Value of freight time variability reductions: results from a pilot study performed on behalf of the Swedish Transport Administration

Ladda ner
Niclas Krüger
Gerard de Jong
Askill Halse
Marit Killi

Otillförlitliga järnvägstransporter bidrar mest till transporttidens variabilitet. Trafikverket registrerade 2012 cirka 40 000 förseningstimmar, vilket motsvarar ungefär 20 miljoner tontimmar försening om man antar att det fraktas 500 ton per tåg. Denna siffra är 10 gånger större än motsvarande siffra för vägtransporter. Informationen om tillförlitligheten av järnvägstransporter och hur olika åtgärder påverkar till exempel antalet av och längden på förseningar har varit begränsad. Mer och bättre information om förseningar har tagits fram under de senaste åren, men bristen på så kallat effektsamband är fortfarande ett problem. Bristen på förseningsdata är en anledning till varför de rekommenderade Value of reduced transport time variability (VTTV) endast har tillämpats i ett fåtal kalkyler för järnvägsinfrastrukturåtgärder. Industrin klagar över omfattande problem som förorsakas av sena eller inställda tåg och att minskningen av dessa problem inte beaktas på ett korrekt sätt i kostnadsnyttoanalyserna. En annan fråga som diskuteras är att mer högvärdiga produkter skulle transporteras på järnväg om järnvägstransporter skulle vara mer tillförlitliga. Värdet för avgående gods som transporteras på väg (9,5 kronor per kg) är ungefär tre gånger så stor som värdet för avgående gods som transporteras på järnväg eller på järnväg i kombination med andra trafikslag (3,7 kronor per kg). Trafikverket är medveten om bristerna och har bland annat finansierat detta pilotprojekt som studerar olika ansatser för att beräkna VTTV för det transporterade godset. Följande delar genomfördes i denna studie:• Den holländska VOTVOR-studien och de norska studierna GUNVORoch PUSAMhar analyserats. Alla dessa studier är SP-studier (Stated preference studies). Resultat: VTTV har störst betydelse för varuägare och speditörer och varierar över varugrupper. Överföring av värden är i princip möjligt. Sverige kan lära av erfarenheterna i Nederländerna och Norge. • Tre alternativa metoder som inte använts tidigare för att beräkna VTTV för svenska godstransporter på järnväg redovisas: o Försiktighetsprincipen, o COOP fallstudie, o Aktiemarknadsbaserad modell. I rapporten finns en tabell som sammanfattar VTTV för gods som transporteras på järnväg, beräknade med hjälp av de olika metoderna.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar