Utvärdering av mötesfri väg: halvårsrapport 2003:1

Ladda ner
Arne Carlsson
Ulf Brüde

Detta är den elfte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VV:s)

utvecklingsprogram alternativa 13 m-vägar, sedan 2002 benämnt "Uppföljning

mötesfria vägar". Syftet med programmet är bl.a. att finna och klarlägga

standard- och kostnadsnivåer för föreslagna åtgärder samt att klarlägga

framkomlighets-, trafiksäkerhets och miljöeffekter. Vägverkets och VTI:s

bedömning innan utvecklingsprogrammet startade var att i första hand

mittseparering med räcke, s.k. mötesfri väg med mitträcke, och i andra hand

sidoområdesåtgärder har en mycket stor trafiksäkerhetseffekt. Båda dessa

åtgärder genomförs inom befintligt vägområde. Effekten bedömdes till ca 20

till 30 % men kanske ända upp till 50 % minskning av antalet döda och svårt

skadade (länk exklusive viltolyckor), att jämföra med ca 65 % för motorväg

(MV). 2+1-väg med räcke (inom VV numera benämnt mötesfri motortrafikled MML

och mötesfri landsväg MLV) skulle då vara 5-10 gånger mer effektiv än

motorväg vid trafikflöden i området 5-10 000 f/d beräknat efter nyckeltalet

minskat antal döda och svårt skadade/investering. Effekterna av 2+1 med

enbart vägmarkering var på förhand omstridda, från mycket positiva

bedömningar i Tyskland till negativa i Norge. Vägverkets och VTI:s bedömning

var på maximalt 10 % effekt. Programmet omfattade ursprungligen sex objekt

med mittseparering med räcke, ett per VV-region förutom Stockholm. Vägverket

beslöt våren 2000 att skyndsamt bygga om ett stort antal högklassiga 13

m-vägar, de flesta av dessa motortrafikleder, till 2+1-väg med räcke.

Dessutom ingår i utvärderingen fem objekt som är 2+1-väg med enbart

vägmarkering samt fyra objekt som är s.k. alternativ fyrfältsväg. Våren 2001

har VV också beslutat att ersätta ML och den vanliga 13 m-vägen med 2+1-väg

med mitträcke (MML och MLV) som typsektion för nybyggnad och förbättring. Det

fanns i december 2003 ca 950 km öppnade mötesfria vägar, se tabell på sidan

16, varav ca 435 km utgörs av MML-objekt och resterande 515 km av MLV-objekt.

Av totalt ca 950 km väg ingår ca 625 km i uppföljningen i detta notat, 375 km

med MML och 250 km med MLV.

TRÄFFA OSS


9-10
jan

Transportforum 2019

Transportforum 2019 genomförs 9-10 januari i Konsert och kongress Linköping. 
25-27
aug

ICTTP 2020

ICTTP, International Conference on Traffic and Transport Psychology, arrangeras i Göteborg. 

SENASTE NYTT


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...


2018-11-28

Forskningsprojekt om smarta gator startar

Smarta gator - så heter ett treårigt forskningsprojekt som nu har fått beviljade medel på nio miljoner kronor från Vinnova. Bakom satsningen står KTH, Chalmers, VTI, Spacescape, Sweco och White.


2018-11-20

Forskningsprogrammet transportekonomi höll sin första resultatkonferens

Forskningsprogrammet Transportekonomi höll 15 november sin första resultatkonferens. Ett 50-tal deltagare, antingen på plats i Stockholm eller via webben, fick ta del av sju olika presentationer av relevant och tillämpbar transportekonomisk forskning.


2018-11-08

Ny teknik för att undersöka resvanor öppnar möjligheter

Alternativa resvaneundersökningar kan ibland ersätta traditionella, men då måste syftet vara tydligt. VTI har testat insamlingsmetoderna webbenkät och mobilapp under olika förutsättningar i en pilotundersökning tillsammans med Trafikanalys och Trivector.


2018-11-07

VTI kartlägger cykelträngsel

Cykelträngseln i storstäder som Stockholm och Göteborg – det är en fråga som engagerar. Forskare på VTI har undersökt cykelflöden för att ta reda på om är problemet så stort så att det får samhällsekonomiska konsekvenser.


2018-11-01

Regeringsuppdrag om trafikens samhällsekonomiska kostnader överlämnat

VTI har sedan 2013 haft flera uppdrag från regeringen att ta fram underlag om trafikens samhällsekonomiska kostnader. 1 november 2018 redovisades det senaste uppdraget, Samkost 3. Uppdraget har omfattat alla trafikslag, men fokus har legat på sjö- och luftfart.


2018-10-26

Pedagogikutveckling med tågsimulatorer

Det är hög koncentration och många aha-upplevelser när tågklarerare får prova på att sitta ”på andra sidan” mot var de vanligtvis befinner sig. De är de som styr vilka tåg som ska köra och när. I VTI:s tågsimulatorer får de i stället prova på miljön och...