Vägytans inverkan på trafikbulleremissionen: –korrektionstabell för effektsambandsmodeller. Delrapportering inom VTI/VV-projekt ”Vägbeläggningars bulleregenskaper” under ramprojektet ”Vägytans trafikeffekter”

Ladda ner

Vägtrafikbullret påverkas i hög grad av typen av vägbeläggning samt

konditionen hos denna.

Skillnaden mellan ”bästa” och ”sämsta” fall kan vara upp till 10 dB(A). En

sådan skillnad

motsvarar en tiofaldig ökning eller minskning av trafikvolymen om man

studerar effekten på

ljudets ekvivalentnivå, LAeq, eller en tiofaldig ökning/minskning av

avståndet från vägen. I

modeller för beräkning av olika effekter av vägunderhåll och/eller

vägkonstruktion kan därför

stora fel avseende beräkning av kostnader för bullerexponering uppkomma om

man inte tar

hänsyn till vägytans egenskaper.

Syftet med detta notat är att ge förslag till kvantifiering av

bulleregenskaper hos vägbeläggningar

som kan användas i Vägverkets modeller. Bulleregenskaperna uttrycks i

A-viktad

ljudnivå och utgår från vilken skillnad i sådan ljudnivå man kan förvänta sig

för beläggningen

ifråga i förhållande till ljudnivån på en referensbeläggning, dvs. en

"korrektion" i förhållande

till denna referens. Referensbeläggningen har utvalts att vara en stenrik

asfaltbetong

("skelettasfalt") med maximal stenstorlek 16 mm (ABS16).

I notatet diskuteras hur de föreslagna korrektionerna skiljer sig från vad

som idag finns i den

nordiska trafikbullermodellen, samt motiven för att övergå till skelettasfalt

som referensbeläggning

istället för den i nordiska modellen använda täta asfaltbetongen. En kort

redovisning

görs över vilka nya data om bulleregenskaper hos vägbeläggningar som

framkommit i

de nordiska länderna under de senaste åren. Brister i bakgrundsdata

identifieras. Det

diskuteras även vilka alternativa sätt att ta hänsyn till beläggningars

bulleregenskaper som kan

finnas eller kan komma att finnas i framtiden.

En detaljerad tabell över bullerkorrektionsvärden redovisas (utgående från

den valda referensbeläggningen).

Denna utgår från data om vägbeläggningstyp, vägbeläggningens ålder, maximala

stenstorleken i beläggningen, skyltad hastighet och andel tunga fordon. Det

finns även

en tabell som redovisar hur de i Vägverkets databas PMS förekommande

vägbeläggningsbeteckningarna

skall översättas till beläggningstyper som finns i den förstnämnda tabellen.

Avsikten är att man med ingångsdata från PMS skall kunna beräkna ett typvärde

för bulleregenskapen

hos i stort sett varje aktuell vägbeläggning (i förhållande till

referensbeläggningen).

På så sätt blir det möjligt att schablonmässigt kartlägga bulleregenskaperna

hos i

princip hela det vägnät för vilket man har beläggningsdata.

Några förslag till mått som kan beskriva vägnätets kvalitet vad avser

trafikbullerpåverkan,

utifrån den föreslagna bullerkorrektionstabellen och tillämpad i

PMS-databasen, lämnas.

Slutligen görs några intressanta observationer baserade på

bullerkorrektionstabellen. Till

exempel är det uppenbart att den idag dominerande beläggningstypen i Sverige,

tillika föreslagen

referensbeläggning, är en av de sämre vad avser bullerpåverkan. En övergång

till

beläggningar med mindre stenstorlek förordas; i vart fall där bulleremission

kan vara ett

problem. Det konstateras även att man genom att använda dränerande

beläggning, i synnerhet

av typen Duradrän eller av en ny typ kallad Twin-lay som f.n. provas i

Danmark, kan åstadkomma

betydande bullerreduktioner.

Även om uppdraget är entydigt svenskt finns i notatet en strävan att se ämnet

i ett nordiskt

perspektiv, eftersom man av tradition har sökt en nordisk samordning av

beräkningsmodeller

för trafikbuller. Det kommer även i en nära framtid att bli aktuellt att

beakta förslaget i ett

europeiskt perspektiv eftersom ett europeiskt projekt inom området kommer att

genomföras.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-08-23

VTI värd för internationell konferens om kollektivtrafik

Under fem dagar i augusti samlades människor med intresse för kollektivtrafik på konferensen Thredbo 15 som hölls i Stockholm. Besökare från runt om i världen tog del av presentationer, utbytte erfarenheter och diskuterade frågor kring organisation och ägande...


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-06-29

Olika cyklister påverkas på olika sätt

I en fältstudie har forskare på VTI undersökt hur cyklister interagerar med infrastruktur och andra trafikanter. Resultaten visar att olika cyklister påverkas av omgivningen på olika sätt. De som använde mobiltelefon samtidigt som de cyklade klarade av att hålla uppmärksamheten på en acceptabel nivå.


2017-08-19

Var femte struntar i trafikregler

Studier som Sonja Forward på vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, gjort......Källa: Bohusläningen


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar


2017-06-14

Betongvägar kräver högre kvalitet

på Statens Väg- och transportforskningsinstitut, vti. Att använda betong på vägar är inget nytt i......Källa: Byggindustrin