Vad styr valet av trafikslag för godstransporter?: en kunskapsöversikt

Ladda ner

Syftet med detta notat är att inventera, sammanställa och bedöma forsknings- och kunskapsläget avseende vad som styr valet av trafikslag i ett företags- och verksamhetsperspektiv. Underlagsmaterialet utgörs av rapporter och vetenskapliga artiklar inom transportekonomi och logistik.

Litteraturen på området identifierar en mängd olika faktorer som kan påverka beslutsfattarna i deras val av trafikslag. De som redogörs för i denna kunskapsöversikt är de som är vanligt förekommande i litteraturen och oftast betraktade som de mest relevanta.

För det första diskuteras hur valet av trafikslag påverkas av sändningens egenskaper (värde, skadekänslighet, tidskänslighet, vikt, densitet och volym) och transportavstånd. Enkätundersökningar och beteendestudier visar hur de olika trafikslagens konkurrenskraft är beroende av sändningens egenskaper och transportavstånd. För vissa varuflöden mellan avsändare och mottagare är sändningens egenskaper och transportavståndet av sådan karaktär att det endast är realistiskt att använda sig av ett specifikt trafikslag. Andra faktorer som vanligtvis influerar valet av trafikslag kommer därmed att sakna betydelse för beslutsfattaren. Den exakta storleken på konkurrensytan är svårfångad men sannolikt är det för en betydande del av varuflödena på godstransportmarknaden endast realistiskt att använda sig av ett enda trafikslag.

För det andra diskuteras hur valet av trafikslag styrs av trafikslagens egenskaper (transportkostnad, transporttid, tillförlitlighet, sändningsfrekvens och skaderisk). Betydelsen av dessa egenskaper varierar mellan beslutsfattare, bland annat beroende på transportavstånd och varugrupp, men är i allmänhet relativt liten. Med andra ord är benägenheten att byta trafikslag vid förändringar i trafikslagens egenskaper förhållandevis låg. Detta kan delvis bero på att de uppmätta effekterna bara gäller på kort till medellång sikt, att de baseras på förändringar i en enskild faktor givet att de andra egenskaperna hålls konstanta eller att analysen missar hur beslutsfattare väger in trafikslagens egenskaper i sitt val.

För det tredje diskuteras hur företagens val inom distribution och produktion skapar möjligheter och begränsningar för valet av trafikslag. I analysen identifieras ett flertal faktorer som tenderar att underlätta valet av multimodala transportkedjor och rena järnvägs- eller sjötransporter. Dessa faktorer mildrar effekterna av multimodala transporters nackdelar eller möjliggör utnyttjandet av deras fördelar. Till stor del handlar det om att främja sändningar av större volymer och skalfördelar som kan utnyttjas av sjö- och järnvägstransporter.

För det fjärde undersöks kontraktet och förhållandet mellan köpare och säljare av transporttjänster. Avtalet kan möjliggöra eller begränsa valet av trafikslag genom att fördela risker mellan parterna och begränsa sättet på vilket företagen kan utöva sin verksamhet. Ett nära samarbete mellan transportköpare och transportföretag kan göra parterna mer medvetna om vilka möjligheter och problem som transportlösningen medför.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet