Bilföraren får en varning flera sekunder innan bilen når fram till den hala vägsträckan. Det handlar om ny teknik och databasen med information om vägförhållanden är bara på tankestadiet. Men genom att använda VTI:s körsimulator har den nya tekniken kunnat testas på förare.
I projektet, som nyligen avslutats, har Katja Kircher på VTI undersökt hur tre nya halkrisksystem påverkar förare.
– Tanken med systemen vi testat är att de ska var kopplade till en databas som är i ständig kontakt med fordonet för att förmedla information om väglaget framför. Föraren blir varnad flera sekunder innan han eller hon möter den hala vägsträckan och kan på så sätt anpassa sin körning efter väglaget, säger Katja Kircher.
I simulatorn kunde man se hur testförarna på olika sätt reagerade på systemen.
– Utöver de tre systemen testade vi tidpunkt för när systemet skulle varna, tre och sex sekunder innan föraren behöver sänka sin hastighet inför den hala vägsträckan. Dessutom testade vi hur förarna uppfattade halkrisken beroende på hur vägen såg ut. Vi var intresserade av om de, på en vägsträcka som såg torr ut, litade mer på sin egen uppfattning än på varningssystemet.
Positivt med rekommenderad hastighet
Efter försöken studerades hastighetsförändringar och bromssträckor. Ett av systemen fick förarna att markant sänka hastigheten. Det var också det systemet som blev mest uppskattat av förarna.
– Det här systemet, som förarna gillade bäst, visar en rekommenderad hastighet inför den hala vägsträckan. En grön färg på hastighetsmätaren visar att farten är okej, medan en röd färg signalerar att hastigheten är för hög på kommande vägsträcka, säger Katja Kircher.
Att förarna uppskattade det här systemet mest tror hon beror på att det är lättförståeligt och för att det påminner mycket om de system som vi är vana vid att när vi kör.
Del i EU-projekt
Studien, som är en av få som gjorts på området, är en del av EU-projektet Intelligent Roads, INTRO. Syftet med INTRO är att öka trafiksäkerheten och kapaciteten på våra vägar. Katja Kircher har skrivit en EU-rapport, och hon kommer att presentera delresultat på konferensen TRA 2008, Transport Research Arena, i Slovenien i april nästa år.
Foto: Östgöta Correspondenten