Vägytans inverkan på körkomforten: bilisters monetära värdering av komfort

Ladda ner
Stefan Grudemo
Mats Wiklund

The decision support system for the maintenance of paved roads, PMS, of the

Swedish National Road Administration comprises a number of models for

estimating the costs of road management authorities, road users and society

at large. In 1998 VTI was commissioned by the Road Administration to carry

out a comprehensive project with the objective of revising and augmenting

these traffic effect models. The project is entitled "Traffic effects of the

road surface" and has comprised a number of subprojects. The primary aim of

this study has been to investigate, in a field study, the relationship

between the roughness of the road surface (expressed in terms of the

International Roughness Index IRI, with the units mm/m) and the perceived

driving comfort of motorists, as well as their willingness to pay for

improved driving comfort. 50 test subjects were asked to drive a car over

nine 500 m long sections with different surface standards. The mean of the

measured IRI on these road sections varies from 0.8 mm/m on the smoothest

section to 10.5 mm/m on the roughest. In conjunction with the investigation,

the test subjects were interviewed by a test leader. During the interview,

they were asked which factors are significant for driving comfort and how

they perceived driving comfort on the different sections. The state/condition

of the asphalt surfacing was considered to have the greatest significance,

followed by the car and the behaviour of other road users. Density of traffic

was considered to have the least significance. The test subjects were also

asked to say what significance different defects in the surfacing had on

driving comfort. What is most important for a comfortable car journey is that

there are no holes/depressions in the surfacing. This is followed by ruts,

roughness that causes vibrations, and bumps and subsidence. The test subjects

were asked to make a general assessment of driving comfort on a five-degree

scale during their drive over the nine sections. A clear relationship was

found between the assessment that the test subjects made and the measured

IRI, i.e. the higher the IRI, the worse driving comfort was judged to be.

The physical impact caused by the different surface standards of the test

sections was also investigated by placing a dummy equipped with triaxial

accelerometers in the passenger seat of the car that drove over the test

sections. The willingness of the test subjects to pay for improved comfort

associated with the condition of the road surface was also investigated by

three methods: Stated Preference (Choice) and Contingent Valuation Method

(driving comfort versus petrol price and trip time). A relatively high

willingness to pay was obtained, but the methods gave very different results.

It has therefore been impossible to posit a comfort cost model on the basis

of these. This requires further studies and development of the methods.

TRÄFFA OSS


5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.
9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-10-19

Dubbdäck till cykel testade

Halka är den dominerande orsaken bakom cyklisternas singelolyckor under tiden december-februari. Ett sätt att minska olycksrisken är att använda dubbdäck. VTI har, på uppdrag av Länsförsäkringars forskningsfond, testat ett antal däck.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.