Ytbehandling med modifierad emulsion: provvägsförsök på väg 84, Hälsingland. uppföljningar 2002

Ladda ner
Torbjörn Jacobson

Ytbehandlingar har en lång tradition i Sverige som underhållsåtgärd på låg-

och medeltrafikerade vägar. Beläggningstypen är mycket kostnadseffektiv och

har därför använts i stor omfattning över hela landet. Ytbehandling ger

vägytan en bra friktion och textur, vilket är viktigt för trafiksäkerheten.

Tekniken är också miljöanpassad, bland annat behöver inte stenmaterialet

värmas upp och materialåtgången är relativt liten eftersom beläggningen är

tunn. De problem som oftast uppmärksammats med ytbehandlingar är stensläpp

och blödningar, typiska skador för ytbehandlingar med felaktig design eller

om utförandet fallerat. Nylagd ytbehandling uppfattas också negativt av

trafikanterna om löst stenmaterial finns på vägen. Tidig sopning är därför en

stor fördel. För att säkerställa att ytbehandlingen får ett bra utförande och

på längre sikt en god funktion har nya typer av bindemedel och

produktionsmetoder lanserats på marknaden. Exempel på detta är

polymermodifierade emulsioner, inblandning av brytadditiv för en mer

kontrollerad brytning av emulsionen och intensivare packningsarbete för att

påskynda härdningen av bindemedlet. Specialbindemedel kan i vissa fall ge

ytbehandlingen längre livslängd och därmed göra den kostnadseffektivare. De

kan också användas på vägar med högre trafikmängd på grund av bättre

prestanda. En fråga som diskuteras är hur sent på året ytbehandlingar kan

utföras. I ATB VÄG rekommenderas inte senare utförande än mitten av augusti.

Behovet av funktionsinriktade metoder för bestämning av slitstyrka och

beständighet bedöms vara stort, bland annat för att testa nya bindemedel,

studera effekten av förbättrade produktionsmetoder och för att bedöma

stenmaterialet. För att studera nyttan av modifierade emulsioner har ett

större provvägsförsök med ytbehandling utförts i Hälsingland.

Provvägsförsöket tar upp följande frågeställningar: - Inverkan av tidigt

respektive sent utförande på året? - Hur tidigt kan ytorna sopas - innebär

specialbindemedel snabbare brytning? - Hur påverkar specialbindemedel låg-

respektive högtemperaturegenskaper samt beständigheten hos ytbehandling -

minskar risken för blödning och stensläpp? - Relevansen hos

funktionsinriktade laboratoriemetoder (modifierade Prall samt

vinterkonditionering) genom provningar på borrkärnor från vägen?

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar