Asfaltbeläggningar

En stor del av det svenska vägnätet och de belagda trafikytorna har en asfaltbeläggning. Idag finns ett hundra tal olika asfaltbeläggningar i våra vägar och banor med anor från mitten av 1800-talet.

VTI:s verksamhet omfattar hela FUD-I inom området. Forskning om nya system, metoder och beläggningar utförs med tillämpning i sikte. Utveckling där konkretisering av forskningsresultat utförs genom exempelvis kritisk granskning av standarder, metoder och tekniska beskrivningar för ett hållbart och kvalitetsstyrning av asfaltbeläggningar. 

Demonstrationsverksamhet omfattar validering/verifiering av nya produkter och tekniker från forskningsarbete för kostnadseffektiva och miljömässiga lösningar. Innovationsverksamheten omfattar nyttiggörande av forskningsresultat om asfaltbeläggningar genom implementering och kommersialisering av nya asfaltprodukter. Uppföljning och utvärderingar av befintliga asfaltbeläggningar både i labb och fält är en av våra styrkor. Arbetet utförs genom utnyttjande av de avancerade laboratorie- och fältresurserna inom VTI och i samarbete med branschen. De framtagna resultaten och erfarenheterna används i olika dimensionerings- och utvärderingsmodeller för asfaltbeläggningar under trafik- och klimatbetingelser samt vid funktionsentreprenader och tekniska beskrivningar. 

KONTAKT

SENASTE FORSKNINGSRESULTATEN


Uppföljning av vägars tekniska tillstånd: lägesrapport för observationssträckor ingående...

Målsättningen med projektet är att samla in, bearbeta och leverera högkvalitativa data som primärt är tänkt att användas för utveckling av modeller för tillståndsförändring av vägars tekniska tillstånd. Uppföljningen av observationssträckor (100...

Shared space: utifrån olika åldersgruppers perspektiv

Shared space avser ofta en yta som är gemensam för oskyddade och skyddade trafikanter och som ska inbjuda till ett levande stadsrum för alla. Syftet med denna studie var att undersöka hur unga, medelålders och äldre upplever shared space utifrån ett...

Freight train model for real-time simulation

In an attempt to increase the freight transport capacity in Sweden, introduction of longer and heavier trains is investigated. To aid this investigation, a freight train simulator was designed and constructed. Here, the implemented freight train...

FORSKNING OCH TJÄNSTER A-Ö



TRÄFFA OSS


10
apr

Lunchseminarium i transportekonomi

Jonas Westin, forskare vid Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum) föreläser under rubriken "Effekter på regional tillgänglighet och samhällsekonomi till följd av Trafikverkets hastighetsöversyn". 
16-18
okt

European Road Profile User's Group, ERPUG

ERPUG hålls i Vilnius, Litauen. Välkommen att träffa kollegor för att diskutera och lyssna på presentationer från experter, användare och tillverkare.
4-5
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras 2019 i Tallin, Estland. VTI medverkar i organiserandet av konferensen.

SENASTE NYTT


2019-03-26

Förutsägbar biltrafik bra för fotgängare

Gemensamma ytor för gående, bilar och andra trafikanter, på engelska kallade shared spaces, ska inbjuda till ett levande stadsrum för alla. I en studie från VTI har forskare studerat hur människor i olika åldrar upplever shared spaces utifrån ett fotgängarsperspektiv.


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


2019-03-26

Förutsägbar biltrafik bra för fotgängare

Gemensamma ytor för gående, bilar och andra trafikanter, på engelska kallade shared spaces, ska inbjuda till ett levande stadsrum för alla. I en studie från VTI har forskare studerat hur människor i olika åldrar upplever shared spaces utifrån ett fotgängarsperspektiv.


2019-03-20

Förbättrad betong ger mindre slitage och partikelutsläpp

Forskare har testat ett nytt recept på vägbeläggning av betong avseende slitage och utsläpp av inandningsbara partiklar. Betongreceptet visade sig ha högre slitstyrka än en känd standardbetong och en slitstark asfalt. Den genererade också mindre...


2019-03-15

Japansk polis intresserad av metod som VTI utvärderat

Representanter för trafikpolisen i Japan var under veckan på besök hos polisen i region Väst för att ta del av deras arbetsmetod som syftar till att sänka medelhastigheten på vägarna, kallad "20-minutersmetoden". Metoden har utvärderats av forskare på VTI.


2019-03-15

Prognosbaserade driftåtgärder krävs för minskade partikelhalter i stadsmiljö

Åtgärder för att minska dammförrådet på vägar bör styras av prognoser snarare än scheman. Det visar resultatet av VTI-projektet som har undersökt hur olika gatudriftåtgärder påverkar luftkvaliteten.


2019-03-14

Ny simulator prövar trafikmiljö för fotgängare

Hur uppmärksam är en fotgängare på olika faror i trafiken? Hur fungerar fotgängare och självkörande bilar tillsammans och hur ser de bästa trafiklösningarna ut? Det går nu att studera i en ny fotgängarsimulator med Virtual Reality-teknik på forskningsinstitutet VTI. Simulatorn har finansierats delvis genom Trafikverkets skyltfond.


2019-03-13

Modeller visar styrmedels möjligheter till samspel

Modeller för styrmedelsanalyser i städer kan fungera som bra beslutsunderlag för till exempel kommunala beslutsfattare. Med hjälp av modellerna kan ett eller flera styrmedel testas, tillsammans eller var för sig, innan de införs i praktiken.


NYHETSFLÖDE I SOCIALA MEDIER