Förare som möter stillastående skolbussar på 70-väg sänker inte hastigheten när skolbussen är utmärkt endast med den traditionella skolskjutsskylten. Det visar en ny studie från VTI.
Om även blinkljus används sänker förarna hastigheten och fixerar blicken fler gånger och längre tid på skolbussen.
– Vår studie visar att den skylt som i dag används enligt Vägverkets författningssamling (VVFS 2003:22) inte påverkar trafikanternas beteende på 70-väg. På 70-väg var det blinkande ljus som förändrade förares hastighet. Blinkande ljus gör föraren uppmärksamma samtidigt som den inte minskade uppmärksamheten på andra viktiga objekt som bussföraren. För att få en effekt i form av sänkt hastighet och ökat säkerhetsavstånd till skolbussen bör skylten förbättras. Kraven på blinkljus bör kvarstå, säger Anna Anund på VTI
I studien jämfördes trafikanters beteende i möte med stillastående skolbussar i verklig trafik. Tre olika utmärkningar testades: utan utmärkning, med skolskjutsskylt och med skolskjutsskylt i kombination med blinkljus.
Försökspersonerna körde en slinga i verklig trafik där sex skolbussar var utplacerade, tre på 50-väg och tre på 70-väg. Förarna körde i motsatt riktning i förhållande till hur bussarna var placerade dvs. de mötte de stillastående bussarna.
Resultat ur studien
– Dagens krav på utmärkning är inte tillräckliga för att säkerställa att trafikanter anpassar sin hastighet och håller ett tillräckligt säkerhetsavstånd till skolbussar.
– Utformning av informationen till dem som möter eller kör om en stillastående skolbuss bör förbättras.
– Det fanns förare som sade sig inte ha sänkt hastigheten men som trots allt hade gjort detta.
70-väg
– Det var det blinkade ljuset som fick förare att vidta en extra försiktighet när de mötte en stillastående skolskjuts buss placerad på 70-väg.
– Den skylt som finns i dag bör utvecklas avseende form, budskap och synbarhet.
– Skolskjutsskylten bör innehålla blinkande ljus.
– Förarna som mötte skolbussarna rapporterade sig ha sett det blinkande ljuset och sade att de på grund av det hade vidtagit försiktighetsåtgärder genom att sänka hastigheten och öka avståndet till bussarna.
50-väg
– Det kan noteras en liten sänkning i hastighet då skolskjutsskylt används jämfört med om ingen utmärkning fanns alls på 50-vägar.
– Inga signifikanta skillnader i hastighet eller sidoläge kunde noteras för utmärkningen skylt och blinkljus, annat än i de allra närmaste områdena kring bussen.
– På 50-väg med skylt och blinkljus fixerade förarna blicken på bussen längre jämfört med endast skylt.
För mer information
Anna Anund, forskare VTI, 0706-759 368