Det totala antalet trafikdödade för 2006 blev 445. Källa: SIKA, Vägverket, SCB.
Under januari, februari och mars 2007 har antalet omkomna i trafiken uppgått till 33, 29 respektive 27. Antalet trafikdödade under den senaste 12-månadersperioden april 2006 - mars 2007 uppgår därmed till 459.
Trafiken har hittills i år ökat med drygt 4 % jämfört med samma månader förra året (som då hade en minskning jämfört med samma månader 2005).
Dödade
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
Jan
26
41
46
38
39
31
25
30
21
Feb
32
45
34
36
29
28
Mars
33
24
43
42
27
April
37
44
Maj
54
51
50
Juni
48
40
66
55
64
Juli
59
53
58
65
49
47
Aug
52
68
60
57
Sep
67
Okt
Nov
56
Dec
62
Hela året
508
507
492
536
564
551
532
529
480
440
431
Ladda ned Trafiksäkerhetsbarometern.
Ladda ned "Minibasstatistik" uppdaterad 2006.
Ladda ned ”Basstatistik över olyckor och trafik samt andra bakgrundsvariabler”, VTI notat 27-2005.
Ladda ned "Vem har kolliderat med vem och var? Analys av omkomna 1996–2005", VTI notat 36-2006
Ulf Brüde
Järnvägen kräver betydligt mer resurser och kompetenser de närmaste åren. För att öka beredskapen har Trafikverket gett VTI i uppdrag att ta fram en prognosmodell. Nu finns en första ansats och ett underlag för mer ingående modellstudier.
Det är viktigt att vägmärken och vägmarkeringar syns bra i trafiken. VTI har analyserat livscykelkostnader och bedömt läsbarhet och synbarhet av vägmärken med reflexfolie. En metod har tagits fram för att bedöma synavstånd för vägmarkeringar.
Forskare på VTI har undersökt förseningar för godståg – hur ofta de sker, varför och vad det får för konsekvenser. Syftet är att ta fram en metod utifrån ett begränsat material som sedan kan användas i större undersökningar.
Friktion på vägar är en viktig egenskap för trafiksäkerheten. VTI har undersökt hur vägar förändras de första veckorna efter en beläggningsåtgärd. Forskarna förordar uppsättning av varningsskyltar när vägen öppnas och kontroll av vägbanans friktion tidigast efter tre veckor.
Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.
Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.