Utveckling och uppgradering av prognosmodell för beläggningsslitage från dubbade däck samt en kunskapsöversikt över inverkande faktorer: version 3.2.03

Ladda ner
Torbjörn Jacobson
Lars-Göran Wågberg

Prediction models that describe changes in the condition of various portions of a road structure constitute valuable tools for evaluating service life and economics of a road structure or of a surfacing measure. Prediction models also constitute the core of planning systems - Pavement Management Systems - which are based on changes in the condition of various road structures and asphalt layers depending on traffic and time. The prediction model discussed in this report describes the magnitude of wear of pavement and of rut formation created by vehicles with studded tyres. The model is based on the results and experiences gathered during the last twenty years of work at VTI (the Swedish National Road and Transport Research Institute) with the objective of developing and evaluating the wear resistance of asphalt wearing courses. The objective was to develop a computer based prediction model for the rut formation that is caused by wear from studded tires. The model should both provide a prediction of the wear resistance of the wearing course based on data regarding the type of wearing course, the properties of component materials, and a model of the rut profile based on data for type of road, amount traffic, etc. In the first stage, the model was limited to include wearing courses of type ABT (dense-graded asphalt concrete) and ABS (stone matrix asphalt). However, these two types of wearing courses are by far the most common road surfaces on medium to high trafficked roads in Sweden. During the following years the wear model has been validated and calibrated a couple of times. A new updated version of the model was developed during year 2006. In this latest version a few new road types have been added to the model, 2+1 roads and roads with extremely narrow lanes. In the new version it is also possible to use Prall data as input to the model. Prall data is the output from a laboratory wear testing device.

TRÄFFA OSS


3
jun

Cykelcentrum webinar – Cykelns dag 3 juni

Cykelcentrum bjuder in till webbinarium på Cykelns dag 3 juni.
4
jun

Invigning Evolution Road

Den 4:e juni invigs elvägen i Lund. Välkommen att ta del av premiärturen på elvägen, intervjuer, invigning med bandklippning och mycket mer.
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, 2020 skjuts upp till augusti 2021.

SENASTE NYTT


2020-06-01

Nytt projekt utvecklar sjöfarten i Göteborgs skärgård

VTI, Linköpings universitet och Sjöfartsverket har startat ett gemensamt projekt för att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, kallat OSKAR, pågår fram till 2023 och syftar till en säkrare och smartare sjöfart.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-04-17

Sjöfartsverkets avgiftssystem utvärderat

VTI har utvärderat effekterna av Sjöfartsverkets nya modell för farleds- och lotsavgifter som infördes 2018. VTI har även studerat hur känslig godstrafiken i Vänern och Mälaren är för ändringar i Sjöfartsverkets avgifter.


2020-04-17

Ökat intresse för tågsimulatorer

VTI har utvecklat en tågsimulator som har blivit ett uppskattat verktyg för till exempel utbildning av tågförare och forskning kring hur simulatorer kan användas för att förbättra tekniken kring järnväg.


2020-04-16

Ny marknad för elektrifierade regionalflyg möjlig

Stora helelektrifierade flygplan ligger långt i framtiden. Däremot finns en potential för en ny marknad med mindre regionalflyg. Det är slutsatserna i en litteratursammanställning som forskare på VTI gjort.


2020-06-01

Nytt projekt utvecklar sjöfarten i Göteborgs skärgård

VTI, Linköpings universitet och Sjöfartsverket har startat ett gemensamt projekt för att vidareutveckla sjöfarten inom Göteborgs skärgård. Projektet, kallat OSKAR, pågår fram till 2023 och syftar till en säkrare och smartare sjöfart.


2020-05-26

Dödsolyckor med tunga fordon i Europa minskar långsamt

En fjärdedel av olyckor med dödlig utgång på vägar inom EU sker vid kollisioner med lastbilar som kör gods. Det framgår av en rapport från European Transport Safety Council, ETSC. Forskare från VTI har bidragit till rapporten med data från Sverige.


2020-05-26

Behov av standarder när system för elvägar utvecklas

Behovet av standardisering ökar när tekniker för elvägssystem når högre nivåer av mognad. En större del av de standarder för intelligenta transportsystem (ITS) som bedömts i en ny studie från VTI och SIS ansågs vara potentiellt användbara för elvägssystem,...


2020-04-29

För höga hastigheter på Sveriges gator i tätort även 2019

Hela 35 procent av trafikanterna på väg kör för fort i tätort, framför allt på 40-sträckor. Det visar den årliga mätningen av hastigheter på gator i tätort som genomfördes 2019. Den genomsnittliga hastigheten i de områden där mätningen görs har däremot minskat stadigt sedan mätningarna startade 2012.


2020-04-27

Ytterligare styrmedel krävs för att nå miljömål för sjöfarten

​För att nå de nationella och internationella miljömålen för sjöfartens utsläpp till luft krävs det en kombination av nya och kraftigare styrmedel. De som redan införts räcker inte. Det är en av slutsatserna i ett forskningsprojekt, lett av VTI, som nu presenterats.


2020-04-17

Sjöfartsverkets avgiftssystem utvärderat

VTI har utvärderat effekterna av Sjöfartsverkets nya modell för farleds- och lotsavgifter som infördes 2018. VTI har även studerat hur känslig godstrafiken i Vänern och Mälaren är för ändringar i Sjöfartsverkets avgifter.


2020-04-17

Ökat intresse för tågsimulatorer

VTI har utvecklat en tågsimulator som har blivit ett uppskattat verktyg för till exempel utbildning av tågförare och forskning kring hur simulatorer kan användas för att förbättra tekniken kring järnväg.


2020-04-16

Ny marknad för elektrifierade regionalflyg möjlig

Stora helelektrifierade flygplan ligger långt i framtiden. Däremot finns en potential för en ny marknad med mindre regionalflyg. Det är slutsatserna i en litteratursammanställning som forskare på VTI gjort.