Vägytans inverkan på trafikbulleremissionen: –korrektionstabell för effektsambandsmodeller. Delrapportering inom VTI/VV-projekt ”Vägbeläggningars bulleregenskaper” under ramprojektet ”Vägytans trafikeffekter”

Ladda ner

Vägtrafikbullret påverkas i hög grad av typen av vägbeläggning samt

konditionen hos denna.

Skillnaden mellan ”bästa” och ”sämsta” fall kan vara upp till 10 dB(A). En

sådan skillnad

motsvarar en tiofaldig ökning eller minskning av trafikvolymen om man

studerar effekten på

ljudets ekvivalentnivå, LAeq, eller en tiofaldig ökning/minskning av

avståndet från vägen. I

modeller för beräkning av olika effekter av vägunderhåll och/eller

vägkonstruktion kan därför

stora fel avseende beräkning av kostnader för bullerexponering uppkomma om

man inte tar

hänsyn till vägytans egenskaper.

Syftet med detta notat är att ge förslag till kvantifiering av

bulleregenskaper hos vägbeläggningar

som kan användas i Vägverkets modeller. Bulleregenskaperna uttrycks i

A-viktad

ljudnivå och utgår från vilken skillnad i sådan ljudnivå man kan förvänta sig

för beläggningen

ifråga i förhållande till ljudnivån på en referensbeläggning, dvs. en

"korrektion" i förhållande

till denna referens. Referensbeläggningen har utvalts att vara en stenrik

asfaltbetong

("skelettasfalt") med maximal stenstorlek 16 mm (ABS16).

I notatet diskuteras hur de föreslagna korrektionerna skiljer sig från vad

som idag finns i den

nordiska trafikbullermodellen, samt motiven för att övergå till skelettasfalt

som referensbeläggning

istället för den i nordiska modellen använda täta asfaltbetongen. En kort

redovisning

görs över vilka nya data om bulleregenskaper hos vägbeläggningar som

framkommit i

de nordiska länderna under de senaste åren. Brister i bakgrundsdata

identifieras. Det

diskuteras även vilka alternativa sätt att ta hänsyn till beläggningars

bulleregenskaper som kan

finnas eller kan komma att finnas i framtiden.

En detaljerad tabell över bullerkorrektionsvärden redovisas (utgående från

den valda referensbeläggningen).

Denna utgår från data om vägbeläggningstyp, vägbeläggningens ålder, maximala

stenstorleken i beläggningen, skyltad hastighet och andel tunga fordon. Det

finns även

en tabell som redovisar hur de i Vägverkets databas PMS förekommande

vägbeläggningsbeteckningarna

skall översättas till beläggningstyper som finns i den förstnämnda tabellen.

Avsikten är att man med ingångsdata från PMS skall kunna beräkna ett typvärde

för bulleregenskapen

hos i stort sett varje aktuell vägbeläggning (i förhållande till

referensbeläggningen).

På så sätt blir det möjligt att schablonmässigt kartlägga bulleregenskaperna

hos i

princip hela det vägnät för vilket man har beläggningsdata.

Några förslag till mått som kan beskriva vägnätets kvalitet vad avser

trafikbullerpåverkan,

utifrån den föreslagna bullerkorrektionstabellen och tillämpad i

PMS-databasen, lämnas.

Slutligen görs några intressanta observationer baserade på

bullerkorrektionstabellen. Till

exempel är det uppenbart att den idag dominerande beläggningstypen i Sverige,

tillika föreslagen

referensbeläggning, är en av de sämre vad avser bullerpåverkan. En övergång

till

beläggningar med mindre stenstorlek förordas; i vart fall där bulleremission

kan vara ett

problem. Det konstateras även att man genom att använda dränerande

beläggning, i synnerhet

av typen Duradrän eller av en ny typ kallad Twin-lay som f.n. provas i

Danmark, kan åstadkomma

betydande bullerreduktioner.

Även om uppdraget är entydigt svenskt finns i notatet en strävan att se ämnet

i ett nordiskt

perspektiv, eftersom man av tradition har sökt en nordisk samordning av

beräkningsmodeller

för trafikbuller. Det kommer även i en nära framtid att bli aktuellt att

beakta förslaget i ett

europeiskt perspektiv eftersom ett europeiskt projekt inom området kommer att

genomföras.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-09-15

Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil kör förarlöst från produktionslinan ut till en parkering. Visionen är att automatisera hela logistikkedjan från fabrik till slutkonsument. Systemet har utvecklats...


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet