Vägbeläggningar och PM10: sammanställning av Trafikverksfinansierade forskningsresultat kring hur vägbeläggningars egenskaper påverkar emissioner och egenskaper hos slitagepartiklar.

Ladda ner
Christer Johansson

Slitagepartiklar från vägbeläggningar bidrar till höga partikelhalter i svenska väg- och gatumiljöer. För att få en bild av hur vägbeläggningarnas egenskaper kan påverkas för att minska emissionerna har ett flertal forskningsprojekt utförts under 2000-talet, främst av Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI), Stockholm luft- och bullerananlys (SLB-analys) och Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM) vid Stockholms universitet. På VTI har forskningen främst utförts i laborativ miljö med hjälp av VTI:s provvägsmaskin. SLB-analys och ITM har främst jobbat i fält med luftkvalitetsmätningar och med en mätbil kallad EMMA, som mäter partikelhalterna bakom båda framhjulen. Främst har studierna fokuserat på de slitstarka beläggningar som används på högtrafikerade vägar och gator (ABS), eftersom det normalt är dessa gator och vägar som har problem med höga partikelhalter. Dock har även några tester på ABT genomförts i fält. De beläggningsegenskaper som studerats är de som erfarenhetsmässigt mest påverkar beläggningars totala slitage, det vill säga största stenstorlek och beläggningsstenens egenskaper. Likaså har några alternativa beläggningskonstruktioner studerats. Dessa är porös asfalt, asfalt med gummiinblandad bitumen och betong. Sammantaget visar resultaten att grövre största stenstorlek och lägre kulkvarnsvärde hos stenmaterialet reducerar partikelbildningen. Även om konstruktionen ABT av erfarenhet slits fortare än motsvarande ABS, kunde inga tydliga skillnader dessa beläggningar emellan noteras i fältmätningar. Troligen på grund av att skillnaderna döljs i uppvirvling av damm, som i fält är svårt att skilja från direkt emission. I provvägsmaskinen tenderade asfalt med gummiinblandad bitumen i vissa konstruktioner att ge något lägre partikelemissioner, vilket inte styrktes av fältmätningarna. Porös (tyst) beläggning gav i provvägsmaskinen låga emissioner, men eftersom ingen korrekt referensbeläggning testades bedömdes effekten främst bero på att ett särskilt slitstarkt stenmaterial använts i beläggningen. Mätningar i fält har inte kunnat styrka att porös beläggning ger lägre partikelhalter. Betong har å andra sidan visat sig orsakar lägre emissioner i fältmätningar, även om vissa oklarheter ännu förreligger. Betong har även testats i provvägsmaskinen. Storleksfördelningarna inom PM10 är likartade oavsett vilka beläggningsegenskaper som ändras och dessa partiklars sammansättning präglas helt av stenmaterialets mineralogi. Flera viktiga forskningsfrågor återstår. De direkta emissionernas betydelse i förhållande till uppvirvling och inverkan av olika faktorer (textur, meteorologi, olika källor, avrinning etc) på vägdammsförrådets processer är viktig kunskap för att bättre förstå och kunna modellera emissionerna från vägar. Mer kunskap behövs även om hur partikelemissioner påverkas av olika standardkonstruktioner, alternativa konstruktioner och material, liksom kring hur beläggningars ålder och nedslitning inverkar. Även fördelningen av bidraget till emissionerna från beläggningars olika stenmaterial är intressant, då ballasten oftast är högkvalitativ, medan ortens sten, som används för utfyllnad har betydligt sämre kvalitet. Slutligen kan konstateras att partikelemissionerna är en av flera viktiga egenskaper hos vägbeläggningar. Vid val av beläggning måste även andra hänsyn beaktas, som t.ex. bulleregenskaper, annan miljöpåverkan (inklusive LCA), inverkan på bränsleförbrukning och däckslitage.

TRÄFFA OSS


2
maj

Seminarium samhällskostnader och flygbuller

VTI bjuder in till ett seminarium 2 maj 2018. Samuel Lindgren, VTI, presenterar en uppsats som syftar till att skatta sambandet mellan huspriser och buller från flygtrafik samt att diskutera dess implikationer för hushållens betalningsvilja för minskade...
9
maj

Avslutningsseminarium för forskningsprojekt om...

VTI driver ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt kallat Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel. Projektet finansieras av Energimyndigheten och avslutas i juni 2018. Vi genomför den 9 maj ett avslutningsseminarium  för att...
16-18
maj

Road Safety on Five Continents (RS5C)

VTI arrangerar RS5C i Sydkorea i maj 2018.

SENASTE NYTT


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-04-25

Bilskatteeffekter lika i all landsbygd i Sverige

Styrmedel som ökade bilrelaterade skatter slår hårdare mot invånare på landsbygd än i storstad. I en studie konstaterar Jonas Eliasson, trafikdirektör Stockholms Stad tillsammans med forskare från VTI att bilberoendet är ungefär samma i all landsbygd över hela Sverige, vilket innebär att effekten inte skiljer sig åt mellan norr och söder.


2018-04-24

VTI inleder forskningssamarbete med Qatar

Representanter för Qatars inrikesdepartement och transportdepartement samt det nationella universitetet i Qatar besökte den 23 april VTI för att underteckna en avsiktsförklaring om ett utbyte kring trafiksäkerhetsforskning mellan Sverige och Qatar. Avsiktsförklaringen ingår som en del i arbetet med att öka utbytet mellan länderna.


2018-04-17

Så kan kostnaderna i busstrafiken minska

I trafiken blir det ofta köer på morgonen och på eftermiddagen när många är på väg till och från arbete och skola. Det skapar inte bara stress för pendlarna, utan också ökade kostnader för kollektivtrafiken. Ny forskning visar att små förändringar i...


2018-04-13

VTI och Linköpings universitet utvecklar simulatorer för ambulanssjukvårdare

VTI har inlett en förstudie till ett kommande samarbetsprojekt med Katastrofmedicinskt Centrum (KMC) och Linköpings universitet. Planen är att ge ambulanspersonal möjligheten att öva på kritiska vårdmoment under säkra och kontrollerade former – i en fordonssimulator.


2018-04-12

Världsunik elväg invigd – eRoadArlanda

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, Lena Erixon generaldirektör för Trafikverket och många namnkunniga talare invigde igår innovationsprojektet eRoadArlanda. Sofia Lundberg, biträdande forskningsdirektör VTI, är projektledare för elvägen som är den första i...


2018-03-29

Svensk trafiksäkerhet sprids internationellt

Sverige är ett föregångsland när det gäller trafiksäkerhet och VTI:s forskning har bidragit till att säkerheten ökat. I VTI:s uppdrag ligger att sprida forskningsresultat till andra länder och att ta del av vad som görs för att öka trafiksäkerheten globalt. VTI ordnar därför konferensen Road Safety on Five Continents, i år i Sydkorea.


2018-03-23

Experten: Finns en övertro på självkörande bilar

i dag skulle klara detta, säger Andreas Tapani på vti. Natten till måndagen miste en kvinna livet...Andreas Tapani, forskningschef på statliga vti.......Källa: Ny Teknik


2018-01-24

Ministern lovar krav på kvinnlig krockdocka

vid Väg- och transportforskningsinstitutet (vti). Inte kommit upp...Källa: Motormännens Riksförbund, Statens Väg- och transportforskningsinstitut (vti). Publicerad : 24 januari 2018 20.21......Källa: svt.se


2018-01-21

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

vti: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen...Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut. vti - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut......Källa: Sveriges Radio


2018-01-17

E-handel sämre för klimatet än vanlig handel

...nsportforskningsinstitut. Hushåll som e-handlar mat fortsätter åka lika...Men just bilresorna har inte minskat, säger Malin Henriksson, forskare vid statens väg- och transportforskningsinstitut vti...Källa: Sveriges Radio


2018-01-12

Mer trakasserier, mindre våld mot bussförare

som har gjorts av forskaren Johan Ihlström vid vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut.......Källa: Bussmagasinet


2017-12-26

Sopsaltning som miljöbov

vid statens väg- och transportforskningsinstitut, vti.......Källa: svt.se