Utvärdering av mötesfri väg: halvårsrapport 2003:1

Ladda ner
Arne Carlsson
Ulf Brüde

Detta är den elfte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VV:s)

utvecklingsprogram alternativa 13 m-vägar, sedan 2002 benämnt "Uppföljning

mötesfria vägar". Syftet med programmet är bl.a. att finna och klarlägga

standard- och kostnadsnivåer för föreslagna åtgärder samt att klarlägga

framkomlighets-, trafiksäkerhets och miljöeffekter. Vägverkets och VTI:s

bedömning innan utvecklingsprogrammet startade var att i första hand

mittseparering med räcke, s.k. mötesfri väg med mitträcke, och i andra hand

sidoområdesåtgärder har en mycket stor trafiksäkerhetseffekt. Båda dessa

åtgärder genomförs inom befintligt vägområde. Effekten bedömdes till ca 20

till 30 % men kanske ända upp till 50 % minskning av antalet döda och svårt

skadade (länk exklusive viltolyckor), att jämföra med ca 65 % för motorväg

(MV). 2+1-väg med räcke (inom VV numera benämnt mötesfri motortrafikled MML

och mötesfri landsväg MLV) skulle då vara 5-10 gånger mer effektiv än

motorväg vid trafikflöden i området 5-10 000 f/d beräknat efter nyckeltalet

minskat antal döda och svårt skadade/investering. Effekterna av 2+1 med

enbart vägmarkering var på förhand omstridda, från mycket positiva

bedömningar i Tyskland till negativa i Norge. Vägverkets och VTI:s bedömning

var på maximalt 10 % effekt. Programmet omfattade ursprungligen sex objekt

med mittseparering med räcke, ett per VV-region förutom Stockholm. Vägverket

beslöt våren 2000 att skyndsamt bygga om ett stort antal högklassiga 13

m-vägar, de flesta av dessa motortrafikleder, till 2+1-väg med räcke.

Dessutom ingår i utvärderingen fem objekt som är 2+1-väg med enbart

vägmarkering samt fyra objekt som är s.k. alternativ fyrfältsväg. Våren 2001

har VV också beslutat att ersätta ML och den vanliga 13 m-vägen med 2+1-väg

med mitträcke (MML och MLV) som typsektion för nybyggnad och förbättring. Det

fanns i december 2003 ca 950 km öppnade mötesfria vägar, se tabell på sidan

16, varav ca 435 km utgörs av MML-objekt och resterande 515 km av MLV-objekt.

Av totalt ca 950 km väg ingår ca 625 km i uppföljningen i detta notat, 375 km

med MML och 250 km med MLV.

TRÄFFA OSS


25
sep

Seminarium om transporters samhällskostnader

VTI bjuder in till ett seminarium 25 september 2018. Seminariet behandlar internalisering av godstrafikens externa effekter och internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader. Seminariet ingår i regeringsuppdraget Samkost 3.
15-16
okt

Innovationsseminarium med InfraSweden2030

Inför den kommande utlysningen, som stänger i februari, arrangerar InfraSweden2030 två innovationsseminarier: I Göteborg 15 oktober kl 13.00-15.00 (Ramböll, Vädursgatan 6) och i Stockholm 16 oktober kl 13.00-15.00 (KTH Campus, Teknikringen 72).
15-16
okt

Nationell konferens i transportforskning 2018

VTI deltar i konferensen. Projekten Mosel och Morötter och piskor presenteras bland annat.

SENASTE NYTT


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...


2018-09-17

Seniorkort bra för hälsan

Säkrare resande, ökad rörlighet och bättre hälsa. Det kan bli effekten av fria resor i kollektivtrafiken för äldre, enligt forskare på VTI.


2018-09-14

Myndigheter, akademi och industri samverkar om högkapacitetsfordon

High Capacity Transport, även kallat HCT-fordon, kan vara svaret på flera problem inom godstransportområdet. Den ökande godsmängden, köbildning på vägarna och miljöpåverkan i form av utsläpp är alla exempel som HCT-fordon kan bidra till att lösa. Dessutom...


2018-09-04

God säkerhetskultur viktig för att nå nollvisionen

Det finns en stor potential att förbättra säkerhetskulturen på väg, både inom den yrkesmässiga trafiken som bland privata bilförare. En förbättrad säkerhetskultur inom vägtrafiken behövs för att Sverige ska kunna nå nollvisionen.


2018-09-04

Modell för säker cykling

Anpassa trafikmiljön och trafikreglerna efter cyklisten och utveckla säkrare cyklar anpassade efter användaren. I en rapport sammanfattar forskare på VTI en lång rad åtgärder som bör göras för att öka säkerheten för cyklister.


2018-09-03

Ny cykelsimulator i projekt om interaktion

I samarbete med Ramböll och Lunds Universitet kommer VTI att studera interaktionen mellan trafikanter på cykel och i motorfordon. Studierna kommer bland annat att genomföras i VTI:s nyutvecklade cykelsimulator på kontoret i Göteborg.


2018-08-30

VTI deltar i Tylösandsseminariet

4-5 september genomförs årets Tylösandsseminarium, arrangerat av MHF. VTI deltar genom flera forskare som talar om utvärdering av alkolås, automatiserade fordon och förares hälsa samt säkerhetskultur inom vägtrafiken. Temat för konferensen är "Så delar vi...