Utvärdering av mötesfri väg: halvårsrapport 2003:1

Ladda ner
Arne Carlsson
Ulf Brüde

Detta är den elfte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VV:s)

utvecklingsprogram alternativa 13 m-vägar, sedan 2002 benämnt "Uppföljning

mötesfria vägar". Syftet med programmet är bl.a. att finna och klarlägga

standard- och kostnadsnivåer för föreslagna åtgärder samt att klarlägga

framkomlighets-, trafiksäkerhets och miljöeffekter. Vägverkets och VTI:s

bedömning innan utvecklingsprogrammet startade var att i första hand

mittseparering med räcke, s.k. mötesfri väg med mitträcke, och i andra hand

sidoområdesåtgärder har en mycket stor trafiksäkerhetseffekt. Båda dessa

åtgärder genomförs inom befintligt vägområde. Effekten bedömdes till ca 20

till 30 % men kanske ända upp till 50 % minskning av antalet döda och svårt

skadade (länk exklusive viltolyckor), att jämföra med ca 65 % för motorväg

(MV). 2+1-väg med räcke (inom VV numera benämnt mötesfri motortrafikled MML

och mötesfri landsväg MLV) skulle då vara 5-10 gånger mer effektiv än

motorväg vid trafikflöden i området 5-10 000 f/d beräknat efter nyckeltalet

minskat antal döda och svårt skadade/investering. Effekterna av 2+1 med

enbart vägmarkering var på förhand omstridda, från mycket positiva

bedömningar i Tyskland till negativa i Norge. Vägverkets och VTI:s bedömning

var på maximalt 10 % effekt. Programmet omfattade ursprungligen sex objekt

med mittseparering med räcke, ett per VV-region förutom Stockholm. Vägverket

beslöt våren 2000 att skyndsamt bygga om ett stort antal högklassiga 13

m-vägar, de flesta av dessa motortrafikleder, till 2+1-väg med räcke.

Dessutom ingår i utvärderingen fem objekt som är 2+1-väg med enbart

vägmarkering samt fyra objekt som är s.k. alternativ fyrfältsväg. Våren 2001

har VV också beslutat att ersätta ML och den vanliga 13 m-vägen med 2+1-väg

med mitträcke (MML och MLV) som typsektion för nybyggnad och förbättring. Det

fanns i december 2003 ca 950 km öppnade mötesfria vägar, se tabell på sidan

16, varav ca 435 km utgörs av MML-objekt och resterande 515 km av MLV-objekt.

Av totalt ca 950 km väg ingår ca 625 km i uppföljningen i detta notat, 375 km

med MML och 250 km med MLV.

TRÄFFA OSS


10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-08-21

Regler om privat övningskörning ska utvärderas

​Handledare för privat övningskörning får ha tillstånd för högst 15 övningskörare samtidigt. Regeln infördes 2012 för att i huvudsak stävja olaglig trafikskoleverksamhet. I nuläget saknas det kunskap om effekten av begränsningen och därför har VTI fått i uppdrag att utvärdera regelns införande.


2017-08-17

Transport på landsbygd kräver flexibla lösningar

​VTI har i en ny studie sammanställt erfarenheter kring transportlösningar på landsbygd i olika länder. För att lyckas med en god mobilitet i landsbygd krävs att ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt.


2017-08-16

Mötesfria vägar säkrare men slits snabbare

För att minska risken för frontalkrockar har Trafikverket omvandlat högt trafikerade vägar till mötesfria, vilket reducerat dödsolyckorna med ungefär 80 procent. En VTI-studie visar att mötesfria vägar bryts ner snabbare än traditionellt utformade vägar och rekommenderar ökade tekniska krav.


2017-07-10

För lite planering kring hållbara turistresor

En ny studie om hur turisters resande och turistresandets hållbarhet hanteras i infrastrukturplaneringen. Resultaten visar att fokus i planeringen ligger på framkomlighet och trafiksäkerhet generellt och att det saknas ett systematiskt sätt att bedöma besöksnäringens behov.


2017-06-30

VTI i Almedalen 2017

VTI kommer att delta i seminarier hos andra aktörer under Almedalsveckan i Visby 2017. Almedalsveckan pågår 2-9 juli.


2017-06-29

Tomas Svensson utsedd till generaldirektör på VTI

Regeringen har utsett Tomas Svensson till ny generaldirektör för VTI. Tomas har sedan årsskiftet varit tillförordnad generaldirektör för myndigheten. Han tillträder sin tjänst i dag 29 juni.


2017-08-09

VTI undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom hos äldre förare

vti undersöker samband mellan trafikolyckor och sjukdom...En ny studie vid Väg- och transportforskningsinstitutet, vti, i Linköping ska undersöka sambandet mellan......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Hur hållbar är den svenska turismen?

inom Sverige innebära problem. En ny rapport från vti, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Säkerheten för cyklister har inte hängt med i nollvisionen

Anna Niska som är forskningsledare på Statens väg och transportforskningsinstitut tar upp ett exempel med mittenseparering på landsvägar.......Källa: Sveriges Radio


2017-07-10

Han är nye generaldirektören

Han är nye generaldirektören Linköping vti:s nytillträdde generaldirektör är en riktig Svensson....Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, är en myndighet utan några myndighetsuppgifter......Källa: Affarsliv.com


2017-06-19

Självkörande bilar trissar upp bopriser

på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti....Andreas Tapani, forskare vti. Foto: vti Storbolag vill gå i bräschen......Källa: Fastighetsnytt


2017-06-15

Så ska fler åka kollektivt på landsbygden

I mars 2016 startade Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, i Linköping forskning på uppdrag av näringsdepartementet...tycker om sin bil, säger Jessica Berg, forskare på vti, som tillsamma...Källa: Fria Tidningar