Utveckling av nedbrytningsmodeller: sprickinitiering och sprickpropagering

Ladda ner
Lars-Göran Wågberg

The objective of this study was to develop models for predicting the

cumulative

applications to the initiation of cracking for flexible pavements and to

develop models for

predicting crack propagation in flexible pavements. Crack initiation was

defined as the first

appearance of cracking in the wheel paths. The models are aimed for use in

Pavement Management

Systems. Data used in the study consisted of data from a Swedish LTPP study

where over 600 test

sections have been monitored during more than ten years. Every year a

detailed distress survey,

measurements of rut depth and the longitudinal profile have been carried out

at each test section.

The database contains information about traffic, climate, pavement structure,

surface condition and

structural strength. Pavement response based explanatory factors included,

among other things,

tensile strain at the bottom of the asphalt layer and other deflection based

factors (i.e. surface

curvature index, curvature basin factor, bearing capacity).

The modelling of crack initiation models was carried out using a survival

analysis approach.

The modelling of crack propagation models was carried out using linear

regression analysis. From

the data, describing the yearly development of cracks, a Cracking Index was

calculated. The same

approach of developing crack models was used in the PARIS (Performance

analysis of road

infrastructure) project carried out within the 4th European Framework

Programme Road Transport

1996-1998.

Models were successfully developed to predict the cumulative number of

traffic loading to the

initiation of cracking in the wheel paths. The models included two

independent variables to

pavement response and ageing (a relationship between a response variable and

the annual

cumulative number of traffic loading). As response variables Surface

Curvature Index 300 or

Tensile Strain at the bottom of the asphalt layer can be used in the crack

initiation models.

Models were also developed to predict crack propagation in the wheel paths.

For any given

section of road, the slope of the linear model can be estimated from the

level of distress at the last

distress survey and the age of the pavement surface or the number of ESALs

carried by the

pavement at that time.

All models have been validated against independent data, not used in the

development phase.

The results of the validation process show that the models meet the

requirements for models to be

used in Pavement Management Systems.

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.