Vad styr valet av trafikslag för godstransporter?: en kunskapsöversikt

Ladda ner

Syftet med detta notat är att inventera, sammanställa och bedöma forsknings- och kunskapsläget avseende vad som styr valet av trafikslag i ett företags- och verksamhetsperspektiv. Underlagsmaterialet utgörs av rapporter och vetenskapliga artiklar inom transportekonomi och logistik.

Litteraturen på området identifierar en mängd olika faktorer som kan påverka beslutsfattarna i deras val av trafikslag. De som redogörs för i denna kunskapsöversikt är de som är vanligt förekommande i litteraturen och oftast betraktade som de mest relevanta.

För det första diskuteras hur valet av trafikslag påverkas av sändningens egenskaper (värde, skadekänslighet, tidskänslighet, vikt, densitet och volym) och transportavstånd. Enkätundersökningar och beteendestudier visar hur de olika trafikslagens konkurrenskraft är beroende av sändningens egenskaper och transportavstånd. För vissa varuflöden mellan avsändare och mottagare är sändningens egenskaper och transportavståndet av sådan karaktär att det endast är realistiskt att använda sig av ett specifikt trafikslag. Andra faktorer som vanligtvis influerar valet av trafikslag kommer därmed att sakna betydelse för beslutsfattaren. Den exakta storleken på konkurrensytan är svårfångad men sannolikt är det för en betydande del av varuflödena på godstransportmarknaden endast realistiskt att använda sig av ett enda trafikslag.

För det andra diskuteras hur valet av trafikslag styrs av trafikslagens egenskaper (transportkostnad, transporttid, tillförlitlighet, sändningsfrekvens och skaderisk). Betydelsen av dessa egenskaper varierar mellan beslutsfattare, bland annat beroende på transportavstånd och varugrupp, men är i allmänhet relativt liten. Med andra ord är benägenheten att byta trafikslag vid förändringar i trafikslagens egenskaper förhållandevis låg. Detta kan delvis bero på att de uppmätta effekterna bara gäller på kort till medellång sikt, att de baseras på förändringar i en enskild faktor givet att de andra egenskaperna hålls konstanta eller att analysen missar hur beslutsfattare väger in trafikslagens egenskaper i sitt val.

För det tredje diskuteras hur företagens val inom distribution och produktion skapar möjligheter och begränsningar för valet av trafikslag. I analysen identifieras ett flertal faktorer som tenderar att underlätta valet av multimodala transportkedjor och rena järnvägs- eller sjötransporter. Dessa faktorer mildrar effekterna av multimodala transporters nackdelar eller möjliggör utnyttjandet av deras fördelar. Till stor del handlar det om att främja sändningar av större volymer och skalfördelar som kan utnyttjas av sjö- och järnvägstransporter.

För det fjärde undersöks kontraktet och förhållandet mellan köpare och säljare av transporttjänster. Avtalet kan möjliggöra eller begränsa valet av trafikslag genom att fördela risker mellan parterna och begränsa sättet på vilket företagen kan utöva sin verksamhet. Ett nära samarbete mellan transportköpare och transportföretag kan göra parterna mer medvetna om vilka möjligheter och problem som transportlösningen medför.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-12-07

Så kan hot och våld mot bussförare och tågvärdar minska

Bussförare och tågvärdar upplever hög stress och uppfattar sitt jobb som ett lågstatusyrke. Det framgår av en ny forskningrapport om hot och våld. I rapporten ger forskarna också förslag på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för bussförare och tågvärdar.


2017-12-05

Fart i försäljningen av tågsimulatorer

VTI har fått sin hittills största beställning av tågsimulatorer. Green Cargo har köpt 9 bärbara simulatorer för träning av lokförare som kör godståg.


2017-12-05

Fria resor i kollektivtrafiken för äldre

I Västra Götalandsregionen erbjuder flera kommuner fria kollektivtrafikresor för pensionärer. Ändå är det många som avstår att åka kollektivt. VTI undersöker i ett projekt vad som påverkar äldres resande.


2017-12-04

Nytt projekt utvärderar priser och utbud i kollektivtrafik

Ett nytt projekt ska utvärdera hur pris och utbud kan anpassas efter variationer i efterfrågan och samtidigt ge maximal samhällsnytta. Projektet genomförs av VTI tillsammans med kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala, Örebro Universitet och Scania...


2017-11-30

Bilen bra för kollektivt resande på landsbygd

Kollektivtrafik i traditionell mening kan inte självt bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet, istället måste flera olika trafikformer integreras i samma system. Där är bilen en viktig del. VTI avrapporterar idag ett regeringsuppdrag om kollektivtrafik på landsbygd.


2017-11-29

Prövar ny metod för planering av tågtidtabeller

Planering av tågtidtabeller sker varje år med mycket manuellt arbete. Eftersom det idag saknas optimeringshjälpmedel är det omöjligt att veta om tidtabellen skulle kunna vara bättre. VTI ska nu pröva en ny metod att lägga tågtidtabeller som ger samhället största möjliga nytta


2017-11-27

Snabb utveckling av självkörande bilar

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....exempel om det är isiga vägar, säger Jonas Jonsson på vti:......Källa: Sveriges Radio


2017-11-17

Forskare: dubbdäck ger alltid bäst grepp

forskare på Väg och transportforskningsinstitutet, vti.......Källa: Sveriges Radio


2017-11-13

Sopsaltning och lånecyklar ska få fler att cykla i vinter

väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, vti. Saltar tio mil cykelväg......Källa: svt.se


2017-11-06

Forskare tonar ner miljölarm om dieselbilar

Lena Nerhagen, forskare på vti, Statens Väg och transportforskningsinstitut, är kritisk till debatten:......Källa: Dagens Nyheter


2017-10-20

Gummi en bristfälligt utnyttjad resurs

mer än i dag i anläggningsverksamheten, enligt vti. Drygt 85 000 ton uttjänta dack samlas årligen...energiutvinning, en alldeles för hög andel anser vti som ser stora möjligheter att använda gummits u...Källa: Entreprenad


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio