Utvärdering av miljöinslagen i introduktionsutbildningen för privat övningskörning: en kvalitativ studie av innehåll och effekter

Ladda ner
Nils Petter Gregersen

I denna kvalitativa utvärdering av miljöinslag i introduktionsutbildningen har 18 utbildningstillfällen studerats genom observationer och intervjuer med utbildare samt analyser av de aktuella utbildningsanordnarnas undervisningsplaner. För samma utbildningstillfällen har ett urval av 32 handledare och 34 elever telefonintervjuats. En sammantagen analys av hela materialet har utförts. Syftet var att utvärdera miljöinslagens effekter avseende kunskap, attityd och beteende.

Resultaten visade att miljöinslagens del i introduktionsutbildningen varierade stort i de undersökta utbildningarna, allt från 3 till 35 minuter. Att enbart räkna tiden ger dock inte helt rättvisa, utan det är lärarens engagemang och pedagogik som är av vikt. Analysen av undervisningsplanerna bekräftar också den stora variationen. De flesta handledare och i något mindre grad eleverna minns några månader efter utbildningen att man hade pratat om miljöfrågorna i introduktionsutbildningen.

I första hand var det avsnittet som togs upp om sparsam körning som man mindes, men även miljöeffekter vid start och stillastående samt underhåll av bilen. Däremot mindes man mindre av de miljöfrågor som inte var direkt kopplade till körträning, och här kan en koppling göras till att detta även togs upp i mindre utsträckning i utbildningen. Både handledare och elever var positiva till att miljömomenten ingick i utbildningen. Majoriteten hade för avsikt att köra miljövänligt, men om detta beror på utbildningen eller på annan påverkan är svårt att uttala sig om. Någon förändring av handledarens körbeteende avseende sparsam körning med anledning av genomgången introduktionsutbildning kunde inte utläsas av intervjusvaren. Däremot ansåg både handledare och elev att de redan innan introduktionsutbildningen tog hänsyn till miljön genom val av andra transportmedel då sådana fanns att välja på.

TRÄFFA OSS


24
apr

Resultatkonferens trafiksäkerhet

Trafikverkets resultatkonferens trafiksäkerhet väg. VTI:s forskare Åsa Forsman presenterar rapporten Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2018.
15
maj

Kollektivtrafikdagen

Den 15 maj är det dags för 12:e upplagan av Kollektivtrafikdagen i Stockholm. Helene Lidestam, forskare på VTI, och Maria Börjesson, professor på VTI, håller föredrag.
22-24
maj

International Transport Forum

Den årliga konferensen för International Transport Forum (ITF) hålls i Leipzig 22-24 maj 2019.

SENASTE NYTT


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.


2019-04-18

Bättre underlag till investeringar med ny modell för cykeltrafik

Forskare har utvecklat en ny trafikmodell som kan ge bättre underlag till samhällsekonomiska analyser av investeringar i infrastruktur för cykeltrafik.


2019-04-16

Sopsaltmetoden är effektiv men förbättringar behövs

Det finns stor förbättringspotential inom sopsaltmetoden som används för att hålla cykelvägar fria från snö och is. Det visar forskningsrapporten från VTI där forskare har utvärderat metoden.


2019-04-15

VTI med i test av elvägar i Lund

Elväg Syd har fått klartecken av Trafikverket för att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. VTI är en av aktörerna tillsammans med Elonroad.


2019-04-10

VTI medverkar i f3

Sedan slutet av januari är VTI med i f3, Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel. F3 är ett nationellt centrum för samverkan mellan industri, högskolor, institut och myndigheter engagerade i att bidra till en hållbar transportsektor.


2019-04-09

EU-projekt ger unga forskare raketstart

VTI har under fem år varit en del av ett stort europeiskt doktorandprojekt inom området människa-systeminteraktion vid automatiserad körning. Nu har en deltagare disputerat, och en annan gör det inom kort. De får en flygande start på sina forskarkarriärer med...


2019-04-04

Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt

Försöken att öka kollektivresandet genom att betala bussbolagen per påstigande passagerare har pågått under en längre tid. Många busskontrakt har sådana villkor, men nu tyder en ny omfattande forskarstudie på att de är verkningslösa.