Vägytans inverkan på trafikbulleremissionen: –korrektionstabell för effektsambandsmodeller. Delrapportering inom VTI/VV-projekt ”Vägbeläggningars bulleregenskaper” under ramprojektet ”Vägytans trafikeffekter”

Ladda ner

Vägtrafikbullret påverkas i hög grad av typen av vägbeläggning samt

konditionen hos denna.

Skillnaden mellan ”bästa” och ”sämsta” fall kan vara upp till 10 dB(A). En

sådan skillnad

motsvarar en tiofaldig ökning eller minskning av trafikvolymen om man

studerar effekten på

ljudets ekvivalentnivå, LAeq, eller en tiofaldig ökning/minskning av

avståndet från vägen. I

modeller för beräkning av olika effekter av vägunderhåll och/eller

vägkonstruktion kan därför

stora fel avseende beräkning av kostnader för bullerexponering uppkomma om

man inte tar

hänsyn till vägytans egenskaper.

Syftet med detta notat är att ge förslag till kvantifiering av

bulleregenskaper hos vägbeläggningar

som kan användas i Vägverkets modeller. Bulleregenskaperna uttrycks i

A-viktad

ljudnivå och utgår från vilken skillnad i sådan ljudnivå man kan förvänta sig

för beläggningen

ifråga i förhållande till ljudnivån på en referensbeläggning, dvs. en

"korrektion" i förhållande

till denna referens. Referensbeläggningen har utvalts att vara en stenrik

asfaltbetong

("skelettasfalt") med maximal stenstorlek 16 mm (ABS16).

I notatet diskuteras hur de föreslagna korrektionerna skiljer sig från vad

som idag finns i den

nordiska trafikbullermodellen, samt motiven för att övergå till skelettasfalt

som referensbeläggning

istället för den i nordiska modellen använda täta asfaltbetongen. En kort

redovisning

görs över vilka nya data om bulleregenskaper hos vägbeläggningar som

framkommit i

de nordiska länderna under de senaste åren. Brister i bakgrundsdata

identifieras. Det

diskuteras även vilka alternativa sätt att ta hänsyn till beläggningars

bulleregenskaper som kan

finnas eller kan komma att finnas i framtiden.

En detaljerad tabell över bullerkorrektionsvärden redovisas (utgående från

den valda referensbeläggningen).

Denna utgår från data om vägbeläggningstyp, vägbeläggningens ålder, maximala

stenstorleken i beläggningen, skyltad hastighet och andel tunga fordon. Det

finns även

en tabell som redovisar hur de i Vägverkets databas PMS förekommande

vägbeläggningsbeteckningarna

skall översättas till beläggningstyper som finns i den förstnämnda tabellen.

Avsikten är att man med ingångsdata från PMS skall kunna beräkna ett typvärde

för bulleregenskapen

hos i stort sett varje aktuell vägbeläggning (i förhållande till

referensbeläggningen).

På så sätt blir det möjligt att schablonmässigt kartlägga bulleregenskaperna

hos i

princip hela det vägnät för vilket man har beläggningsdata.

Några förslag till mått som kan beskriva vägnätets kvalitet vad avser

trafikbullerpåverkan,

utifrån den föreslagna bullerkorrektionstabellen och tillämpad i

PMS-databasen, lämnas.

Slutligen görs några intressanta observationer baserade på

bullerkorrektionstabellen. Till

exempel är det uppenbart att den idag dominerande beläggningstypen i Sverige,

tillika föreslagen

referensbeläggning, är en av de sämre vad avser bullerpåverkan. En övergång

till

beläggningar med mindre stenstorlek förordas; i vart fall där bulleremission

kan vara ett

problem. Det konstateras även att man genom att använda dränerande

beläggning, i synnerhet

av typen Duradrän eller av en ny typ kallad Twin-lay som f.n. provas i

Danmark, kan åstadkomma

betydande bullerreduktioner.

Även om uppdraget är entydigt svenskt finns i notatet en strävan att se ämnet

i ett nordiskt

perspektiv, eftersom man av tradition har sökt en nordisk samordning av

beräkningsmodeller

för trafikbuller. Det kommer även i en nära framtid att bli aktuellt att

beakta förslaget i ett

europeiskt perspektiv eftersom ett europeiskt projekt inom området kommer att

genomföras.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-29

VTI i Almedalen

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2018. Almedalsveckan pågår 1-8 juli.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se