Vägytans inverkan på fordonshastigheter: data från 1992-1999

Ladda ner
Hans Velin

På uppdrag av Vägverket har sambandet mellan fordonshastigheter och spårdjup

samt ojämnheter (IRI, mm/m) undersökts. Syftet har varit att ta fram underlag

för

revidering av transportkostnadsmodellen i Vägverkets beslutstödssystem för

underhåll av belagda vägar (PMS).

Hastighetsdata från Vägverkets samtliga mätpunkter för uppföljning av

trafikarbetets förändring samt data om vägytans ojämnhet från Laser-RST

mätningar har använts i en multipel linjär regressionsmodell. Analysen

baseras på

data från 1992-1999.

Analyser utfördes för tre fordonstyper; personbil, lastbil samt lastbil med

släp,

dels för hela mätdygnet och dels för den ljusa delen av dygnet kl.

9.00-15.00.

Dessutom studerades inverkan av nederbörd på fordonshastigheten genom att

datamaterialet indelades i tre nederbördsklasser.

Flertalet av Vägverkets mätpunkter ligger på vägar med spårdjup mindre än

15 mm och IRI mindre än 2,5 mm/m. De erhållna resultaten kan därför inte

antas

gälla för mycket ojämna och spåriga vägar.

För personbilar var inverkan av spårdjup mycket liten. Ett ökat spårdjup med

10 mm gav en hastighetssänkning på mindre än 1 km/h. Inte heller stora

nederbördsmängder,

>10 mm/dygn, innebar någon nämnvärd hastighetssänkning vid

ökat spårdjup. En ökning av IRI med en enhet gav en hastighetssänkning på ca

2 km/h och vid stora nederbördsmängder en hastighetssänkning med ytterligare

0.5 km/h.

Inte heller för lastbilar erhölls någon större hastighetssänkning med ökat

spårdjup. Hastighetssänkningen var även i detta fall ca 1 km/h då spårdjupet

ökade med 10 mm. Stora nederbördsmängder gav ingen ytterligare

hastighetssänkning.

En ökning av IRI med en enhet gav en hastighetssänkning på ca 2 km/h

och vid stora nederbördsmängder en ytterligare sänkning med ca 0.5 km/h.

TRÄFFA OSS


18
okt

Plusenergiforum

18 oktober arrangerar Energikontor Norra Småland den tredje upplagan av Plusenergiforum på Elmia Kongress- och konserthus. VTI medverkar genom forskaren Jessica Berg.
22-24
okt

Persontrafik 2018

VTI-forskare deltar på konferensen Persontrafik på Svenska mässan 22-24 oktober, 2018. Möt Anders Lindström som deltar i programpunkten "Autonoma fordon i kollektivtrafiken (I)", Maria Börjesson som deltar i programpunkten "Fördelning och rättvisa i...
5-6
dec

Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region

Konferensen Vision Zero for Sustainable Road Safety in the Baltic Sea Region arrangeras i Vilnius. VTI medverkar i organiserandet av konferensen och som talare.

SENASTE NYTT


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.


2018-10-15

VTI utvecklar effektivare halkbekämpning

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.


2018-10-02

Mobilitetstjänster möjliga även i landsbygd

Tjänster som bilpooler och cykeluthyrning växer i städerna med syfte att öka mobiliteten och samtidigt minska behovet av egen bil. Men hur kan sådana tjänster införas även på landsbygd? Nu har en förstudie presenterats som visar på vägen framåt mot...


2018-10-01

Mer kunskap om ambulansvård under utryckning

Ambulanspersonal har tuffa utmaningar. Utryckningsfordonets framfart och arbetsmiljö påverkar de flesta vårdmomenten som utförs i ambulansen. Det visar en forskningsrapport från VTI, Katastrofmedicinskt centrum och Linköpings universitet.


2018-09-28

Livspusslet påverkar bilism och parkering i Göteborg

Ju mer komplext vardagsliv, desto viktigare är det att kunna parkera i centrala Göteborg. Den slutsatsen drar forskare från VTI i studien där bilåkande göteborgare får tycka till.


2018-09-27

Positivt besked för elvägsprojekt i Skåne

Ett konsortium kallat Elväg Syd, har gått vidare i en upphandling med mål att demonstrera en lösning för elväg i Skåne. VTI ingår i konsortiet.


2018-09-26

VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon 

Bättre framkomlighet och kortare utryckningstider för utryckningsfordon – det kan standardiserade trafikmeddelanden som sänds över 5G-nätet bidra till. Inom EU-projektet Nordic Way 2 håller en fungerande prototyp till en sådan tjänst på att utvecklas med hjälp av körsimulatorer från VTI.