvis sett ut enligt följande alltsedan 1996 och framåt.
Antal dödade
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
Jan
26
41
46
38
39
31
25
30
Feb
32
45
34
36
29
Mars
33
24
43
42
April
37
44
Maj
54
51
50
28
Jan-maj
177
190
187
184
214
197
208
180
153
160
Juni
48
40
66
55
64
Juli
59
53
58
65
Aug
52
68
47
60
57
Sep
49
67
Okt
Nov
56
Dec
62
Hela året
508
507
492
536
564
551
532
529
480
Anm: Skattade slutgiltiga värden för år 2005
Trafiken under årets fem första månader har ökat med 1 % jämfört med samma månader förra året.
Antalet dödade under den senaste 12-månadersperioden juni 2004–maj 2005 (exklusive sjukdomsfall) uppgår nu till ca 487.
Ladda ner Trafiksäkerhetsbarometern.
Ulf Brüde 2005-06-15
Järnvägen kräver betydligt mer resurser och kompetenser de närmaste åren. För att öka beredskapen har Trafikverket gett VTI i uppdrag att ta fram en prognosmodell. Nu finns en första ansats och ett underlag för mer ingående modellstudier.
Det är viktigt att vägmärken och vägmarkeringar syns bra i trafiken. VTI har analyserat livscykelkostnader och bedömt läsbarhet och synbarhet av vägmärken med reflexfolie. En metod har tagits fram för att bedöma synavstånd för vägmarkeringar.
Forskare på VTI har undersökt förseningar för godståg – hur ofta de sker, varför och vad det får för konsekvenser. Syftet är att ta fram en metod utifrån ett begränsat material som sedan kan användas i större undersökningar.
Friktion på vägar är en viktig egenskap för trafiksäkerheten. VTI har undersökt hur vägar förändras de första veckorna efter en beläggningsåtgärd. Forskarna förordar uppsättning av varningsskyltar när vägen öppnas och kontroll av vägbanans friktion tidigast efter tre veckor.
Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.
Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.