Vägytans inverkan på trafiksäkerheten: data från 1992-1998

Ladda ner
Hans Velin
Mats Wiklund

The main objective of this study has been to provide the Swedish National

Road Administration's (SNRA) pavement management system (PMS) with new models

describing the relation between traffic safety and road surface condition. In

the accident cost model used today, the only road surface parameter is rut

depth and only ruts deeper than 10 mm are considered to have any influence on

traffic safety. The relation is then linear and accident cost increases with

increasing rut depth. The investigation carried out is based on data from the

road surface measurements made by SNRA on state roads between 1992 and 1998

and accidents reported by the police during the same period. Precipitation

data has also been used. Regression analyses have mainly been used. The

dependent Y-variable was accident ratio (accidents/100 million axle pair

kilometres). Independent X-variables were rut depth (mm) and/or unevenness

expressed as International Roughness Index (IRI in mm/m). The material has

been divided into several different classes, such as traffic flow and

precipitation classes. Using linear regression with rut depth as the only

independent variable, it was found that the accident ratio is independent of

rut depth. Divided into summer and winter periods, there is a tendency that

the accident ratio decreases during summer and increases during winter with

increasing rut depth. With linear regression with IRI as the only independent

variable, it is found that the accident ratio increases with increasing

unevenness for most divisions of data. This also applies when only accidents

with personal injuries and fatal accidents are studied. By multiple linear

regression with rut depth and IRI as independent variables, it was found that

the accident ratio decreases with increasing rut depth and increases with

increasing unevenness for most divisions of the material. Even though the

data from the whole state road network is included in the analyses, 95% of

the material represents roads with a rut depth less than 15.4 mm and an IRI

value less than 5.1 m/m. The consequence is that the estimated linear

relations are valid only for roads of such a good standard. A variance

analysis that has been carried out does not, however, support the theory that

the accident risk on the roads with the deepest ruts should differ

dramatically from that on the roads with shallower ruts. The analysis does,

though, show that the higher the IRI value the higher the accident risk.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt