Vinterdäck på drivaxel till tunga fordon: en väggreppsstudie

Ladda ner

Det saknas vetenskapligt utförda studier angående hur stora skillnader i väggrepp som kan förväntas mellan vinter- och sommardäck på olika vinterväglag för kategorin tunga fordons drivaxeldäck. Då resurserna var begränsade fanns det endast möjlighet att testa ett fåtal däck. Ett sommardäck tillsammans med tre olika vinterdäck, varav ett regummerat, valdes ut för testerna. Vidare utfördes testerna på en testbana med en typ av vinterväg: packad snö.

Grepptesterna på packad snö visar att det kan vara stor skillnad i grepp mellan vinter- och sommardäck. Skillnaden mellan däcken är dock starkt beroende av snöytans beskaffenhet, varför det är vanskligt att ange generella värden. Minst skillnad mellan däcken uppmättes på riktigt hård packad snö, där vinterdäcket presterade 20 % bättre grepp än sommardäcken. Då snöytan var något mjukare och med snöfall till och från presterade vinterdäcket drygt 60 % bättre grepp än sommardäcket, vilket skulle innebära att flera fordonskombinationer skulle klara dubbelt så branta backar med det specifika snöväglaget med vinterdäck på drivaxeln jämfört med sommardäck. De båda testade snöytorna var dock båda relativt hårda och erbjöd bra grepp för alla testade däck. Vi kan inte från dessa tester förutsäga hur stora skillnader mellan däcktyperna som skulle erhållits vid tester på halare snöunderlag. Teoretiska beräkningar visar att fordonets rullmotstånd kan ha stor påverkan på hur väl ett fordon kan ta sig upp för en backe. Tjock lössnö på vägen kan därför kraftigt reducera ett fordons backtagningsförmåga. Vid stort rullmotstånd blir skillnaden mellan bra och dåligt grepp på drivdäcken ännu större.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.