Under augusti omkom 51 personer i vägtrafiken. Antalet trafikdödade under den senaste 12-månadersperioden, september 2006 till augusti 2007, uppgår därmed till 470 personer.
Fortfarande gäller att man under var och en av månaderna januari, februari, mars och april ligger kvar på nivån om cirka 30 dödade. För maj och juni stiger sedan antalet dödade till cirka 40. Under juli och augusti sker ytterligare en ökning till cirka 50. För september, oktober, november och december ligger värdena på omkring 40 personer. Totalt skulle detta innebära omkring 460 omkomna för helåret 2007.
26
41
46
38
39
31
25
30
21
33
32
45
34
36
29
28
24
43
42
37
44
54
51
50
48
40
66
55
64
59
53
58
65
49
57
52
68
47
60
332
333
337
341
363
352
393
344
319
284
295
320
67
56
35
62
508
507
492
536
564
551
532
529
480
440
445
Anmärkning: Preliminära värden för år 2007
Ladda ner Trafiksäkerhetsbarometern.
Ladda ner "Minibasstatistik" uppdaterad 2006.
Ladda ner ”Basstatistik över olyckor och trafik samt andra bakgrundsvariabler”, VTI notat 27-2005.
Ladda ner "Vem har kolliderat med vem och var? Analys av omkomna 1996–2005", VTI notat 36-2006
Ulf Brüde
Lena Nerhagen, forskare på VTI, har tillsammans med andra forskare undersökt om och hur svenska myndigheter arbetar med konsekvensanalyser. De har speciellt tittat på de som kan få stort inflytande över hur styrmedel inom transport- och miljöområdet används –...
Järnvägen kräver betydligt mer resurser och kompetenser de närmaste åren. För att öka beredskapen har Trafikverket gett VTI i uppdrag att ta fram en prognosmodell. Nu finns en första ansats och ett underlag för mer ingående modellstudier.
Det är viktigt att vägmärken och vägmarkeringar syns bra i trafiken. VTI har analyserat livscykelkostnader och bedömt läsbarhet och synbarhet av vägmärken med reflexfolie. En metod har tagits fram för att bedöma synavstånd för vägmarkeringar.
Forskare på VTI har undersökt förseningar för godståg – hur ofta de sker, varför och vad det får för konsekvenser. Syftet är att ta fram en metod utifrån ett begränsat material som sedan kan användas i större undersökningar.
Friktion på vägar är en viktig egenskap för trafiksäkerheten. VTI har undersökt hur vägar förändras de första veckorna efter en beläggningsåtgärd. Forskarna förordar uppsättning av varningsskyltar när vägen öppnas och kontroll av vägbanans friktion tidigast efter tre veckor.
Cyklingen ska öka samtidigt som antalet skadade cyklister ska minska. Halka är en av de enskilt viktigaste orsakerna till många allvarliga cykelolyckor. Därför behöver gällande råd och riktlinjer för cykelvägar ses över, både vad gäller definierade friktionskrav och mätmetoder, enligt forskare på VTI.
Automatisering och dess förutsättningar var temat för en av sessionerna på Transportforum 2019 i Linköping 9 till 10 januari 2019. Cykling var ett annat ämnesområde som tog allt mer plats på Nordens största transportkonferens.
Elektrifiering och dess möjligheter och utmaningar för att nå klimatmålen var temat för första sessionen på Transportforum 2019 i Linköping 9 januari, arrangerat av VTI. Av inledningstalarna hade Mattias Goldman en mer optimistisk hållning medan Per Kågeson...