Ytbehandling med modifierad emulsion: provvägsförsök på väg 84, Hälsingland. uppföljningar 2002

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

Ytbehandlingar har en lång tradition i Sverige som underhållsåtgärd på låg-

och medeltrafikerade vägar. Beläggningstypen är mycket kostnadseffektiv och

har därför använts i stor omfattning över hela landet. Ytbehandling ger

vägytan en bra friktion och textur, vilket är viktigt för trafiksäkerheten.

Tekniken är också miljöanpassad, bland annat behöver inte stenmaterialet

värmas upp och materialåtgången är relativt liten eftersom beläggningen är

tunn. De problem som oftast uppmärksammats med ytbehandlingar är stensläpp

och blödningar, typiska skador för ytbehandlingar med felaktig design eller

om utförandet fallerat. Nylagd ytbehandling uppfattas också negativt av

trafikanterna om löst stenmaterial finns på vägen. Tidig sopning är därför en

stor fördel. För att säkerställa att ytbehandlingen får ett bra utförande och

på längre sikt en god funktion har nya typer av bindemedel och

produktionsmetoder lanserats på marknaden. Exempel på detta är

polymermodifierade emulsioner, inblandning av brytadditiv för en mer

kontrollerad brytning av emulsionen och intensivare packningsarbete för att

påskynda härdningen av bindemedlet. Specialbindemedel kan i vissa fall ge

ytbehandlingen längre livslängd och därmed göra den kostnadseffektivare. De

kan också användas på vägar med högre trafikmängd på grund av bättre

prestanda. En fråga som diskuteras är hur sent på året ytbehandlingar kan

utföras. I ATB VÄG rekommenderas inte senare utförande än mitten av augusti.

Behovet av funktionsinriktade metoder för bestämning av slitstyrka och

beständighet bedöms vara stort, bland annat för att testa nya bindemedel,

studera effekten av förbättrade produktionsmetoder och för att bedöma

stenmaterialet. För att studera nyttan av modifierade emulsioner har ett

större provvägsförsök med ytbehandling utförts i Hälsingland.

Provvägsförsöket tar upp följande frågeställningar: - Inverkan av tidigt

respektive sent utförande på året? - Hur tidigt kan ytorna sopas - innebär

specialbindemedel snabbare brytning? - Hur påverkar specialbindemedel låg-

respektive högtemperaturegenskaper samt beständigheten hos ytbehandling -

minskar risken för blödning och stensläpp? - Relevansen hos

funktionsinriktade laboratoriemetoder (modifierade Prall samt

vinterkonditionering) genom provningar på borrkärnor från vägen?

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet