Utvärdering av mötesfri väg: halvårsrapport 2003:1

Ladda ner
Arne Carlsson
Ulf Brüde

Detta är den elfte utvärderingsrapporten i Vägverkets (VV:s)

utvecklingsprogram alternativa 13 m-vägar, sedan 2002 benämnt "Uppföljning

mötesfria vägar". Syftet med programmet är bl.a. att finna och klarlägga

standard- och kostnadsnivåer för föreslagna åtgärder samt att klarlägga

framkomlighets-, trafiksäkerhets och miljöeffekter. Vägverkets och VTI:s

bedömning innan utvecklingsprogrammet startade var att i första hand

mittseparering med räcke, s.k. mötesfri väg med mitträcke, och i andra hand

sidoområdesåtgärder har en mycket stor trafiksäkerhetseffekt. Båda dessa

åtgärder genomförs inom befintligt vägområde. Effekten bedömdes till ca 20

till 30 % men kanske ända upp till 50 % minskning av antalet döda och svårt

skadade (länk exklusive viltolyckor), att jämföra med ca 65 % för motorväg

(MV). 2+1-väg med räcke (inom VV numera benämnt mötesfri motortrafikled MML

och mötesfri landsväg MLV) skulle då vara 5-10 gånger mer effektiv än

motorväg vid trafikflöden i området 5-10 000 f/d beräknat efter nyckeltalet

minskat antal döda och svårt skadade/investering. Effekterna av 2+1 med

enbart vägmarkering var på förhand omstridda, från mycket positiva

bedömningar i Tyskland till negativa i Norge. Vägverkets och VTI:s bedömning

var på maximalt 10 % effekt. Programmet omfattade ursprungligen sex objekt

med mittseparering med räcke, ett per VV-region förutom Stockholm. Vägverket

beslöt våren 2000 att skyndsamt bygga om ett stort antal högklassiga 13

m-vägar, de flesta av dessa motortrafikleder, till 2+1-väg med räcke.

Dessutom ingår i utvärderingen fem objekt som är 2+1-väg med enbart

vägmarkering samt fyra objekt som är s.k. alternativ fyrfältsväg. Våren 2001

har VV också beslutat att ersätta ML och den vanliga 13 m-vägen med 2+1-väg

med mitträcke (MML och MLV) som typsektion för nybyggnad och förbättring. Det

fanns i december 2003 ca 950 km öppnade mötesfria vägar, se tabell på sidan

16, varav ca 435 km utgörs av MML-objekt och resterande 515 km av MLV-objekt.

Av totalt ca 950 km väg ingår ca 625 km i uppföljningen i detta notat, 375 km

med MML och 250 km med MLV.

TRÄFFA OSS


14
nov

Seminarium - Modellering av cykeltrafik

Välkommen till en eftermiddag om aktuell forskning kring modellering av cykeltrafik. Intresset för cykel som färdmedel och trafikslag ökar. Det finns dock ett behov av bättre beslutsunderlag och analysverktyg för att bedöma effekter på cyklingen vid både...
7
dec

Shipping and the environment – research meets reality

Centre for Transport Studies (CTS) in co-operation with Ports of Stockholm invite you to the seminar Shipping and the environment – research meets reality.
10-11
jan

Transportforum 2018

Transportforum 2018 hålls i Linköping den 10-11 januari på Konsert & Kongress. Välkommen!

SENASTE NYTT


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-10-17

Konferens för nationell transportforskning

I Stockholm 17–18 oktober hålls Nationella transportforskningskonferensen för sjätte gången. VTI är med som en av sju organisatörer och deltar med många presentationer i flera discipliner.


2017-10-16

ERPUG Forum

Den 19–20 oktober, 2017 är det femte gången som konferensen European Road Profile Users Group (ERPUG) hålls, denna gång i Rambölls huvudkontor i Köpenhamn.


2017-10-16

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

En simulatorstudie visar att fordon i en kooperativ kolonnkörning klarar av att hantera om en bil plötsligt svänger in mellan två av fordonen. Resultaten av studien presenteras på konferenserna FAST-zero’17 och ITSC 2017 i Japan.


2017-10-09

Ny rapport visar på värdet av sportfiske och fisketurism

Fisketurismen, framför allt den utländska, kan generera värdefulla intäkter till den svenska landsbygden. Besöksnäringens behov behöver därför vägas in i fiske- och vattenförvaltningen. Detta visar en studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut...


2017-09-25

Möt en älg i simulator

VTI har levererat två nya körsimulatorer till Älgskadefondsföreningen. I dem kan man testa förarens reaktioner när vilt dyker upp snabbt i olika miljöer och i olika väglag. Simulatorn kan ge en förståelse av hur viktigt det är att anpassa hastigheten.


2017-09-20

VTI levererar simulatorer för godståg till Green Cargo

Under förra året utvecklade VTI en simulator för träning av lokförare som kör godståg. Det första exemplar som levererats till en operatör i Sverige är nu på plats på Green Cargos regionkontor i Gävle. Mjukvaran är anpassad för en ny förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset.


2017-10-11

Forskare: Vi måste göra det svårare att köra in i stadskärnan

Vad krävs? Enligt Sonja Forward, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, vti, måste det bli mer attraktivt och enkelt att cykla....Sonja Forward, forskare vti......Källa: Sveriges Radio


2017-09-20

"Det går inte att bara förbjuda dubbdäcken"

Mats Gustafsson, forskare på vti, samarbetar med Anders Ljungman kring studier av......Källa: Linköpings universitet


2017-09-19

Linköping får förarlösa bussar

Trafiken ingår i ett forskningsprojekt där Linköpings universitet, vti och flera andra partners ingår....försök, säger Anna Anund, forskningsledare vid vti, till nyhetsbrevet Nordic Road and Transport...Källa: Bussmagasinet


2017-09-09

Forskning ska få bilister och cyklister att bli sams

vid Statens väg- och transportforskningsinstut, vti, i Linköping.......Källa: svt.se


2017-09-07

Nya och högre p-avgifter minskar bilresorna

Så skulle sambanden se ut. I alla fall enligt Roger Pyddoke på Statens väg och transportforskningsinstitut som har gjort en studie i just Uppsala som utgått just från de här scenariot.......Källa: Sveriges Radio


2017-09-04

Bilfria stadsdelar - en del av framtiden

som Linköpings universitet driver tillsammans med vti, statens väg och transportforskningsinstitut. -...sätt, säger Andreas Tapani, forskningschef vid vti.......Källa: Linköpings universitet