Vägytans inverkan på körkomforten

Vägytans inverkan på körkomforten: bilisters monetära värdering av komfort

Ladda ner
Stefan Grudemo
Mats Wiklund

The decision support system for the maintenance of paved roads, PMS, of the

Swedish National Road Administration comprises a number of models for

estimating the costs of road management authorities, road users and society

at large. In 1998 VTI was commissioned by the Road Administration to carry

out a comprehensive project with the objective of revising and augmenting

these traffic effect models. The project is entitled "Traffic effects of the

road surface" and has comprised a number of subprojects. The primary aim of

this study has been to investigate, in a field study, the relationship

between the roughness of the road surface (expressed in terms of the

International Roughness Index IRI, with the units mm/m) and the perceived

driving comfort of motorists, as well as their willingness to pay for

improved driving comfort. 50 test subjects were asked to drive a car over

nine 500 m long sections with different surface standards. The mean of the

measured IRI on these road sections varies from 0.8 mm/m on the smoothest

section to 10.5 mm/m on the roughest. In conjunction with the investigation,

the test subjects were interviewed by a test leader. During the interview,

they were asked which factors are significant for driving comfort and how

they perceived driving comfort on the different sections. The state/condition

of the asphalt surfacing was considered to have the greatest significance,

followed by the car and the behaviour of other road users. Density of traffic

was considered to have the least significance. The test subjects were also

asked to say what significance different defects in the surfacing had on

driving comfort. What is most important for a comfortable car journey is that

there are no holes/depressions in the surfacing. This is followed by ruts,

roughness that causes vibrations, and bumps and subsidence. The test subjects

were asked to make a general assessment of driving comfort on a five-degree

scale during their drive over the nine sections. A clear relationship was

found between the assessment that the test subjects made and the measured

IRI, i.e. the higher the IRI, the worse driving comfort was judged to be.

The physical impact caused by the different surface standards of the test

sections was also investigated by placing a dummy equipped with triaxial

accelerometers in the passenger seat of the car that drove over the test

sections. The willingness of the test subjects to pay for improved comfort

associated with the condition of the road surface was also investigated by

three methods: Stated Preference (Choice) and Contingent Valuation Method

(driving comfort versus petrol price and trip time). A relatively high

willingness to pay was obtained, but the methods gave very different results.

It has therefore been impossible to posit a comfort cost model on the basis

of these. This requires further studies and development of the methods.

TRÄFFA OSS


4-5
sep

Tylösandsseminariet

Tylösandsseminariet arrangeras varje höst sedan 1957 i Tylösand. Temat för årets seminarium är "Så delar vi vägen - Tryggt och säkert. VTI deltar i programkommittén för seminariet.
18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...

SENASTE NYTT


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.


2018-07-05

Positivt om laddsträckor för elbuss i Lund

​Elbussar som laddas under vägen kan bidra till ett mer hållbart resande. I Lund överväger man att införa laddsträckor för elfordon och VTI har därför gjort en studie i simulator för att demonstrera hur det skulle kunna se ut och fungera. Resultaten är positiva.


2018-07-04

VTI en av vinnarna i innovationstävling

VTI var med i ett av de vinnande lagen i Naturvårdsverkets innovationstävling för infrastruktur med nollutsläpp. Priset delades ut av miljöminister Karolina Skog under Almedalsveckan i Visby.


2018-07-02

Nationellt cykelbokslut för 2017

Allt fler kommuner har en cykelplan och antalet landsting och regioner med cykelstrategi eller cykelplan ökar. Det framgår av Cykelbokslutet som publiceras i dag.


2018-06-28

Nya beräkningar av flygets samhällsekonomiska kostnader för klimatpåverkan

De samhällsekonomiska kostnaderna för klimatpåverkande utsläpp från flyget är högre för utrikes än för inrikes passagerarflyg. Kostnaderna skiljer sig också åt mellan olika flyglinjer. Det visar beräkningar som VTI gjort baserade på samtliga flygrörelser från svenska flygplatser under 2016.


2018-06-25

Samma resultat i körtest med eller utan ADHD

I en simulatorstudie har forskare på VTI jämfört bilförare med och utan ADHD. Resultaten påvisade inte skillnader i körbeteende eller upplevelse av körningen. Mindre körsimulatorer skulle kunna användas mer för att studera effekter av funktionsnedsättningar och behov av körträning.


2018-06-21

Fler åtgärder nödvändiga mot olagliga körskolor

Att handledare för övningskörning max får ha 15 handledartillstånd har inte minskat problemet med olagliga körskolor. Detta konstaterar forskare på VTI i en ny rapport. Forskarna föreslår en lång rad åtgärder som behöver kombineras för att få bukt med det växande problemet.